Základy teorie herectví 2
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
207ZTH2 | zkouška | 3 | 2 hodiny SEMINÁŘŮ týdně (45 minut), 54 až 69 hodin domácí příprava | česky | letní |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Marie ADAMOVÁ, Martina MUSILOVÁ
Obsah
Kurz Základy herecké tvorby 2 seznamuje studenty s nejpodstatnějšími texty evropské divadelní kultury, které se věnují problematice, reflexi a teorii herectví. Studenti se seznámí s koncepty herectví francouzské moderny (Copeau, Jouvet, Saint-Denis), epickým herectvím (Brecht) a herectvím antropologického divadla (Artaud, Brook, Grotowski, Barba). Studenti budou na základě vlastní četby a úvodního referátu vybrané texty analyzovat a diskutovat o nich (metodou close-reading).
Tematické okruhy:
- Psychologie moderního herectví – M. Rutte.
- Francouzská divadelní moderna – J. Copeau, L. Jouvet, M. Saint-Denis.
- Epické divadlo – B. Brecht.
- Antropologické divadlo – A. Artaud, J, Grotowski, E. Barba, P. Brook.
Výsledky učení
- Student dovede pojmenovat a charakterizovat koncepty herectví evropského a světového divadla 20. století,
- orientuje se v problematice herecké tvorby,
- správně používá odbornou terminologii z této oblasti.
Předpoklady a další požadavky
Prerekvizita: Základy teorie herectví 1
Literatura
Vybrané kapitoly z:
ARTAUD, Antonin. Divadlo a jeho dvojenec. Praha: Herrmann & synové, 1994.
BARBA, Eugenio. Slovník divadelní antropologie. Praha: Divadelní ústav, 2000. ISBN 80-7106-369-X.
BRECHT, Bertolt. Myšlenky. Praha: Československý spisovatel, 1958.
BROOK, Peter. Pohyblivý bod. Praha: Nakl. Studia Ypsilon, 1996. ISBN 80-238-0632-7.
BROOK, Peter. Prázdný prostor. Praha: Panorama, 1988.
GROTOWSKI, Jerzy. Performer. Svět a divadlo 10, 1999, č. 3, s. 101-104. ISSN 0862-7258.
Jerzy Grotowski a Teatr Laboratorium – texty. Část 1. Praha: Pražské kulturní středisko, 1990.
Jerzy Grotowski a Teatr Laboratorium – texty. Část 2. Praha: Pražské kulturní středisko, 1990.
JOUVET, Louis. Nepřevtělený herec. Praha: Orbis, 1967.
MISTRÍK, Miloš. Jacques Copeau a jeho Starý holubník. Bratislava: Slovenská teatrologická spoločnosť, 2006. ISBN 80-968514-3-8.
RUTTE, Miroslav. O umění hereckém: k estetice a psychologii divadelní a filmové tvorby. Praha: Jos. R. Vilímek, 1946.
SAINT-DENIS, Michele. Výchova pro divadlo. Brno: Janáčkova akademie múzických umění, 1989.
Hodnoticí metody a kritéria
- Minimálně 70% docházka (30 %),
- referát opírající se o studijní materiál v délce cca 20 minut (20 %),
- písemná seminární práce na studentem vybraný tematický okruh, schválený pedagogem, v rozsahu 15000–18000 znaků (50 %).
Rozvrh na zimní semestr 2022/2023:
Rozvrh zatím není připraven
Rozvrh na letní semestr 2022/2023:
06:00–08:0008:00–10:0010:00–12:0012:00–14:0014:00–16:0016:00–18:0018:00–20:0020:00–22:0022:00–24:00
|
|
---|---|
Po |
|
Út |
|
St |
|
Čt |
|
Pá |
|
Datum | Den | Čas | Vyučující | Místo | Poznámky | Č. paralelky |
---|---|---|---|---|---|---|
Čt | 09:00–12:00 | Marie ADAMOVÁ | Učebna a pracovna pedagogů Karlova 26, Praha 1 |
Výuka se koná 2.3., 16.3., 30.3., 13.4., 27.4., 11.5., 25.5. | paralelka 1 |
Předmět je součástí následujících studijních plánů
- Teorie a kritika divadelní tvorby (B.A.) (povinný předmět s možností opakovaného zapsání)