Kresebné analýzy prostoru 2
Předmět není vypsán Nerozvrhuje se
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
304KAP2 | zápočet | 1 | 21 hodiny výuky za celý semestr (45 minut), 9 až 14 hodin domácí příprava | česky | letní |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Obsah
- základy perspektivního zobrazovaní
- horizont a úběžníky, podhled a nadhled, kresba jednoduchých pravoúhlých tvarů a kruhu v perspektivě
- kresba podle skutečnosti, papír jako projekční plocha, měření viděné scény
Doplňující cvičení, nepovinné:
- kresba vymyšleného interiéru a exteriéru, aplikace pravidel perspektivního zobrazování při kresbě imaginárního prostoru
- lidská postava, její proporce a umístění v prostoru, orientace v prostoru při přípravě scénáře
- proporce lidské postavy, kresba „pohybovek“ podle skutečnosti
- proporce hlavy, hlava z různých úhlů pohledu
- základní principy kresby postavy v pohybu (krok a běh)
Doplňující cvičení, nepovinné:
- kresba postavy podle fantazie a její umístění do vymyšleného prostoru
- různá pojetí zobrazování prostoru a jejich emotivní účinky
- ukázky z filmů, které si připraví studenti
- možnosti využití různých vizuálních přístupů k prostoru, aplikace v praxi při kresebné přípravě záběrů konkrétní filmové scény
- kresebné cvičení, krátký storyboard představující určitý způsob práce s prostorem
- světlo a stín, atmosférická perspektiva, sfumato a šerosvit
- ukázky různých přístupů k práci se světlem ve výtvarném umění (mistr Vyšebrodského oltáře, Da Vinci, de La Tour, Ribera, Caravaggio, G.D.Friedrich, Matisse, Richter)
- kresba zátiší se zaměřením na objem, světlo a stín
Doplňující cvičení, nepovinné:
- aplikace získaných dovedností při kresbě imaginárního prostoru, případně monochromní malba s využitím stupňování intenzity barev k vytvoření iluze prostoru
- kresebné cvičení znázorňující světelnou proměnu jedné scény
- rytmus obrazové řeči, hudební rytmus a vzájemné vlivy ve filmu,
- příklady umělecké tvorby vycházející z hudební inspirace, a s významem hudby pro počátky abstraktní malby (Kandinskij, Mondrian, Kupka).
- projekce některého experimentálního němého filmu, který pracuje s abstrakcí, se současnou hudbou, složenou pro daný film (H2O, 1929, režie: Ralph Steiner)
- ukázky krátkých skladeb současných skladatelů
- kresebné cvičení, krátký storyboard, reagující na hudební „příběh“ určité skladby, práce s abstraktními vyjadřovacími prostředky (barva, struktura, geometrické tvary, práce s prázdnou plochou)
Výsledky učení
Studenti si osvojí základy kresby se zaměřením na zobrazování prostoru a aplikaci kresebných dovedností při přípravě kameramana na natáčení. Dalším cílem kresebných cvičení je rozvinout osobní přístup k výtvarnému řešení filmu a naučit se vědomě zapojovat práci s prostorem a rytmem filmového obrazu do uvažování o obrazové řeči kamery.
Předpoklady a další požadavky
nejsou vyžadovány
Literatura
-
Hodnoticí metody a kritéria
Podkladem pro hodnocení je 5 odevzdaných výsledků kresebných cvičení na daná témata a alespoň 75 % účast na semináři
Poznámka
Cílem předmětu je, aby si studenti osvojili základy kresby se zaměřením na zobrazování prostoru a aplikaci kresebných dovedností při přípravě kameramana na natáčení. Dalším cílem kresebných cvičení je naučit se vědomě zapojovat práci s prostorem a rytmem filmového obrazu do uvažování o obrazové řeči kamery.
V prvních hodinách se studenti seznámí se základy perspektivního zobrazování. Dalším tématem bude lidská postava, její proporce a umístění v prostoru. Následovat budou praktická cvičení, při nichž budou studenti aplikovat kresebné dovednosti pro vyjádření různých filmových situací. Budou zkoumat účinky různých vizuálních přístupů k prostoru a možnosti jejich využití v souladu s celkovým záměrem vyznění filmu. Další cvičení budou zaměřena na práci se světlem a atmosférickou iluzí prostoru. Závěrečným tématem bude rytmus obrazové řeči, vztah mezi příběhem obrazu a příběhem hudebního tématu a inspirace hudbou pro utváření vizuálního pojetí filmu.
Cílem tohoto předmětu zaměřeného na kresbu není to, aby se všichni studenti stali vynikajícími kreslíři, ale předmět má sloužit k tomu, aby každý objevil své kresebné možnosti a dovedl je co nejlépe využít při promýšlení vizuálního pojetí filmu a při přípravných pracích na technickém scénáři. Současně mají být hodiny kreslení také prostorem pro hledání vlastních přístupů k výtvarnému pojetí filmu.
Další informace
Pro tento předmět se rozvrh nepřipravuje
Předmět je součástí následujících studijních plánů
- Kamera - bakalář-1920-1ročník (povinný předmět)