Dramaturgická analýza příběhů a postav v náboženstvích 1

Předmět není vypsán Nerozvrhuje se

Kód Zakončení Kredity Rozsah Jazyk výuky Semestr
306DAN1 zápočet 2 2 hodiny PŘEDNÁŠEK týdně (45 minut), 32 až 42 hodin domácí příprava česky zimní

Garant předmětu

Jméno vyučujícího (jména vyučujících)

Obsah

Záměrem je představit ve formě introduktorního studia současnou západní kulturu nejen jako společnost výhradně křesťanskou, ale především jako společnost multikulturní, multi-etnickou a multi-náboženskou a to tak, jak je reflektována v rámci současné filmové umělecké tvorby. Snahou je také naznačit perspektivy tohoto předmětu, včetně možností interdisciplinární spolupráce s ostatními uměleckými a humanitními vědami.

Obsah kurzu:

  1. Adam a Eva. Stvoření člověka a pád člověka. Dobro a zlo. Vzdor a vzpoura.
  2. Symbol ráje ve filmové tvorbě 1

křesťanské pojetí ráje - Adam a Eva, stvoření a pád člověka, dobro a zlo, vzdor a vzpoura, emancipace

  1. Symbol ráje ve filmové tvorbě
  2. Obraz ráje v jiných náboženstvích - posmrtný život, pohřební rituály, obraz ideálního místa

Koncept ráje v reklamní tvorbě

  1. Smrt Jana Křtitele. Vina a poslušnost. Vinen a nevinen. Síla moci. Zákon a právo.
  2. Kain a Ábel. Bolest a hněv. Oběť . Spravedlnost a trest.
  3. Ježíš a Hříšnice ve farizeově domě. Dítě - rodič - dospělý. Rozum a cit.
  4. Abraham, Sára a Hagar. Vnitřní svět člověka. Emoce. Krajní meze. Dominance a submisivita.
  5. Josef a Potífarova žena. Zranění ega. Sen a realita jako touha a její uskutečnění. Žárlivost. Milostný vztah.
  6. Desatero přikázání.
  7. Desatero přikázání ve filmové tvorbě.

autorský kontext zpracování tématu

křesťanství versus judaismus

dobový kontext zpracování tématu - morální imperativy doby

interkulturalita - dekalog jako společný prvek judaismu a křesťanství

  1. Povolání Saula za krále. David a Goliáš. Hrdina a antihrdina.
  2. Zobrazení Boha ve filmu. Pašije jako dramatický příběh.
  3. Zobrazení Boha ve filmové tvorbě. Pašije jako dramatický příběh.

nábožensko-společenský kontext tvorby filmů s touto tematikou

Výsledky učení

výsledky učení:

Nezbytným předpokladem k úspěšnému absolvování kurzu je základní orientace studentů v moderní filmové tvorbě a samostatná práce v hodinách, včetně schopnosti reflexe vlastních motivací a jednání. Vítány jsou elementární znalosti z oblasti náboženství, naopak vlastní konfese (náboženské vyznání a příslušnost k církvi) není podmínkou.

Ví, co jsou předpoklady pro vznik postavy, zná její odlišení od figury a dokáže podrobně popsat prvky, které tvoří protagonistu. Dokáže rozlišit, kdy komunikuje postava, vypravěč a kdy autor. Má znalosti odborné literatury v oblasti aplikované teorie filmu i z jeho historie. Ovládá psaní odborného textu na úrovni magistra.

Předpoklady a další požadavky

-

Literatura

Doporučená literatura:

Císař, Jan. Základy dramaturgie 1 Situace. Praha: DAMU, 1999. ISBN 80-85883-49-X.

Císař, Jan. Základy dramaturgie 2 Dramatická postava. Praha: DAMU, 2002. ISBN 80-7331-903-9.

Bible: český ekumenický překlad: Písmo svaté Starého i Nového zákona včetně deuterokanonických knih. 24. (15. opravené) vydání. Praha: Česká biblická společnost, 2018. 1498 stran. ISBN 978-80-7545-077-7.

Remeš, Prokop a Halamová, Alena. Nahá žena na střeše: psychoterapeutické aspekty biblických příběhů. Vyd. 1. Praha: Portál, 2004. 197 s. ISBN 80-7178-921-6.

Doporučené filmy:

I Confess, režie Alfred Hitchcock, 1953.

Rosemary´s Baby, režie Roman Polanski, 1968.

Angel Heart, režie Alan Parker, 1987.

Dead Man, režie Jim Jarmusch, 1995.

The Last Temptation of Christ, režie Martin Scorsese, 1988.

Hodnoticí metody a kritéria

70% účast

absolvování závěrečné zkoušky

Poznámka

Studijní předmět s názvem „Dramaturgická analýza biblických příběhů a postav“ byl nahrazen obsahově širším blokem „Reflexe multi-kulturality a náboženské plurality v současné filmové umělecké tvorbě“. Inovace studijního předmětu KSS je součástí grantového projektu číslo 741/2010 FRVŠ.

Další informace

Pro tento předmět se rozvrh nepřipravuje

Předmět je součástí následujících studijních plánů