Dramaturgická analýza příběhů a postav v náboženstvích 2
Předmět není vypsán Nerozvrhuje se
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
306DAN2 | zkouška | 2 | 2 hodiny PŘEDNÁŠEK týdně (45 minut), 29 až 39 hodin domácí příprava | česky | letní |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Obsah
Záměrem je představit ve formě introduktorního studia současnou západní kulturu nejen jako společnost výhradně křesťanskou, ale především jako společnost multi-kulturní, multi-etnickou a multi-náboženskou a to tak, jak je reflektována v rámci současné filmové umělecké tvorby. Snahou je také naznačit perspektivy tohoto předmětu, včetně možností interdisciplinární spolupráce s ostatními uměleckými a humanitními vědami.
Obsah kurzu:
Ježíšovská tematika
- Princip vyvoleného ve filmové tvorbě
- Zobrazení ďábla ve filmu. Symbol ďábla v západním kontextu.
- Zobrazení zla v křesťanské filmové tvorbě, symbol ďábla v západním kulturním kontextu, nábožensko-společenský kontext tvorby filmů s touto tematikou
- Symbol zla v kontextu jiných kultur a náboženství
zlo jako dramatický prvek filmového příběhu, woodoo, magie, satanismus
- Zobrazení rituálů ve filmu.
- Zobrazení rituálů ve filmové tvorbě 1
křesťanské rituály jako dramatické prvky filmového příběhu
zpověď, svatba, pohřeb, křest, exorcismus atd.
- Zobrazení rituálů ve filmové tvorbě 2
rituály jako kulturní symboly ve filmu
přírodní náboženství, buddhismus, kryptonáboženská společenství atd.
- Velké náboženské systémy - judaismus, křesťanství, islám
- Velké náboženské systémy ve filmové tvorbě 1
křesťanství - protestantismus,
římský katolicismus, charismatická společenství, ekumenické hnutí
- Velké náboženské systémy ve filmové tvorbě 2
exkurz do tzv. světových náboženství jako součástí současné euroamerické kultury -
judaismus
- Velké náboženské systémy ve filmové tvorbě 3
exkurz do tzv. světových náboženství jako součástí současné euroamerické kultury -
islám.
Výsledky učení
Výsledky učení:
Nezbytným předpokladem k úspěšnému absolvování kurzu je základní orientace studentů v moderní filmové tvorbě a samostatná práce v hodinách, včetně schopnosti reflexe vlastních motivací a jednání. Vítány jsou elementární znalosti z oblasti náboženství, naopak vlastní konfese (náboženské vyznání a příslušnost k církvi) není podmínkou.
Je schopen konstruktivního tvůrčího dialogu. Aktivně hledá řešení uměleckého vyjádření v rámci dostupných materiálních prostředků a reflektuje ve svém díle společenskou realitu, která jej obklopuje. Absolvent kurzu je schopen svou praxi začlenit do mezinárodního uměleckého i společenského kontextu.
Předpoklady a další požadavky
-
Literatura
Doporučená literatura:
Císař, Jan. Základy dramaturgie 1 Situace. Praha: DAMU, 1999. ISBN 80-85883-49-X.
Císař, Jan. Základy dramaturgie 2 Dramatická postava. Praha: DAMU, 2002. ISBN 80-7331-903-9.
Bible: český ekumenický překlad: Písmo svaté Starého i Nového zákona včetně deuterokanonických knih. 24. (15. opravené) vydání. Praha: Česká biblická společnost, 2018. 1498 stran. ISBN 978-80-7545-077-7.
Remeš, Prokop a Halamová, Alena. Nahá žena na střeše: psychoterapeutické aspekty biblických příběhů. Vyd. 1. Praha: Portál, 2004. 197 s. ISBN 80-7178-921-6.
Doporučené filmy:
I Confess, režie Alfred Hitchcock, 1953.
Rosemary´s Baby, režie Roman Polanski, 1968.
Angel Heart, režie Alan Parker, 1987.
Dead Man, režie Jim Jarmusch, 1995.
The Last Temptation of Christ, režie Martin Scorsese, 1988.
Hodnoticí metody a kritéria
70% účast
absolvování závěrečné zkoušky
Poznámka
-
Další informace
Pro tento předmět se rozvrh nepřipravuje
Předmět je součástí následujících studijních plánů
- Střihová skladba - magistr_2021 (povinný předmět)