Deliberativní demokracie aneb Když lepidlo ani transparent nestačí!
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
303MDEDE | zápočet | 1 | 8 hodiny SEMINÁŘŮ za celý semestr (45 minut), 19 až 24 hodin domácí příprava | česky | letní |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Andrea CULKOVÁ, Alice RŮŽIČKOVÁ
Obsah
Je to, co žijeme, demokracie? Mají občané skutečně vliv na agendu a právo? Jsou současná rozhodnutí demokratická, když rovnosti žen a mužů v nejvyšších mocenských pozicích nebude při nynějším tempu změn dosaženo dříve než za 130 let? (UN WOMEN, 2022). V době souběžných krizí, kdy se radikálně mění klima, kolabují ekosystémy a sociální rozdíly jsou každou minutou větší, je třeba se ptát po tom, jak jako lidstvo můžeme konečně demokraticky dospět k rozhodnutím vysoké kvality, která budou sociálně spravedlivá a budou akceptovat planetární limity. Během workshopu představím průběžné výsledky svého tříletého mezinárodního zkoumání Citizens' Assemblies (občanských shromáždění) dále OS, kdy jsem sledovala deliberativní procesy na lokální, národní, evropské i globální úrovni.
Seznámím vás se základy metodologie i etickými principy, na kterých stojí deliberativní demokracie a jak tzv. mini-publics fungují v praxi. Vysvětlím, proč rovnost a inkluzivita je jedním z hlavních principů OS (gender, věk, socio-ekonomický původ, vzdělání apod.), i proč je tento rozhodovací nástroj vhodný pro dilemata a problémy, které dlouhodobě rozdělují společnost. Na několika ukázkách z filmu „Archa úmluvy“ představím svoji metodu výzkumu, kdy kamera slouží jako politický aktér. O své metodě a občanských shromážděních jsem napsala kapitolu do knihy „Etika a divadlo“, která brzy vyjde v NAMU. Společně ohledáme cestu, jak film a divadlo (devised theatre, divadlo utlačovaných apod.) mohou tyto demokratické rozhodovací procesy obohatit.
Ursula von der Leyen, předsedkyně Evropské komise oficiálně prohlásila: „Citizens' Assemblies will be a normality of our political life.“ Ve světě proběhlo podle OECD více jak 900 těchto procesů a stávají se běžnou praxí. V Čechách jsem spoluzaložila „Platformu pro občanská shromáždění“, se kterou se snažíme o zavedení deliberativních nástrojů i u nás. Popíšu, co se daří, na jaké překážky narážíme, i jak se můžete do těchto aktivit zapojit. A na závěr přinesu konkrétní příklady zemí, kde již tento způsob vládnutí institucionalizovali a kudy se praktické promýšlení demokratického vládnutí mezinárodně ubírá, i jakým výzvám čelí.
Workshop vznikl za podpory AMU v rámci řešení výzkumného projektu Zvyšování kvality grantových schémat na AMU, reg. č. CZ.02.2.69/0.0/0.0/19_073/0016938. Autorka je v současné době doktorandkou v oboru Výzkum a teorie audiovize na FAMU.
Výsledky učení
Workshop je založen na vzájemné reciprocitě. Režisérka Andrea Culková seznámí účastníky s občanským shromážděním jako novou formou demokratického rozhodování. Důkladně představí metodologii, etické principy i standardy kvality rozhodovacího participativního nástroje a ukáže jeho možnosti a kapacity v řešení dilemat a problémů tam, kde volená reprezentativní demokracie selhává. Zároveň odpoví na otázku, proč vláda expertů není řešením. Na příkladech dobré praxe a se dotkne možností využití principů deliberativní demokracie a výběru losem při sestavování školních parlamentů i univerzitních senátů, ale třeba i v rámci řešení klimatické neutrality univerzit.
V interaktivní části workshopu pak účastníci společně promyslí a prakticky prozkoumají možnosti média filmu a divadla jako cesty k hlubšímu poznání problému a způsobu, jak nespoléhat jen a pouze na slovní deliberaci, ale jak do rozhodovacího procesu zapojit i tělo a pohyb.
Předpoklady a další požadavky
žádné
Literatura
Andrea Culková. „Klimatická archa úmluvy“ [online]. DenikReferendum.cz. 9. 2. 2021 [cit. 3. 6. 2022]. Dostupné z: https://denikreferendum.cz/clanek/32295-klimaticka-archa-umluvy
„Urban Talks: Občanská shromáždění – Marcin Gerwin (PL)“ [video online]. YouTube.com. 12. 4. 2022 [cit. 24. 8. 2022]. Dostupné z: https://www.youtube.com/watch?v=8ZsUmD7rHT4
Steve Taylor. „Humans aren’t inherently selfish – we’re actually hardwired to work together“ [online]. TheConversation.com. 2020 [cit. 28. 5. 2022]. Dostupné z: http://theconversation.com/humans-arent-inherently-selfish-were-actually-hardwired-to-work-together-144145
Spolu se studiem Butterflies & Hurricanes, terapeutkou Zdeňkou Voštovou a mým partnerem a producentem filmu „Žal žen“ jsme vytvořili web https://klimazal.cz/ na pomoc všem lidem zasaženým klimatickým žalem. Najdete na něm praktické rady i tipy, kam se v případě nouze obrátit, stejně jako i film „Žal žen“. K webové stránce je připojena skupina na Facebooku nazvaná „Sdílený žal“, které se můžete stát součástí, pokud je pro vás téma aktuální. Skupina je určena ke sdílení environmentálního a klimatického žalu. Snažíme se zde vytvořit bezpečný prostor ke sdílení úzkostí, strachů a nejistot a zároveň sdílet praktiky
a zdroje, které nám pomáhají. Viz: Klimažal: Environmentální krize [online]. 2022 [cit. 28.
8. 2022]. Dostupné z: https://klimazal.cz/.
Dan Kahan et al. „Gender, Race, and Risk Perception: The Influence of Cultural Status Anxiety.“ 2005. DOI: 10.2139/SSRN.723762
Bob Altemeyer. „What Happens When Authoritarians Inherit the Earth? A Simulation“. Analyses of Social Issues and Public Policy. 2003, roč. 3, č. 1, s. 161–169.
UN WOMEN. “Facts and figures: Women’s leadership and political participation” [online]. UNWomen.org. 2021 [cit. 8. 8. 2022]. Dostupné z: https://www.unwomen.org/en/what-we-do/leadership-and-political-participation/facts-and-figures
Marcela Adamusová. „Ženy v komunální politice“ [online]. PadesatProcent.cz. 2021 [cit. 8. 8. 2022]. Dostupné z: https://padesatprocent.cz/cz/zeny-v-politice/komunalni-zastupitelstva/zeny-v-komunalni-politice
Augusto Boal. „World Theatre Day message by Augusto Boal“ [online]. MinnesotaPlaylist.com. 26. 3. 2009 [cit. 8. 8. 2022]. Dostupné z: https://minnesotaplaylist.com/magazine/article/2009/world-theatre-day-message-by-augusto-boal
Centrum divadla utlačovaných v ČR [online]. 2016 [cit. 20. 6. 2022]. Viz http://divadloutlacovanych.cz/
Bárbara Santos et al. Divadlem ke změně: vybrané texty k divadlu utlačovaných. Praha: Antikomplex, 2016. Viz přehledová publikace o devised theatre v anglickojazyčném kontextu. Deirdre Heddon – Jane Milling. Devising Performance: A Critical History. Revised edition. Basingstoke - New York: Palgrave Macmillan, 2016.
Hodnoticí metody a kritéria
100% účast po celou dobu + aktivita na semináři
Poznámka
-
Další informace
Předmět je součástí nabídky volitelných předmětů pro celou AMU
Rozvrh na zimní semestr 2022/2023:
Rozvrh zatím není připraven
Rozvrh na letní semestr 2022/2023:
Datum | Den | Čas | Vyučující | Místo | Poznámky | Č. paralelky |
---|---|---|---|---|---|---|
17.03.2023 | 10:00–17:00 | Andrea CULKOVÁ | Učebna KDT 217 Lažanský palác |
paralelka 1 |
Předmět je součástí následujících studijních plánů
- Scenáristika a dramaturgie - bakalář-1920-1ročník (volitelný předmět)
- Scenáristika a dramaturgie - bakalář_2020 (volitelný předmět)
- Scenáristika a dramaturgie - magistr_1920_1ročník (povinně volitelný předmět, volitelný předmět)
- Scenáristika a dramaturgie - magistr_2021 (volitelný předmět)
- Režie - bakalář-1920-1ročník (volitelný předmět)
- Režie - bakalář-1920-2ročník (povinně volitelný předmět, volitelný předmět)
- Režie - bakalář_2021 (volitelný předmět)
- Režie - magistr_1920_1ročník (povinně volitelný předmět, volitelný předmět)
- Filmová režie - magistr (volitelný předmět)
- Dokumentární tvorba - bakalář-1920-1ročník (povinně volitelný předmět, volitelný předmět)
- Dokumentární tvorba - bakalář_2020 (povinně volitelný předmět, volitelný předmět)
- Dokumentární tvorba - magistr-1920_1ročník (povinně volitelný předmět, volitelný předmět)
- Dokumentární tvorba - magistr_2022 (povinně volitelný předmět, volitelný předmět)
- Kamera - bakalář-1920-1ročník (volitelný předmět)
- Kamera - bakalář_2021 (volitelný předmět)
- Kamera - magistr_1920_1ročník (volitelný předmět)
- Kamera - magistr_1920_2ročník (volitelný předmět)
- Kamera - magistr_2021 (volitelný předmět)
- Produkce - Bakalářské studium (volitelný předmět)
- Produkce - bakalář-1920-1ročník (volitelný předmět)
- Produkce - Magisterské studium (volitelný předmět)
- Produkce - magisterské studium (volitelný předmět)
- Střihová skladba - bakalář-1920-1ročník (volitelný předmět)
- Střihová skladba - bakalář_2021 (volitelný předmět)
- Střihová skladba - magistr_2021 (volitelný předmět)
- Fotografie CZ - bakalář_2022 (volitelný předmět)
- Fotografie CZ - bakalář-1920-1ročník (volitelný předmět)
- Fotografie CZ - magistr_2021 (volitelný předmět)
- Zvuková tvorba - bakalář-1920-1ročník (volitelný předmět)
- Zvuková tvorba - bakalář_2020 (volitelný předmět)
- Zvuková tvorba - magistr_1920_1ročník (povinně volitelný předmět, volitelný předmět)
- Zvuková tvorba - magistr_2021 (volitelný předmět)
- Animovaná tvorba - bakalář-1920-1ročník (volitelný předmět)
- Animovaná tvorba - bakalář_2020 (volitelný předmět)
- Animovaná tvorba - magistr_1920_1ročník (povinně volitelný předmět, volitelný předmět)
- Animovaná tvorba - magistr_2021 (volitelný předmět)
- Herní design - magistr (volitelný předmět)
- Audiovizuální studia - bakalář_2020 (volitelný předmět)
- Audiovizuální studia - magistr_1920_1ročník (povinně volitelný předmět, volitelný předmět)
- Audiovizuální studia - magistr_2021 (volitelný předmět)
- Výzkum a teorie audiovize 2021 (volitelný předmět)
- Výzkum a teorie audiovize 2023 (volitelný předmět)