Dějiny dokumentárního filmu 2
Předmět není vypsán Nerozvrhuje se
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
303DDF2 | zkouška | 3 | 4 hodiny PŘEDNÁŠEK týdně (45 minut), 33 až 48 hodin domácí příprava | česky | letní |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Obsah
Popis předmětu:
Základní oborová přednáška a projekce filmů. Během přednášky si studenti osvojí nejpodstatnější historiografické linie vývoje českého a světového dokumentárního filmu a shlédnou nejpodstatnější ukázky či celé filmy, které je reprezentují.
Tematické okruhy:
- Poválečná konstituce dokumentu v kontextu umělecké kinematografie – příklady a kontext Československa. // 16. 2. Petr Kubica
- Fokus na Free Cinema, New-yorská škola a Lionel Rogosin. // 23. 2. Petr Kubica
- Konstituce dokumentu jako umělecké domény v reakci na rozvoj televize, nástup digitálních technologií – příklady z USA, Evropy a Východního bloku ve 2.polovině 20. století. // 2. 3. Jan Rousek
- Nové vlny a nové filmy a jejich vztah k dokumentárnímu filmu 1955-1980. (Francie, Švýcarsko, Kanada, Brazílie, Mexiko, Kuba, Španělsko…) // 9. 3. David Čeněk
- Focus na cinéma vérité a Direct Cinema – konstituce dokumentu ve vazbě na institucionální prostředí televize a nové techniky natáčení (Kanada, USA, Francie). // 16. 3. David Čeněk
- Dokumentární film jako politické a sociální gesto, jako nástroj historické reflexe 1960-2000. (C. Lanzamnn, R., Depardon, S. Clark, J. McBride) // 23. 3. Jan Rousek
- Československo 60. let a dokument. // 30. 3. Martin Kohout
- Československo za normalizace až do 80. let – příklady, témata a strategie a možnosti autonomní tvorby. // 6. 4. Alice Růžičková
- Frederick Wiseman a dokumentární film. Prolínání vědeckého a uměleckého v dokumentech (J. Rouch, Afrika, Velká Británie, USA…). // 13. 4. David Čeněk
- Dokumentární aktuálnost a metadokument (J.-L. Godard, Straub-Huillet, Ch. Marker, R. Ruiz, E. Coutinho, P. Guzmán), demystifikace dokumentu. // 20. 4. David Čeněk
Výsledky učení
Výsledky učení:
•Studenti získají základní vědomosti a znalosti z historie českého a dokumentárního filmu.
•Studenti shlédnou kánonická díla non-fiction kinematografie.
Předpoklady a další požadavky
žádné
Literatura
Doporučená literatura:
BARSAM, Richard Meran. Non-fiction Film: A Critical History. Indiana University Press, 1992. 467 s.
NAVRÁTIL, Antonín. Cesty k pravdě či lži: 70 let československého dokumentárního filmu. 2. vyd., (1. v nakl. AMU). Praha: Akademie múzických umění v Praze, Filmová a televizní fakulta v Nakladatelství AMU, 2002. 285 s. ISBN 80-7331-909-8. - ad historie českého dokumentu do konce 60. let
BARNOUW, Erik. Documentary: A History of the Non-fiction Film. New York: Oxford University Press, 1993. 400 s. - ad historie světového dokumentu do konce 80. let
NAVRÁTIL, Antonín. Dziga Vertov, revolucionář dokumentárního filmu. Praha: Čs. filmový ústav, 1974. 252 s., [63] s. obr. příl. - ad počátky jednoho z klíčových proudů reinterpretace reality
EPSTEIN, Jean a MAYDL, Přemysl, ed. Poetika obrazů. Překlad Ladislav Šerý. Praha: Herrmann & synové, 1997. 303 s. ISBN 80-238-1138-X. - ad počátky jednoho z klíčových proudů reinterpretace reality
GAUTHIER, Guy. Dokumentární film, jiná kinematografie. 1. vyd. V Praze: Akademie múzických umění, 2004. 507 s. ISBN 80-7331-023-6. - ad historie dokumentu západní provenience a dalších okruhů, teorie
ALLEN, Robert C., GOMER, Douglas. Film History: Theory and Practice. McGraw-Hill Companies, 1985. 276 s.
SZCZEPANIK, Petr, ed. Nová filmová historie: antologie současného myšlení o dějinách kinematografie a audiovizuální kultury. Vyd. 1. Praha: Herrmann & synové, 2004. 528 s., [12] s. obr. příl. ISBN 80-239-4107-0.
Monografie věnované dílu jednotlivých autorů (najdete v knihovně dle hesla „dokumentární film“ v předmětovém katalogu knihoven), využijte též časopisecké články.
Hodnoticí metody a kritéria
Hodnotí se jak znalost historicko-kontextuálních reálií, tak divácká zkušenost a schopnost kontextuální interpretace shlédnutých filmů. Absence empirické / divácké zkušenosti klíčových filmů může vést k opakování zkoušky. Z tohoto důvodu hraje roli i důraz na účast v přímé výuce.
Zkouška bude založena na diskuzi nad seznamem filmům. Studenti si připraví seznam filmů (min. 3 tituly) ke každému tématu, který si přinesou ke zkoušce a zašlou předem na david.cenek@famu.cz – týden před konáním zkoušky.
Zadané téma pak bude analyzováno především na základě vlastní divácké zkušenosti. Film je třeba umět zařadit do kontextu – historického, estetického…
•účast na přímé výuce (30 %)
•ústní zkouška (70 %)
Poznámka
Předmět se koná vždy jednou za dva roky. Vypsán bude v ak. roce 2023/24.
Další informace
Pro tento předmět se rozvrh nepřipravuje
Předmět je součástí následujících studijních plánů
- Scenáristika a dramaturgie - bakalář-1920-1ročník (povinně volitelný předmět)
- Scenáristika a dramaturgie - bakalář_2020 (povinně volitelný předmět)
- Režie - bakalář-1920-1ročník (povinně volitelný předmět)
- Režie - bakalář-1920-2ročník (povinně volitelný předmět)
- Režie - bakalář_2021 (povinně volitelný předmět)
- Dokumentární tvorba - bakalář-1920-1ročník (povinný předmět, povinně volitelný předmět)
- Dokumentární tvorba - bakalář_2020 (povinný předmět)
- Kamera - bakalář-1920-1ročník (povinně volitelný předmět)
- Produkce - Bakalářské studium (povinně volitelný předmět)
- Produkce - bakalář-1920-1ročník (povinně volitelný předmět)
- Střihová skladba - bakalář-1920-1ročník (povinně volitelný předmět)
- Střihová skladba - bakalář_2021 (povinně volitelný předmět)
- Fotografie CZ - bakalář_2022 (volitelný předmět)
- Fotografie CZ - bakalář-1920-1ročník (povinně volitelný předmět)
- Zvuková tvorba - bakalář-1920-1ročník (povinně volitelný předmět)
- Zvuková tvorba - bakalář_2020 (povinně volitelný předmět)
- Animovaná tvorba - bakalář-1920-1ročník (povinně volitelný předmět)
- Audiovizuální studia - bakalář_2020 (povinně volitelný předmět)