Reprodukce barev
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
304RB | zkouška | 2 | 2 hodiny výuky týdně (45 minut), 29 až 39 hodin domácí příprava | česky | letní |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Obsah
Předmět je rozdělen do dvou částí, přičemž úvod je zaměřen na rozbor podmínek a možností dosažení kolorimetricky věrné reprodukce s ohledem na existující aditivní a subtraktivní principy vytváření barevné reprodukce, je analyzován vliv pozorovacích podmínek a subjektivních faktorů při hodnocení kvality reprodukce.
Tato úvodní část zahrnuje témata přednášek:
1.Problematika reprodukce barev :
Základy kolorimetrie a kolorimetrické pojmy.
Aditivní a subtraktivní princip barevné reprodukce, kolorimetricky exaktní barevná reprodukce, subjektivní a objektivní hodnocení kvality reprodukce, vliv pozorovacích podmínek, vliv paměti, reprodukce odezvy ve vědomí -
optimální barevná reprodukce.
2.Historie barevné fotografie :
Přímá a nepřímá barevná fotografie, Lippmannův proces, analýza a syntéza barev. Významné aditivní procesy. Výtažkové dílčí záznamy J.C.Maxwell, dělené pole, časová a prostorová paralaxa, fotografické kamery.
Rastrové systémy - mechanické /Autochrom, Dufaycolor/, optické /Agfacolor Alt, Kodacolor/. Význačné subtraktivní procesy -procesy založené na zpracování aditivních výtažků,chromované koloidy, hydrotypické procesy /tříslící vývojky utvrzující bělení/ , bipaky, tripaky, vícevrstvé materiály, katachromie,procesy Kodachrome a Agfacolor -Neu.
3.Chemie barevné fotografie
Primární a sekundární barvotvorné vyvolávání, barvotvorné složky, vyvolávací látky, proces bělení, ustalování, stabilizace.
4.Současné procesy v amatérské a profesionální praxi
Vznik barevného záznamu inverzním způsobem, barevné inverzní materiály - jejich složení a zpracování, vznik barevného záznamu způsobem negativ - pozitiv, barevné negativní a pozitivní materiály - jejich složení a zpracování, jevy způsobené vícenásobnými odrazy světla v emulzní vrstvě, omezený rozsah tónové reprodukce vlivem odrazu světla na povrchu snímku, vliv pozorovacích podmínek, vybělovací procesy, difúzní procesy, difrakční metoda.
5.Maskování
Barviva a jejich vlastnosti, princip maskování, vnější a vnitřní masky, maskování pomocí výtažků, zbarvené barvotvorné složky, úplné a postačující maskování, zjednodušené metody maskování, materiály vhodné pro zhotovení masek, kontrastové masky, neostrá maska, maskování pozitivních a inverzních materiálů, mezivrstvové jevy.
6.Kopírovací procesy
Proměnné veličiny ovlivňující výslednou kopii, podstata barevného kopírování, aditivní a subtraktivní úprava kopírovacího světla, subtraktivní filtry, metody subtraktivního způsobu kopírování, filtry pro aditivní způsob kopírování, metody aditivního způsobu kopírování, Evansův princip shody, integrace k šedé, automatická korekce, plná a snížená korekce, elektronické analyzátory, aditivní kopírky, subtraktivní kopírky, zvětšovací přístroje.
7.Duplikační procesy a problematika hromadného zpracování fotokopií
Princip duplikace, základní duplikační postupy, podmínky správné duplikace, duplikační materiály a jejich užití. Moderní laboratoře a jejich vybavení, kontrola a řízení zpracovatelského procesu- chemická a senzitometrická kontrola, vyvolávací proces -strojové vybavení a jeho kapacita,kopírovací proces - způsob barevné korekce při kopírování, základní typy kopírek.
V další části předmětu se navazuje na kolorimetrii a rozšiřují a konkrétní kolorimetrické postupy, využívané při snímání a reprodukci barevného obrazu.
Tato část zahrnuje témata přednášek:
- Shrnutí závěrů z předmětu Kolorimetrie, především rozbor vlastností lidského zraku, vyrovnání a měření barev a barevných rozdílů.
- Barevné prostory používané v televizní technice. Realizace ideálních televizních spektrálních charakteristik citlivosti kamery pomocí lineárního maskování.
- Barevné prostory používané v digitální kinematografii.
- Systém ACES a jeho součásti, výhody systému, barevný prostor ACES.
- Správa barev (colour management), ICC profily.
- Kolorimetrie v rekonstrukci barevného obrazu.
K předmětu patří technická cvičení.
Výsledky učení
Cíl předmětu:
Seznámit studenty s historií barevné fotografie včetně praktických ukázek a analyzovat možnosti současné barevné fotografie s ohledem na dosažení věrné barevné reprodukce. Pomocí měření senzitometrických testů ověřit průběh kopírovacího procesu a konstrukci masky.
Předpoklady a další požadavky
x
Literatura
Povinná literatura :
J. Pecák: Subjektivní aspekty reprodukce barevným filmem /1974/
Šmok J., Pecák J., Tausk P.: Barevná fotografie /1975/
Jiráček M., Hálová A., Morávek J.: Fotografický slovník /1955/
Normy: ČSN 360000 - Světelné technické názvosloví, ČSN 011718 - Měření barev
Tooms M.S. .: Colour Reproduction in Electronic Imaging Systems. John Wiley&Sons, 2016, ISBN 987-1-119-02176-6
Doporučená literatura:
Artjušin L.F.: Osnovy vosproizvěděnija světa /1970/
Friedman J.S.: History of Color Photography /1969/
Hunt R.W.G.: The Reproduction of Colour /1967/
Spencer D.A.: Colour Photography in Practice /1969/
Herder A.:The M anual of Photography, formerly the Ilrord, Manual of Photography /1971/
Clulow F.W.: Colour-Its Principles and their Aplications /1972/Thomson C.L.: Colour Films /1971/
Stump,D.: Digital Cinematography. Fundamentals, Tools, Techniques, and Workflows. Focal Press 2014, ISBN: 978-0-240-81791-0 (pbk), ISBN: 978-0-240-81792-7 (ebk)
Noboru,O., Robertson R.A.: Colorimetry. Fundamentals and Applications. John Wiley&Sons, 2005, ISBN 13978-0-470-09472-3
Hodnoticí metody a kritéria
Účast na přednáškách je nezbytným předpokladem úspěšného studia předmětu. Na závěr studenti absolvují písemný test, který je předpokladem ke složení ústní zkoušky.
Rozvrh na zimní semestr 2022/2023:
Rozvrh zatím není připraven
Rozvrh na letní semestr 2022/2023:
06:00–08:0008:00–10:0010:00–12:0012:00–14:0014:00–16:0016:00–18:0018:00–20:0020:00–22:0022:00–24:00
|
|
---|---|
Po |
|
Út |
|
St |
|
Čt |
|
Pá |
|
Datum | Den | Čas | Vyučující | Místo | Poznámky | Č. paralelky |
---|---|---|---|---|---|---|
Út | 13:10–14:45 | Martin BERNAS Josef PECÁK |
Učebna B KK Lažanský palác |
přednášková par. 1 |
Předmět je součástí následujících studijních plánů
- Kamera - bakalář_2021 (povinný předmět)