Filmové technologie
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
304FT | zkouška | 1 | 2 hodiny výuky týdně (45 minut), 4 až 9 hodin domácí příprava | česky | letní |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Obsah
Předmět je zaměřen převážně na klasickou kinematografii a technologické postupy ve filmových laboratořích zejména ve vztahu ke speciálním technologiím a laboratorní rekonstrukci archivních filmů. Nevyhýbá se však ani tématům o jiných záznamových médií, pokud s činností FL souvisejí.
Popis jednotlivých přednášek:
- téma – filmové formáty (1)
Historický přehled vývoje filmových formátů od počátků kinematografie až do současnosti. Němý formát, akademický formát, film 16 mm, amatérské formáty, Cinerama, VistaVision, Cinemascope
Předpokládané znalosti: základy fotografie, principy kinematografie, přehled o dějinách filmu a kinematografie, látka minulých přednášek
- téma – filmové formáty (2).
Historický přehled vývoje filmových formátů od počátků kinematografie až do současnosti. Rozšířené formáty, Techniscope, Super 16, film šíře 70 mm, super velké projekce, IMAX, projekce 3D
Předpokládané znalosti: základy fotografie, principy kinematografie, přehled o dějinách filmu a kinematografie, látka minulých přednášek
3.téma – nestandardní procesy při vyvolávaní kamerových negativů
Procesy push, pull a nebělený proces při vyvolávání kamerových negativů. Jejich přednosti a omezení.
Předpokládané znalosti: základy fotografie, principy kinematografie, látka minulých přednášek
4.téma – způsoby potlačení barevnosti (desaturace) při zpracování kinematografických filmů
Způsoby technologických kroků vedoucí k potlačení barevnosti filmových negativů, kopií a duplikačních materiálů. Procesy nebělení, částečného bělení, ENR proces a technologie bipack.
Předpokládané znalosti: základy fotografie, principy kinematografie, látka minulých přednášek
5.téma – technologické kroky při duplikování barevnost filmů z barevného obrazu do černobílého a následné použití ve výrobě barevných kopií
Potřebné technologické duplikační kroky při změně typu barevnosti (barevný x černobílý obraz) a následné změny technologické kroky pro použití při výrobě barevných kopií.
Předpokládané znalosti: základy fotografie, principy kinematografie, látka minulých přednášek
6.téma –triková laboratorní technika
Přechody A + B, triková kopírka, elektronické triky
Předpokládané znalosti: základy fotografie, principy kinematografie, látka minulých přednášek
7.téma – laboratorní procesy při restaurování archivních filmů
Způsoby kopírování, rozdíl mezi kontaktním a optickém kopírování. Teorie gama produktu. Dezinfekce filmů.
Předpokládané znalosti: základy fotografie, principy kinematografie, látka minulých přednášek
8.téma – poškození a závady archivních filmů a možnosti jejich nápravy
Přehled možného poškození archivních filmů, zásady při rekonstrukci těchto filmů, možnosti převodu do digitálního prostředí
Předpokládané znalosti: základy fotografie, principy kinematografie, látka minulých přednášek
9.téma – zvukový záznam druhy a jeho laboratorní zpracování
Výroba filmových kopií s optickým zvukovým záznamem analogovým a digitálním, typy zvukových digitálních systémů. Negativ zvuku, synchronizace obrazu se zvukem
Předpokládané znalosti: základy fotografie, principy kinematografie, základy akustiky, principy zvukových záznamů, látka minulých přednášek
10.téma – doplňkové činnosti filmových laboratoří
Opatřování filmových kopií dialogovými titulky. Digitalizace filmů, zápis nových digitálních záznamů zpět na film pro archivní účely, archivování dat pomocí systému PIQL
Předpokládané znalosti: základy fotografie, principy kinematografie, látka minulých přednášek
Výsledky učení
Cílem předmětu je seznámit studenty s historickým vývojem kinematografických filmů, podmínkami při zpracování, rekonstrukci a dezinfekci archivních filmů a se speciálními technologiemi používanými při laboratorním zpracování filmů.
Předpoklady a další požadavky
x
Literatura
URBAN, M., Filmová laboratoř, 2001, Filmová a televizní fakulta AMU Praha, ISBN 80-85883-78-3
Dominic Case: Film technology in post production, Routledge; 2nd edition 2016, 220 stran, ISBN-10 : 1138148458
Hodnoticí metody a kritéria
Kredity získává student za prokázané znalosti při ústní zkoušce v oboru Filmové technologie
Povinná účast na přednáškách min. 60%
Rozvrh na zimní semestr 2022/2023:
Rozvrh zatím není připraven
Rozvrh na letní semestr 2022/2023:
06:00–08:0008:00–10:0010:00–12:0012:00–14:0014:00–16:0016:00–18:0018:00–20:0020:00–22:0022:00–24:00
|
|
---|---|
Po |
|
Út |
|
St |
|
Čt |
|
Pá |
|
Datum | Den | Čas | Vyučující | Místo | Poznámky | Č. paralelky |
---|---|---|---|---|---|---|
Čt | 09:00–10:35 | Aleš BOŠTIČKA | Učebna B KK Lažanský palác |
přednášková par. 1 |
Předmět je součástí následujících studijních plánů
- Kamera - bakalář_2021 (povinný předmět)