Kamera - oko
Předmět není vypsán Nerozvrhuje se
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
304KO | zápočet | 1 | 3 hodiny výuky týdně (45 minut), -7 až -2 hodin domácí příprava!!! | česky | letní |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Obsah
Seminář „KAMERA OKO“ je zaměřen na práci s kamerou s využitím obrazových nástrojů filmové řeči. „OBJEKTIV-OKO“ kamery a práce s postavením kamery je spojovacím článkem mezi využíváním těchto nástrojů ve smyslu dramatizace vyprávění filmového příběhu. Teoretické přednášky se nestaví odmítavě k základnímu kameramanskému umění, práce se světlotonalitou exponovaného negativu nebo digitálního obrazu a jejich světelných či barevných koncepcí. Naopak. Cíleně se ale zaměřují výhradně na režijně kameramanskou práci na principu pohybů kamery, rámování, hloubky ostrosti, velikostí záběrů nebo dalších způsobů snímaní scény umístěné před objektivem kamery. Seminář vždy začíná obhajobou jména a existence daného nástroje a dále jeho praktickým využitím při natáčení hraného filmu. Studium ukázek a rozbory vybraných scén z filmů jsou základem pro společnou diskusi, kterou pedagog řídí a buďto sám vybírá ukázky a nebo uzpůsobuje projekce dle přání a výběru studentů. Studium je zaměřeno na teoretickou studii výrazných filmových stylů ovlivněných těmito principy.
- Téma
POHYB. Základní anylýza funkce pohybu jako nástroje pro udržení pozornosti diváka. Funkce mozkových receptorů a příklady zvládnutých a nezvládnutých záběrů z pozice využití předkamerového či kamerového pohybu. Objev pohybu jako nositele dynamičnosti a dramatizace. Graf funkce škály působnosti dramatizace pohybem na časové ose. Analýzy němých filmů George Méliése, Dzigy Vertova, Reného Claira, Waltera Ruttmanna, Alexandra Hackenschmieda. Základní slovník filmové řeči. Střih a pohyb. Kompozice a pohyb. Světlo a pohyb. Hloubka ostrosti a pohyb. Přeostřování a pohyb. Rytmus pohybů.
- Téma
RÁMOVÁNÍ. Základní analýzy vztahu procesů lidské paměti na rámování obrazu. Paměťové mozkové mapy a práce s obrazem uvnitř rámu a vně rámu. Základní princip kreativní činnosti člověka a její závislot na práci s pamětí. Základní sktukrura filmové řeči, storyboarding. Funkce otázek a odpovědí tvořených rámováním a využití nástroje rámování v praxi. Ukázka z filmu Oběť Andreje Tarkovského.
3 Téma
VYPRAVĚČ A SUBJEKTIVNÍ POHLED. Základní teorie subjektivního pohledu a analýza nástroje vzhledem k funkci dramatizace podání uvěřitelnosti předkládaných subjektivních pohledů. Reálný vypravěč, kamera jako vypravěč, postava jako vypravěč, autor jako vypravěč a divák jako vypravěč. Seznam možných vypravěčů a analýza struktury vyprávění na ukázkách z filmu Markéta Lazarová (Vláčil, Baťka).
- Téma
KOMPOZICE A ZLATÉ ČÍSLO. Teorie a analýzy funkčnosti vyrovnané a nevyrovnané kompozice. Nevyrovnaná kompozice jako nástroj práce režiséra. Práce se zlatým číslem jako nástroj práce kameramana. Balanční bod versus středobod vesmíru. Projekce studentských filmů, 2001 Vesmírná odysea.
- Téma
Volný seminář určený pro první dva studentské rozbory filmů. Pedagog doplňuje ukázkami z vlastní tvorby.
- Téma
VELIKOSTI ZÁBĚRŮ A OBRAZOVÉ ROZLIŠENÍ. Základní analýza vztahu velikosti záběrů CELEK a DETAIL. Graf kinematografických systémů IMAX, 70mm, 35mm, 16mm, 8mm, 4K, 2K, 07K a jejich využití pro potřeby emocionálního vyprávnění příběhu. Historie vzniku 35mm filmového standardu. Ukázky z filmů The Greatest Story Ever Told, Brother Sun Sister Moon, Vaterland-Lovecký deník a porovnání funkčnosti velikostí záběrů Deatil a Celek. Barry Salt a jeho výzkum velikostí záběrů.
- Téma
HLOUBKA OSTROSTI A TŘÍDIMENZIONÁLNÍ VZHLED FILMOVÉHO OBRAZU.
Analýza proč vnímáme hloubku ostrosti jako informaci o hloubce prostoru. Práce starých fotografů s velkoformátovými fotoaparáty. Teorie hloubky pole. Hyperfokální vzdálenost. Tabulky hloubky ostrosti. Plošné a prostorové řešení obrazu umocněné prací s hloubkou ostrosti. Ukázky studentských filmů.
- Téma
BAREVNÝ KRUH. Základní zákonitosti barevné teorie, historický přehled. Aristoteles, Aguilonius, Newton, Goethe, Maxwell, Itten. Tři druhy barevného míchání. Barevné prostory, barevný managment, Lookup table. Příklady využití inspirace z malířské praxe pro práci filmového tvůrce.
- Téma
Volný seminář určený pro dva studentské rozbory filmů. Pedagog doplňuje ukázkami z vlastní tvorby.
10.téma
ÚHLOVÁNÍ A OSY. Práce s osou prostoru a deset způsobů, jak tuto osu překročit a nezmást vnímání kontinuity příběhu. Rakurzy a úhly. Rovina pohledu kamery, úrovně střetu vnímání diváka s pohledem herce. Úhly pohledu očí a složitější příklady práce s osou prostoru.
- Téma
TEORIE SVÍCENÍ. Volný seminář určený pro dva studentské rozbory filmů. Pedagog doplňuje ukázkami z vlastní tvorby.
- Téma
Volný seminář určený pro dva studentské rozbory filmů. Pedagog doplňuje ukázkami z vlastní tvorby. Závěrečný test a hodnocení práce na semináři.
Výsledky učení
Získání základních znalostí v problematice teorie filmového obrazu prostřednictvím nástroje filmové kamery
Předpoklady a další požadavky
Nejsou žádné znalostní požadavky nutné pro zapsání tohoto předmětu.
Literatura
Bazin A.: Ci je to film?
Sven Nykvist: Úcta ke světlu
Plazevski, J.: Filmová řeč
Deleuze, G.: Film1 Obraz a pohyb
Hodnoticí metody a kritéria
Kredity jsou uděleny za 60procent účasti spolu s vypracováním semestrální práce.
Poznámka
-
Další informace
Pro tento předmět se rozvrh nepřipravuje
Předmět je součástí následujících studijních plánů
- Scenáristika a dramaturgie - bakalář-1920-1ročník (volitelný předmět)
- Scenáristika a dramaturgie - bakalář_2020 (volitelný předmět)
- Scenáristika a dramaturgie - magistr_1920_1ročník (volitelný předmět)
- Scenáristika a dramaturgie - magistr_2021 (volitelný předmět)
- Režie - bakalář-1920-1ročník (volitelný předmět)
- Režie - bakalář-1920-2ročník (volitelný předmět)
- Režie - bakalář_2021 (volitelný předmět)
- Režie - magistr_1920_1ročník (volitelný předmět)
- Filmová režie - magistr (volitelný předmět)
- Dokumentární tvorba - bakalář-1920-1ročník (volitelný předmět)
- Dokumentární tvorba - bakalář_2020 (volitelný předmět)
- Dokumentární tvorba - magistr-1920_1ročník (volitelný předmět)
- Dokumentární tvorba - magistr_2022 (volitelný předmět)
- Kamera - bakalář-1920-1ročník (povinný předmět, volitelný předmět)
- Kamera - bakalář_2021 (volitelný předmět)
- Kamera - magistr_1920_1ročník (volitelný předmět)
- Kamera - magistr_1920_2ročník (volitelný předmět)
- Kamera - magistr_2021 (volitelný předmět)
- Produkce - Bakalářské studium (volitelný předmět)
- Produkce - bakalář-1920-1ročník (volitelný předmět)
- Produkce - Magisterské studium (volitelný předmět)
- Produkce - magisterské studium (volitelný předmět)
- Střihová skladba - bakalář-1920-1ročník (volitelný předmět)
- Střihová skladba - bakalář_2021 (volitelný předmět)
- Střihová skladba - magistr_2021 (volitelný předmět)
- Fotografie CZ - bakalář_2022 (volitelný předmět)
- Fotografie CZ - bakalář-1920-1ročník (volitelný předmět)
- Fotografie CZ - magistr_2021 (volitelný předmět)
- Zvuková tvorba - bakalář-1920-1ročník (volitelný předmět)
- Zvuková tvorba - bakalář_2020 (volitelný předmět)
- Zvuková tvorba - magistr_1920_1ročník (volitelný předmět)
- Zvuková tvorba - magistr_2021 (volitelný předmět)
- Animovaná tvorba - bakalář-1920-1ročník (volitelný předmět)
- Animovaná tvorba - bakalář_2020 (volitelný předmět)
- Animovaná tvorba - magistr_1920_1ročník (volitelný předmět)
- Animovaná tvorba - magistr_2021 (volitelný předmět)
- Herní design - magistr (volitelný předmět)
- Audiovizuální studia - bakalář_2020 (volitelný předmět)
- Audiovizuální studia - magistr_1920_1ročník (volitelný předmět)
- Audiovizuální studia - magistr_2021 (volitelný předmět)
- Výzkum a teorie audiovize 2021 (volitelný předmět)
- Výzkum a teorie audiovize 2023 (volitelný předmět)