Nůž anticorro

Předmět není vypsán Nerozvrhuje se

Kód Zakončení Kredity Rozsah Jazyk výuky Semestr
304NAN zkouška 3 česky letní

Garant předmětu

Jméno vyučujícího (jména vyučujících)

Obsah

Krátký hraný film zobrazující různé světelné atmosféry; světelné změny v záběru; použití praktických světel; dramaturgické využití světla; správná expozice podle zamýšlené nálady.

Literární scénář:

Příhoda jedné noci je uvedena ztemnělým pokojem, do kterého vniká světlo z ulice. Atmosféra je prudce narušena vstupem dosud neznámé osoby. Postava se v místnosti pohybuje velmi nejistě a světlem kapesní svítilny (baterky) se seznamuje s vybavením interiéru. Ve výrazu neznámého je jisté soustředění a zvědavost. Prochází prostorem. Náhle je neznámý vyrušen světlem, které rozsvítila přicházející dívka ve vedlejší předsíňce.

Neznámý se rychle schová. Dívka si odkládá vrchní oděv, je zneklidněna, má podezření, že tu není sama. Vstoupí do pokoje a rozsvítí stropní světlo. Rozhlédne se, ale nezjistí nic podezřelého. Vrátí se do předsíně, kde zhasne. Zhasne také v pokoji, s kabelkou jde k toaletnímu stolku, rozsvítí si lampičku a odlíčí si tvář. Její konání je stále pozorováno neznámým. Po skončení úpravy tváře zhasne lampičku, přejde k nočnímu stolku, kde rozsvítí stolní lampičku. Odkládá oděv. Pozornost neznámého vzrůstá. Dívka obléká noční košilku a ulehne. Neznámý se potichu blíží k dívce a zhasne stolní lampičku. Dívka strne, obrátí se po zdroji hluku a pak se rychle ve strachu přikrčí do kouta na gauči. Vidí postavu v siluetě proti oknu, jak se k ní blíží. V okamžiku neznámý rozsvítí kapesní svítilnu (baterku) a ostře osvětluje její bezmocnou a vyděšenou tvář. Neznámý se blíží neúprosně vpřed. Strach dívku přemohl. Jeho druhá ruka svírá blýskající se čepel obrovského nože. Dívku opustily poslední síly, hroutí se a padá zemdlena. Prudký pohyb nože a zabodnutí mimo oběť, mimo dívku.

Je uveden literární scénář, ale je moznost realizovat vlastní „podoby“ scénář. Při respektovaní všech povinných světelných změn uvedených v tomto sylabusu.

Pokud student student nepřinese synopse k vlastnímu scénáře minimálně do 3 měsíce před natáčeným, bude realizovat daný scénář. Jinak platí stejný harmonogram schvalovaní uvedeno níže.

Technické parametry:

•b/w, 35mm,

•480m eastman double-x negative film 5222

•Konečná stopáž max. 120m

•Počet záběrů: min. 15, max. 25

•Půdorys, dekorace zůstávají v zásadě pro všechny stejné

Na základě daného literárního scénáře vytvoří student technický scénář / shooting board (15- 25 záběrů). Scénáře, plán záběrů, zasvětlovací plán, natáčecí plán a rozpočet, výprava musí být schváleny před zahájením natáčení.

Harmonogram schvalování:

Synopse: 3 měsíce před začátkem natáčení

literární scénář: 2 měsíce před začátkem natáčení

technický scénář/shooting board: 1 měsíc před začátkem natáčení

výprava: (Petra Lebdušková): 1 měsíc před začátkem natáčení

natáčecí plán a rozpočet: (studio famu) 1 měsíc před začátkem natáčení

plán záběrů, půdorys nábytku, zasvětlovací plán: 2 týdny před začátkem natáčení

Povinné světelné změny:

  1. Filmová tma v interieru se světelným akcentem pronikajícím oknem z ulice. Měsíční světlo nebo pouliční lampa. Celek

2 Filmová tma s efektem baterky. Celek – polocelek – detail

  1. Filmová tma se siluetou postavy proti nočnímu oknu s efektem baterky. Polocelek
  2. Rozsvícení a zhasnutí světla ve vedlejší místnosti. Polocelek - polodetail
  3. Rozsvícení a zhasnutí centrálního stropního světla . Celek
  4. Rozsvícení a zhasnutí malého lokálního světla – lampička na nočním stolku, lampička u toaletního stolku , apod. Polocelek – polodetail – detail
  5. Jeden záběr kovového povrchu, který se ve světle při pohybu leskne (odtud název Nůž anticorro).

Důraz je kladen na světelné změny během záběru, bez změny clonového čísla

Velikosti a úhly záběru musí být voleny s ohledem na výraznost a srozumitelnost světelných změn.

Světelné efekty jako policejní majáčky a podobně jsou přípustné, nejsou však považovány za světelnou změnu.

Poznámky:

Natáčí se bez kontaktního zvuku, němý film.

Pouze technika Studia FAMU:

kamera: arri 3 se standardním nastavením (viz Bílá kniha) a vybavením

Bez použití trransfokace během záběru

4perf; shutter 180 degrees @ 25fps;

formát 1:1.85;

Pohyb kamery: švenkování, jízda. Nebude použito ani akceptováno: rameno, jeřáb, steadycam, gimbaly ani další stabilizační technika pro kameru.

Bez VFX

SFX: Nepoužívat déšť, ani sníh. Je možno použít kapky na oknech nebo vítr.

NEPOUŽÍVAT OTEVŘENÝ OHEŇ jako jsou pochodně, krb, autogen atd. NEPOUŽÍVAT výbuchy a střelbu.

Cigarety s mírou, s výhradním svolením vedoucího pedagoga.

Bez projekce na pozadí.

Lehký kouř, mlha atd. se důrazně nedoporučují (s výhradním svolením vedoucího pedagoga).

Podle požadavků tohoto cvičení (po konzultaci s filmovým architektem) budou postaveny kulisy, které ŮSTANOU PRO VŠECHNY STUDENTY STEJNÉ (půdorys, okno, dveře, barva stěn). Změny půdorysu dekorace a barevnosti stěn nelze akceptovat. Každý student si po konzultaci s vedoucím pedagogem a odpovědnou osobou Studia FAMU zvolí vlastní rekvizity, nábytek atd.

Každý student má 1/2 den na přípravu, 2 dny (2x 12h) na natáčení, 1/2 den na likvidaci

Při natáčení je nutné respektovat provozní dobu ateliéru Studia FAMU.

workflow:

  1. natáčení
  2. vyvolání negativu 480m ve filmových laboratořích
  3. číslování denní práce v laboratoři podle šedé tabulky / „onelight“ (jednočíslo); za přítomnosti studenta
  4. kopie denní práce, 480m podle šedé tabulky; projekce vedoucímu pedagogovi
  5. střih na klasickém analogovém stole se střihačem z katedry střihu: bez zvuku; serviska
  6. projekce servisky vedoucímu pedagogovi a schválení před odevzdáním do filmových laboratoří
  7. stříhání negativu v laboratoři podle servisky
  8. číslování v laboratoři staženého negativu; za přítomnosti studenta
  9. němá filmová kopie; maximálně 120m; projekce vedoucímu pedagogovi
  10. klauzurní projekce: 2. r. KK, 1. r. CINKK
  11. skenování negativu max. 120m
  12. analýza s pedagogem
  13. grading digitálního intermediátu
  14. zvuková postprodukce se souhlasem pedagoga
  15. projekce vedoucímu pedagogovi: porovnaní filmovou a digitální kopie
  16. digitální kopie se zvukem: DCP vyrobené Studiem FAMU, projekce bakalářského souboru KK a absolventského souboru CINKK (+ export do ProRes 422)

bod 11-16 je součásti semináře „kolorovaní na barevným korekturu 3“

Výsledky učení

Praktická zkušenost se studiovým osvětlováním

Předpoklady a další požadavky

Základní zkušenosti v oboru kamery, schopnost zvládat základní úkoly v rámci filmování. Úspěšné absolvování kurzu Záběry v ateliéru.

Literatura

american cinematographer’s manual

John Alton, “Painting with Light”

Sven Nykvist, “Reverence for the light” 1997

D. Schaefer and L. Salvato, “Masters of light” 1984

F. Truffaut, “le cinema selon Hitchcock” 1966

K. Malkiewicz, “film lighting” 1986

D. Samuelson, “motion picture, camera and lighting equipment” 1980

Hodnoticí metody a kritéria

a)Konec druhého ročníku: projekce němé filmové kopie

b)Konec třetího ročníku / bakalářské zkoušky: projekce digitální kopie se zvukem (DCP)

Všechny projekce jsou komisionálně klasifikovány.

Poznámka

Natáčí se bez kontaktního zvuku, němý film.

Pouze technika Studia FAMU:

kamera: arri 3 se standardním nastavením (viz Bílá kniha) a vybavením

Bez použití trransfokace během záběru

4perf; shutter 180 degrees @ 25fps;

formát 1:1.85;

Pohyb kamery: švenkování, jízda. Nebude použito ani akceptováno: rameno, jeřáb, steadycam, gimbaly ani další stabilizační technika pro kameru.

Bez VFX

SFX: Nepoužívat déšť, ani sníh. Je možno použít kapky na oknech nebo vítr.

NEPOUŽÍVAT OTEVŘENÝ OHEŇ jako jsou pochodně, krb, autogen atd. NEPOUŽÍVAT výbuchy a střelbu.

Cigarety s mírou, s výhradním svolením vedoucího pedagoga.

Lehký kouř, mlha atd. se důrazně nedoporučují (s výhradním svolením vedoucího pedagoga).

Podle požadavků tohoto cvičení (po konzultaci s filmovým architektem) budou postaveny kulisy, které ŮSTANOU PRO VŠECHNY STUDENTY STEJNÉ (půdorys, okno, dveře, barva stěn). Změny půdorysu dekorace a barevnosti stěn nelze akceptovat. Každý student si po konzultaci s vedoucím pedagogem a odpovědnou osobou Studia FAMU zvolí vlastní rekvizity, nábytek atd.

Každý student má 1/2 den na přípravu, 2 dny (2x 12h) na natáčení, 1/2 den na likvidaci

Při natáčení je nutné respektovat provozní dobu ateliéru Studia FAMU.

workflow:

  1. natáčení
  2. vyvolání negativu 480m ve filmových laboratořích
  3. číslování denní práce v laboratoři podle šedé tabulky / „onelight“ (jednočíslo); za přítomnosti studenta
  4. kopie denní práce, 480m podle šedé tabulky; projekce vedoucímu pedagogovi
  5. střih na klasickém analogovém stole se střihačem z katedry střihu: bez zvuku; serviska
  6. projekce servisky vedoucímu pedagogovi a schválení před odevzdáním do filmových laboratoří
  7. stříhání negativu v laboratoři podle servisky
  8. číslování v laboratoři staženého negativu; za přítomnosti studenta
  9. němá filmová kopie; maximálně 120m; projekce vedoucímu pedagogovi
  10. klauzurní projekce: 2. r. KK, 1. r. CINKK
  11. skenování negativu max. 120m
  12. analýza s pedagogem
  13. grading digitálního intermediátu
  14. zvuková postprodukce se souhlasem pedagoga
  15. projekce vedoucímu pedagogovi: porovnaní filmovou a digitální kopie
  16. digitální kopie se zvukem: DCP vyrobené Studiem FAMU, projekce bakalářského souboru KK a absolventského souboru CINKK (+ export do ProRes 422)

bod 11-16 je součásti semináře „kolorovaní na barevným korekturu 3“

Další informace

Pro tento předmět se rozvrh nepřipravuje

Předmět je součástí následujících studijních plánů