Seminář kameramanské tvorby 8
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
304SEK8 | zápočet | 2 | 2 hodiny výuky týdně (45 minut), 29 až 39 hodin domácí příprava | česky | letní |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Obsah
Vysokoškolský výukový cyklus pojímá v komplexnosti aktivitu hlavního kameramana se zřetelem k tvorbě dramatické, nepomíjí ovšem ve smyslu odborné erudice ani žánry ostatní.
Zvláštní důraz je pedagogem kladen na metodiku kameramanské dramaturgie, jak dokládá i
dále uvedená seminární součást.
Tematické celky:
Scénář a kameramanská dramaturgie
Zvláštnosti černobílé kinematografie a vytváření světelných nálad
Atelierové osvětlování ? jaké druhy světelných zdrojů užíváme ? Den, Večer, Noc, tvář, okna, světelné zdroje v obraze, expozice a jak nám to vše komplikuje pohyb herce a kamery.
Možnosti a styl kameramanské práce. Film look. Módnost. Nadčasovost.
Osvětlování v reálech,snížení kontrastu použitím umělých zdrojů, úskalí obrazových návazností interieru a exterieru, velké reály, kostel, nádraží a pod.
Exterier, krajina, město.
Noc jako zvlášť obtížný kameramanský úkol.
Reklama, dokument, TV media a multimedia.
Herec ve světle, optice a pohybu.
Kameramanské školy (CZ,USA, F, UK, I, G a další).
Kameraman důsledný technik,teprve distribuční (masové) kopie jsou výsledkem kameramanské práce.
Teoretická i praktická příprava studenských cvičení.
Výsledky učení
Scénář a kameramanská dramaturgie
Výrazové nástroje kameramana
Strategie kameramana v období příprav a při natáčení.
Filmový obraz herce, světlo, optika, pohyb
Možnosti motivovaného světla a světla nezávislého na reálném světelném zdroji, světo dle koceptu.
tato problematika v barevném filmu a černobílém film.
Inovace světelných zdrojů a nové možnosti konstrukce osvětlení.
Neustálé zvyšování citlivosti digitálních kamer. Kamera vidí ve tmě více než lidské oko. možnosti světelných retuší při nočních scénách.
Atelérové svícení, konstrukce základních světelných nálad: den, podvečer, noc.
Svícení v reálech-snižování kontrastu užitím světelného zdroje.Obrazová návaznost exteriér - interiér
Světelné konstrukce v rozlehlých reálech: haly, kostel, nádraží atd
Filmová noc - příklady a rozbor světelných konstrukcí : noční město-noc v přírodě-/např les a otevřená krajina, noc s civizačním světelným zdrojem.
Světlo měsíce, bez měsíčního světla, americká noc v kombinaci s digitálním gradingem,zobrazení déště, sníhu
Specifika natáčení, auto, letadlo,vlak, na vodě, na moři.
Porovnání analog versus digitál
Ke získání zápočtu je třeba odevzdat esej v rozsahu 2 stran textu-téma eseje si studet vybere a seznámí s ním lektora. Může to být i verbální explikace kameramanské realizace vybraného literárního díla, povídka ,novela.
Bez eseje není zápočet.
Docházka na seminář je povinná a pouze 2x je možné se omluvit! O výjimku je třeba požádat lektora a se zameškané látky odevzdat esej rozsah eseje určí lektor
Docházka na seminář je předpokladem zápočtu! Lektor je vedoucím ročníku, tvůrčí konzultace jsou možné.Na začátku semestru, dle studentů, můžeme analyzovat filmy z bakalářských státních zkoušek.
,
Předpoklady a další požadavky
Prakticke a teoreticke znalosti z oboru kamera
Literatura
Ján Šmok:Teorie skladby fotografického obrazu
Kris Malkiewicz: Film Lighting
Gerald Millerson:Technique of Lighting for Television and Film
Journal:American Cinematographer
Hodnoticí metody a kritéria
Podmínky úspešného ukončení předmětu: aktivní účast na seminářích!
Seminární práce možnosti :
Posluchač si vybere povídku. Připraví si kameamanskou explikaci, pro její filmovou realizaci. Smyslem seminární práce je ztah mezi verbálního vyjádření příběhu či poselství a jejich následným audiovizuálním artefaktem.
nebo
Esej, 2str. textu na téma, které si student vybere a seznámí s tématem lektora.
Absence na semináři 2x za semestr, vždy řádně omluvena, mail, telefon. Ze semináře na kterém student
chyběl, napíše student esej 2str./rozumí se na téma daného semináře.
Poznámka
-
Rozvrh na zimní semestr 2022/2023:
Rozvrh zatím není připraven
Rozvrh na letní semestr 2022/2023:
06:00–08:0008:00–10:0010:00–12:0012:00–14:0014:00–16:0016:00–18:0018:00–20:0020:00–22:0022:00–24:00
|
|
---|---|
Po |
|
Út |
|
St |
|
Čt |
|
Pá |
|
Datum | Den | Čas | Vyučující | Místo | Poznámky | Č. paralelky |
---|---|---|---|---|---|---|
Út | 14:00–15:35 | Vladimír SMUTNÝ | Sborovna KK Lažanský palác |
přednášková par. 1 |
Předmět je součástí následujících studijních plánů
- Kamera - magistr_1920_1ročník (povinný předmět)
- Kamera - magistr_1920_2ročník (povinný předmět)
- Kamera - magistr_2021 (povinný předmět)