TV snímací postupy a praxe 2
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
304TSP2 | zkouška | 2 | 2 hodiny výuky týdně (45 minut), 29 až 39 hodin domácí příprava | česky | letní |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Obsah
Přednáška týkající se dramatické televizní tvorby doplňuje seminář TV tvorby teoretickým doplněním dané tematiky. Charakterizuje pojem televizní dramatická tvorba a rozděluje ji na jednotlivé druhy dle specifikace, stopáže, námětu, či způsobu záznamu. Osvětluje důležitost přípravného období, zabývá se jednotlivými etapami tohoto období, od inspirace literárním scénářem, obrazově režijní koncepcí a spolupráci kameramana na tvorbě technického scénáře. Podrobně se probírá období realizační, pozornost je věnována velkým možnostem v postprodukční fázi.
Součástí přednášek jsou dvě exkurze do České televize, kde se posluchači mimo jiné seznámí s televizním vysílání, s provozem televizním studií, především moderních HD studií KH 1 a KH 2 včetně obrazové a zvukové režie. Prohlídnou si studiové kamery i pohybovou techniku a největší HD přenosový vůz s odborným výkladem. Účastní se natáčení TV pořadu . Budou mít možnost vyzkoušet si „číslování“ materiálu na baselight i starších Da Vinci atd.
Návrh jednotlivých přednáškových okruhů:
6.- 7. Rozvaha o snímací a osvětlovací technice: počet a tip kamer, gripp, pohybová technika množství a druh lamp, požadavky určené produkci. Spolupráce s ostatními profesemi, které ovlivňují kvalitu obrazové stránky: kostýmním výtvarníkem, maskérem, hlavním osvětlovačem, video technikem.
- Exkurze do České televize: Studia, režie, kamerový řetěz, pohybová technika
- Období natáčení ve studiu: organizace práce při natáčení sekvenční technologií, posloupnost jednotlivých úkonů, žádoucí vedení celého tvůrčího týmu režisérem, úzká spolupráce s hl. kameramanem. Zvládnutí vedoucí úlohy hlavního kameramana v týmu svých spolupracovníků, strategická a dostatečně diplomatická komunikace nejen s v týmu nejbližších spolupracovníků, ale také se zaměstnanci studia, herci, atd.
10.-11. Světlo tonální řešení při klasickém televizním snímání a jeho problematika, kompromisy při snímání z více směrů. Jednotlivé způsoby svícení při vytváření atmosféry s akcentem na pohyb herců, ovlivnění atmosféry obrazu velikostí záběru a navázání na bližší záběry. Účast kameramana na postprodukci, trikové a korekční možnosti TV
- Závěrečná exkurze v České televizi: prohlídka přenosové techniky a postprodukčních pracovišť
Výsledky učení
Cílem přednášek je teoretická příprava na autorské zvládnutí dramatického díla televizními technologiemi v celé škále možností, které tyto technologie přináší
Předpoklady a další požadavky
x
Literatura
J. Šafránek: Televise – 1947 /kniha nebo scan/
M. Zelina:Teorie střihové skladby a její postavení v audiovizuální tvorbě 2010 /dipl.pr./
P. Vejslík: Postprodukční digitální trikové a korekční zpracování obrazu /dipl.pr./
M. Diviš: HDTV a další systémy elektronického záznamu obrazu /dipl.pr./
J. Pešek: Základní principy televize a magnetického záznamu.1989 /skripta/
J. Hojtaš: Současná snímací televizní technika a její využití v tvůrčí praxi. /dipl.pr./
S. Milaszewski: Digitalizace filmového obrazu pro účely postprodukce. /dipl. pr./
Hodnoticí metody a kritéria
Účast v diskusi a na přednáškách: 70%
Odevzdání průběžně zadaných úkolů: 20%
Odevzdání závěrečné seminární práce: 10%
Rozvrh na zimní semestr 2022/2023:
Rozvrh zatím není připraven
Rozvrh na letní semestr 2022/2023:
06:00–08:0008:00–10:0010:00–12:0012:00–14:0014:00–16:0016:00–18:0018:00–20:0020:00–22:0022:00–24:00
|
|
---|---|
Po |
|
Út |
|
St |
|
Čt |
|
Pá |
|
Datum | Den | Čas | Vyučující | Místo | Poznámky | Č. paralelky |
---|---|---|---|---|---|---|
Út | 11:30–13:05 | Martin ČECH | Učebna osvětlování č. 221 Lažanský palác |
přednášková par. 1 |
Předmět je součástí následujících studijních plánů
- Kamera - bakalář_2021 (povinný předmět)