Dokumentární film - reflexe a metody 1
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
303DRM1 | zkouška | 3 | 18 hodiny PŘEDNÁŠEK za celý semestr (45 minut), 62 až 77 hodin domácí příprava | česky | zimní |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Obsah
Přednášky budou vyučovány přizvanými odborníky na konkrétní témata.
Tematické okruhy (pro oba semestry):
•Nezávislý a autorský dokumentární film
Pojem nezávislého filmu v meziválečném období, dokumentární film v kontextu poválečného proudu autorského filmu. Angažovaný film. Filmová esej a deníkový film. Experimentální dokumentární film. Analýza vybraného díla.
•Reflexe času v dokumentárním filmu
Historický dokumentární film. Střihový film. Časosběrný film. Pojem found footage. Etika práce s převzatým a archivním materiálem. Popis tvůrčích přístupů a metod. Analýza vybraného filmu.
•Hranice dokumentárního filmu
Inscenovaný a hybridní film, hraniční mezidruhové příklady a cross-mediální přístup. Dokumentárno v tvůrčích přístupech mimo film. Analýza vybraného díla.
•Dokumentární film jako reflexe reality
Observační film. Sociální dokument. Etnografický a antropologický přístup. Sociologický film. Autenticita v dokumentárním filmu. Analýza vybraného filmu.
•Dokumentární film ve službách účelu
Osvětový, populárně-naučný a vědecký film, filmová propaganda. Analýza vybraného filmu.
•Dokumentární film v prostředí pop-kultury
Dobré příklady pop-kulturních dokumentárních filmů v českém a zahraničním dokumentárním filmu. Žánry reality TV, docuseriály. Originální a převzaté formáty
•Etika v dokumentárním filmu
Socioekonomický kontext současné dokumentární tvorby a jeho etická dilemata. Zodpovědnost tvůrce vůči sociálním hercům, vůči publiku/diváctvu a vůči vlastní autorské vizi. Možnosti samoregulace, organizace.
•Sociologie a kulturní antropologie
Přístupy a metody oboru a možnosti jejich využití v dokumentární tvorbě.
•Modu dokumentárního filmu Billa Nicholse
Výklad šesti modů dokumentárního filmu a diskuze o celém systému a hraničních případech. Historický kontext Nicholsovy koncepce.
•Dokumentární film a jeho divák
Způsoby šíření dokumentárních filmů – distribuční řetězec, široká a specificky dokumentaristická distribuce, festivaly, reálná čísla návštěvností/ zhlédnutí českých dokumentárních filmů.
•Produkční kontext výroby dokumentárních filmů
Možnosti financování českých dokumentárních filmů, významní producenti a fondy pro výrobu českých dokumentů, jak napsat žádost s Státní fond kinematografie.
•Konzultace k vypracování teoretických otázek na SZZK
Otevřeno i pro studenty dalších ročníků magisterského studia KDT.
Výsledky učení
Prvním cílem předmětu je prohloubit znalost studentů v oblasti reflexe autorských metod v dokumentárním filmu včetně prvků analýzy dokumentární tvorby. Druhým z cílů je rozšíření mezioborových vědomostí a prohloubení znalostí kategorizace a produkčního zázemí dokumentární tvorby. V neposlední řadě je cílem předmětu připravit studenty na větší část magisterských szzk.
Předpoklady a další požadavky
Předmět je otevřen pro studenty magisterského studia katedry dokumentární tvorby.
Literatura
ĆESÁLKOVÁ, Lucie (ed.), Generace Jihlava. Praha: Akademie múzických umění, Větrné mlýny 2015.
KEREKEŠ Peter – SLOVÁKOVÁ Andrea. Jak se dělá dokument: Autoři a tvůrčí metody. Praha: Nová beseda, 2022.
NICHOLS Bill. Úvod do dokumentárního filmu. Praha: NAMU 2010/ 2022.
RENOV Michael (ed.). Theorizing documentary. Routledge 1993.
VALCK, Marijke de. Current trends across three European human rights film festivals. NECSUS [online]. Dostupné na WWW: <https://necsus-ejms.org/current-trends-across-three-european-human-rights-film-festivals/>
Výběrově další odborné studie věnované tématu dokumentárního filmu v licencovaných databázích ProQuest, JSTOR, EBSCO aj. – přístup přes Knihovnu FAMU či případně prostřednictvím dalších veřejných knihoven ČR (průkazka se vzdáleným přístupem do Národní knihovny, Knihovny NFA aj.). Zde např:
-DAVIES, Lyell. Documentary Film Festivals as Ideological Transactions: Film Screening Sites at Hot Docs. Revue Canadienne D'Études Cinématographiques / Canadian Journal of Film Studies 25, no. 1, 2016, s. 88–110 (dostupné mj. v databázi JSTOR Arts & Sciences XIII).
-Články Billa NICHOLSE pro Film Quarterly.
-Články českého časopisu Iluminace
Sborníky DO, časopis DOK.REVUE.
Hodnoticí metody a kritéria
•aktivní práce v hodinách (30 %)
•závěrečný test ověřující znalosti získané v rámci přednášek (40 %)
•vypracovaná „otázka ke SZZK“ na dohodnuté téma (30 %)
Poznámka
Předmět se vypisuje 1x za 2 roky (aktuálně v akademickém roce 2022/23)
Rozvrh na zimní semestr 2022/2023:
06:00–08:0008:00–10:0010:00–12:0012:00–14:0014:00–16:0016:00–18:0018:00–20:0020:00–22:0022:00–24:00
|
|
---|---|
Po |
|
Út |
|
St |
|
Čt |
|
Pá |
|
Datum | Den | Čas | Vyučující | Místo | Poznámky | Č. paralelky |
---|---|---|---|---|---|---|
St | 14:50–18:05 | Tereza CZESANY DVOŘÁKOVÁ | Učebna KDT 217 Lažanský palác |
paralelka 1 |
Rozvrh na letní semestr 2022/2023:
Rozvrh zatím není připraven
Předmět je součástí následujících studijních plánů
- Dokumentární tvorba - magistr-1920_1ročník (povinný předmět)
- Dokumentární tvorba - magistr_2022 (povinný předmět)