Manažer v informační společnosti 2
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
305MVS2 | zkouška | 3 | 2 hodiny PŘEDNÁŠEK týdně (45 minut), 54 až 69 hodin domácí příprava | česky | letní |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Obsah
OSNOVA
- Úvod do strategického řízení. Pojem strategie. Strategické cíle. Vize, mise, firemní hodnoty a kréda. Hierarchie firemních strategií. Vymezení SBU. Strategická analýza okolí firmy, s.a. vnitřního prostředí firmy. Tržní nika aneb strategie modrého oceánu.
- Řízení financí. Zvyky a praxe účetních při přípravě finančních výkazů (výkaz zisků a ztrát, peněžních toků, rozvaha). Provozní kapitál. Manažerské účetnictví. Kalkulace nákladů. Rozpočet jako řídící prvek.
- Řízení financí II. Transakční náklady, relevantní a irelevantní náklady, náklady obětovaných příležitostí, vázané náklady, cílové náklady, náklady životního cyklu, společenské náklady, negativní a pozitivní externality.
- Řízení výroby neboli operací. Operace. 3Ú - účinnost, účelnost a úspornost. Produktivita a hospodárnost. Moderní přístupy k řízení výroby. Moderní přístupy k řízení výroby - Just In Time, řízení štíhlé výroby, agilní řízení. Uspořádání pracovišť, kusová, sériová, hromadná a proudová výroba
- Kvalita aneb jakost. Operační, finanční a zákaznické ukazatele kvality. Náklady na kontrolu, na prevenci a na selhání. Techniky plánování, řízení a neustálého zvyšování kvality. Norma kvality ISO 9000, Six Sigma a EFQM.
- Řízení změny. Pochopení organizační změny jako procesu, který je třeba se pokoušet řídit. Vnější a vnitřní faktory vyvolávající změnu. Reakce na změnu. Systémový přístup ke změnám. Lewinova analýza silových polí. Úvod do projektového plánování a řízení podle IPMA.
- Organizační učení, inovace, řízení znalostí. Tvořivost, invence, inovace. Ideál učící se organizace. Informace, znalost, dovednost, kompetence a organizační učení. Knowledge Management. Vlastnictví znalosti, cena znalosti.
- Tvorba byznys plánu. Byznys plán jako investiční projekt – realizační resumé, charakteristika firmy a jejích cílů, organizace řízení a manažerský tým, technicko-ekonomická studie projektu (feasibility study). Analýza citlivosti vůči rizikům.
- Projektové řízení. Hlavní zásady plánování a řízení projektů. Trojimperativ. Projektové cíle, plánování, realizace, ukončení, vyhodnocení projektu. Metoda logického rámce. Ganttovy diagramy a kritická cesta.
- Hospodářská etika. Image / reputace firmy, důvěra jako kapitál. Etický kodex. Společenská odpovědnost organizací (CSR) a její certifikace SA 8000 aj.. Firemní Public Relations a stakeholder management.
Výsledky učení
Cílem interaktivní přednášky je seznámit studenty s terminologií teorie managementu a řízení a na praktických příkladech z oboru kulturních a kreativních průmyslů vysvětlit nejdůležitější přístupy a modely.
Absolvent předmětu pochopí problematiku, již řeší producent jako podnikatel: strategie, řízení financí, řízení výroby, řízení kvality, projektové řízení, organizačního učení a v neposlední řadě hospodářská etika. Studenti si osvojí široké základy znalostí, jež poté v praxi budou moci uplatnit v konkrétních dovednostech.
Předpoklady a další požadavky
Literatura
1.KRÁL, Bohumil. Manažerské účetnictví. 4. rozšířené a aktualizované vydání. Praha: Management Press, 2018. ISBN 978-80-7261-568-1.
2.DOLEŽAL, Jan, Pavel MÁCHAL a Branislav LACKO. Projektový management podle IPMA. 2., aktualiz. a dopl. vyd. Praha: Grada, 2012. Expert (Grada). ISBN 978-80-247-4275-5.
3.NENADÁL, Jaroslav. Moderní systémy řízení jakosti: quality management. 2. dopl. vyd. Praha: Management Press, 2002. ISBN 80-7261-071-6.
4.JANIŠOVÁ, Dana a Mirko KŘIVÁNEK. Velká kniha o řízení firmy: [praktické postupy pro úspěšný rozvoj]. Praha: Grada, 2013. ISBN 978-80-247-4337-0.
5.KIM, W. Chan a Renée MAUBORGNE. Nová strategie modrého oceánu: pět kroků jak se posunout do modrého oceánu, vyhnout se konkurenci a zajistit si tak ziskový růst. Přeložil Petr SOMOGYI. Praha: Management Press, 2018. Knihovna světového managementu. ISBN 978-80-7261-547-6.
6.SENGE, Peter M. Pátá disciplína: teorie a praxe učící se organizace. Vydání 1. (reedice). Přeložil Irena GRUSOVÁ. Praha: Management Press, 2016. Knihovna světového managementu. ISBN 978-80-7261-428
7.KOTTER, John P. Vedení procesu změny: osm kroků úspěšné transformace podniku v turbulentní ekonomice. 2., aktualizované vydání. Přeložil Hana ŠKAPOVÁ, přeložil Michal ČAKRT. Praha: Management Press, 2015. Knihovna světového managementu. ISBN 978-80-7261-314-4.
8.ŠAFRÁNEK, Jiří. Podnikatelský plán: [praktická příručka pro začínající podnikatele]. Brno: Konvoj, 2007. ISBN 978-80-7302-141-2.
9.KAISER, Michael M. Strategické plánování v umění: praktický průvodce. Praha: Institut umění – Divadelní ústav v Praze, 2009. ISBN 978-80-7008-236-2
10.STEJSKALOVÁ, Dita, Iveta HORÁKOVÁ a Hana ŠKAPOVÁ. Strategie firemní komunikace. 2., rozš. vyd. Praha: Management Press, 2008. ISBN 978-80-7261-178-2.
Hodnoticí metody a kritéria
Ústní zkouška, zkouškový test. Povinná docházka 75 %.
Rozvrh na zimní semestr 2022/2023:
Rozvrh zatím není připraven
Rozvrh na letní semestr 2022/2023:
06:00–08:0008:00–10:0010:00–12:0012:00–14:0014:00–16:0016:00–18:0018:00–20:0020:00–22:0022:00–24:00
|
|
---|---|
Po |
|
Út |
|
St |
|
Čt |
|
Pá |
|
Datum | Den | Čas | Vyučující | Místo | Poznámky | Č. paralelky |
---|---|---|---|---|---|---|
Út | 14:50–16:25 | Petr SLÁDEČEK | Učebna KP 334 (FAMU) Lažanský palác |
přednášková par. 1 |
Předmět je součástí následujících studijních plánů
- Produkce - Management umění (M.A.) (povinný předmět)
- Produkce - Magisterské studium (povinný předmět)
- Produkce - magisterské studium (povinný předmět)