Vizuální efekty ve filmu a televizi 1
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
304VEF1 | zápočet | 1 | 2 hodiny výuky týdně (45 minut), 7 až 12 hodin domácí příprava | česky | zimní |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Obsah
Předmět je zaměřen na základní praktické seznámení s používanými technikami a technologiemi pro tvorbu současných VFX záběrů. Zabývá se analýzou příběhu,vizuálním zdůrazněním a podporou dramatických situací. Seznámí posluchače s hledisky pro využívání VFX efektů, jejich tvorbou nejrůznějšími prostředky a hodnocení. Na filmových ukázkách ze světové tvorby i z kameramanské praxe přednášejícího provedu posluchače se základními VFX technikami ve filmovém a televizním průmyslu. Přípravou projektu s VFX scénami a se základy workflow v produkci a postprodukci. Na předmět průběžně navazuje seminář : „Photoshop - základy digitálních triků“. Zde posluchači na praktických cvičeních samostatně provádějí jednoduché VFX skicy.
Okruhy předmětu:
VIZUÁLNÍ EFEKTY I.
- VÝZNAM A ROZDĚLENÍ FILMOVÝCH TRIKŮ
POŽADAVKY NA VFX
ANYLÝZA PŘÍBĚHU A VIZUÁLNÍ VÝVOJ VE VZTAHU K VFX
HLEDISKO FILMOVÉHO DIVÁKA
HLEDISKO TECHNIKY A VÝROBNÍCH METOD
- ZÁKLADNÍ POJMY TRIKOVÉ TERMINOLOGIE
Trikový záběr
Trikové natáčení
Filmový trik
Trikový film
Animovaný film
VFX-vizuální efekty – vše dodávané v postprodukci
Zvláštní efekt – (special effects) SFX speciální efekty
Digitální technologie 2D - 3D
- DIGITÁLNÍ TECHNIKY - 2D ZÁKLADNÍ
Rotoscoping – manuální animování, vektorové masky
Klíčování – převádění speciální barvy v záběru na masku
Tracking – analyzování záběru pro pohyb v obraze
Kompositing – skládání různých elementů do záběru
Ukázky jednotlivých technik
- DIGITÁLNÍ TECHNIKY - 3D základní
Výroba 3D efektů
Výroba 3D modelu.
Výroba 3D scény.
Digitální kompozice. s 3D kamerou
- VÝROBA FILMOVÉHO PROJEKTU S TRIKOVÝMI ZÁBĚRY
1.Scénář
2.Technický scénář
3.Výtvarné návrhy, přesná charakteristika, koncepty
4.Storyboard
5.CG storyboard – S plánem pohybu kamer
6.Kamerové schéma – top elevation – shooting plany
7.Technologické rozbory,
8.Začátek modelování pro post-produkci (také využitelné v previzU)
9.CG ANIMATIC – PREVIZ
10.CG Pre-light
Robotika
Speciální make-up-y
Rigování rekvizit
11.Výroba kulis, rekvizit a kostýmů
12.Technologické zkoušky,
13.Pyrotechnické zkoušky
Exploze
Destrukce
Referenční efektové zkoušky a záběry
14.Výběr kamerové technologie
Volba objektivů
Výběr a testy kamer
Obrazové a expoziční testy
Volba záznamu a uložistě
Komunikace s provádějící VFX a on-line postprodukcí
Volba kamerového vybavení
Pohybová technika pro kameru: jízda, rameno, jeřáb, dron
- Výběr osvětlovací techniky
- Plánování praktických efektů
- Rozpočty,
- Organizace výroby,
- Pipeline
- On-set supervizor,
- Záznam - natáčení,
- Plánování postprodukce
- Řízení a kontrola výroby.
- TECHNOLOGICKÁ PŘÍPRAVA POSTPRODUKČNÍCH 2D A 3D ÚKOLŮ VFX
NÁVAZNOST NA VÝUKU DIGITÁLNÍ WORKFLOW – ING.HŘEBAČKA
1.PARAMETRY DATOVÉHO TOKU
Video a obrazové formáty
Codeky
Frame rate
Prokládání
a)Interlace
b)Progressive
Chroma subsampling
Barevné prostory a jejich management
a)LUT - vytvoření vlastní lut (software 3dlutcreator)
b)Referenční barevné prostory
c)Pracovní barevné prostory
d)Výstupní barevné prostory
e)Image processing system IS-100
f)Bit rate
2.PRIMÁRNÍ OBRAZOVÁ DATA - RAW VS. OSTATNÍ
Debayering (demosaicing)
Interpretace digitálního obrazu z kamery
Interpretace versus degradace obrazu
Parametry výběru digitální kamery
a)Volba záznamu podle požadovaných parametrů datového toku
b)Výběr kamery
Senzor a jeho parametry
a)Bayerova maska
b)Rozlišení
c)Praktická citlivost
d)Citlivost k dennímu a umělému osvětlenÍ
Obrazové a expoziční testy - objektivní a subjektivní hodnocení kvality obrazu
3.PŘÍPRAVA DAT PRO NATÁČENÍ – PRODUKCI
Záběry z previz
Prelight & shooting plany
Koncepty
Motion CAPTURE – R&D – GAME engine
4.PRÁCE NA PLACE
Motion capture
Příprava pro projekce denních prací - daylies
On set grading
Metadata
5.PŘEVOD PRIMÁRNÍCH OBRAZOVÝCH DAT Z PRODUKCE
Metadata
Pro NLE střih
Pro DI PREGRADE – MATCH grading
Pro CG výrobu
6.VÝROBA FINÁLNÍCH MASTER DAT
Vysílačky
DCP pro kina
7.LUT - GENEROVÁNÍ ZOBRAZOVACÍCH PROFILŮ
pro produkci
pro monitorovací zařízení
- NATÁČENÍ – PRODUKCE
SUPERVIZE KLÍČOVACÍCH TECHNIK
Sběr HDRI dat
Sběr referenčních dat
a)Photogrametry
b)Matte painting
Lidar scanning
- POST-PRODUKCE
NLE střih – Avid, Premiéra ,Final cut,
CG výroba
R&D – VÝZKUM A VÝVOJ
a)výroba nástrojů pro PIPELINE – Organizování dat v projektu
b)nástroje pro 3D
c)nástroje pro 2D
Tracking – SLEDOVÁNÍ
a)Camera tracking
b)Planar tracking
c)Object tracking
d)Motion capture
3D
Layout
Modeling
Texturing
Rigging/Setup
Animation
VFX
Lighting
Rendering
2D
Roto & Paint – Retušování a rotoscoping
Kompositing
DI – COLOUR correction
Výsledky učení
Cílem je seznámit posluchače se základy digitálních postprodukčních VFX technologií. Absolvent přednášek by měl rozumět v základních principech jak připravit a s kým dokončit projekt s VFX scénami.
Předpoklady a další požadavky
Základní orientace v digitálních postprodukčních technologiích.
Literatura
Richard Rickitt - The History and Technique Special effects: Bilboard Books 2007, 384 pages
Jon Gress - Digital visual effects & compositing: New Riders Pub 2015, 530 pages, ISBN: 0321984382
programy - Avid, Photoshop
Hodnoticí metody a kritéria
Kredity jsou uděleny na základě aktivní účasti na přednáškách. Zápočet probíhá individuálně, formou pohovoru,otázky z tématu, vysvětlení postupů na konkrétních příkladech.
Hlediska hodnocení:
Úroveň znalostí a orientace v oboru.
Poznámka
výuka distančně
Další informace
Předmět je součástí nabídky volitelných předmětů fakulty
Rozvrh na zimní semestr 2022/2023:
06:00–08:0008:00–10:0010:00–12:0012:00–14:0014:00–16:0016:00–18:0018:00–20:0020:00–22:0022:00–24:00
|
|
---|---|
Po |
|
Út |
|
St |
|
Čt |
|
Pá |
|
Datum | Den | Čas | Vyučující | Místo | Poznámky | Č. paralelky |
---|---|---|---|---|---|---|
Po | 09:50–11:25 | Antonín WEISER | Laboratoř dig. kinematogr. Lažanský palác |
přednášková par. 1 |
Rozvrh na letní semestr 2022/2023:
Rozvrh zatím není připraven
Předmět je součástí následujících studijních plánů
- Kamera - bakalář-1920-1ročník (povinný předmět)
- Kamera - bakalář_2021 (povinný předmět)