Osvětlování 2
Předmět není vypsán Nerozvrhuje se
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
304OSV2 | zápočet | 1 | 2 hodiny výuky týdně (45 minut), 4 až 9 hodin domácí příprava | česky | letní |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Obsah
Funkce užití světla na natáčení:
1.Světlo jako základní technický předpoklad vzniku optického zobrazení
2.Světlo z pohledu informace o vlastnostech předmětů scénické reality, jejich textuře a odrazivosti (reflektanci)
3.Světlo jako prostředek umělecké stylizace optického zobrazení
4.Kontinuita
Světlo:
Světlo a jeho expoziční účinek jsou z kameramanského hlediska hodnotitelné ze tří aspektů:
1)Kvalita
a)kvalita daná jeho spektrálním složením,
b)kvalita daná charakterem světelného zdroje (bodový, difuzní).
2)Směr
a)podpora nebo potlačování vjemu prostoru zobrazením
b)podporování či popírání vjemu skutečných tvarů a objemů zobrazovaných objektů.
3)Intenzita
a)intenzita jediného zdroje a modifikace jeho vzdáleností
b)skladba intenzit více zdrojů: světlo hlavní, doplňkové a pomocné.
Praktická exponometrie:
1)Analýza osvětlení scény měřením světelných toků dopadajících na jednotlivé objekty
2)Analýza osvětlení scény s hlediska její jasové struktury - bodová exponometrie
Zdroje světla a svítidla:
1)Prostředky ke změně spektrálního složení světla umělých zdrojů
2)Prostředky ke změně charakteru světla zdrojů (difuzory, gridy).
3)Regulace povahy svazku emitovaných paprsků toku: konvergence vs. divergence
Základní osvětlovací pojmy:
Faktor odrazivosti plochy (reflektance), expoziční účinek, expoziční osvětlení, světelný poměr
Metodika konstrukce osvětlení scénického prostoru:
1)Styl imitované primární světelné skutečnosti
2)Styl profesionální konvence - odklon od striktní logiky osvětlení
3)Aktivita osvětlování ve službách podpory významových gest v rámci dramatického účinku včetně tvůrčího uplatnění jak estetických hodnot, tak i rázu neobvyklosti
Praktická cvičení: (víc ve: „návod k cvičení OSV 1+2“)
A.“ruce” - fotky č/b digitál
něco mezi aktem a zátiším; expresivní možnosti ruky; gesto vyjádří myšlenku
B.“ lesklý předmět” - fotky č/ digitál
osvětlení lesklého předmětu. Vytvářet záměrné lesky a kontrolovat je
Výsledky učení
Předmět je určen k seznámení s teorií i praxí osvětlování ve filmu a televizi.
Výchozím bodem studia je poznání a rozbor denních i mimodenních světelných situací daných přírodními zdroji. Výklad pokračuje seznamováním s vlastnostmi osvětlovacích prostředků s hlediska jejich využitelnosti k nápodobě zdrojů přírodních i umělých.
Výuka je provázena demonstracemi způsobů konstrukcí osvětlení jak v reálných prostředích, tak i v ateliérech a to s objekty základního významu (lidská tvář, postava).
Specifikum výuky je osvětlování s vazbou na vlastnosti záznamového media, čímž je od počátku věnována pozornost praktické exponometrii.
Předpoklady a další požadavky
Znalost kultury vizuálního zobrazování v dějinném kontextu. Fyzika a zejména optika na patřičné středoškolské úrovni
Základní zkušenosti jako kameraman, schopnost zvládnout základní filmové úkoly
Digitální i analogový fotoaparát s všemi manuálními funkcemi
Luxmetr a spotmetr
Literatura
Ján Šmok, Umělé světlo ve fotografii, 1978
Bojanovský: Základní principy osvětlování
Bojanovský: Filmovým objektivem roč. 1961 č. 1-12, roč. 1962 č. 1-9
A.Golovňa: Umění kameramana
L.Baran: Portrét ve fotografii
J. Šmok: Úvod do teorie skladby kinematografického obrazu
K. Malkiewicz, “film lighting” 1986
D. Samuelson, “motion picture, camera and lighting equipment” 1980
american cinematographer’s manual
Firemní katalogy s přehledem o světelných zdrojích
Hodnoticí metody a kritéria
Povinná účast na seminářích 80%
Aktivní účast v semináři, splnění úkolů stanovených praktických cvičení behem semestru jsou předpoklady pro udělení hodnocení.
více v návodu pro cvičení
Poznámka
-
Další informace
Pro tento předmět se rozvrh nepřipravuje
Předmět je součástí následujících studijních plánů
- Kamera - bakalář-1920-1ročník (povinný předmět)