Kapitoly z dějin střihové skladby 3
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
306KDSS3 | zápočet | 2 | 2 hodiny PŘEDNÁŠEK týdně (45 minut), 29 až 39 hodin domácí příprava | česky | letní |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Obsah
Cílem předmětu je uvést studenty do obecnějšího uvažování o historii a teorii střihové skladby a evokovat jejich vlastní úvahy nad vztahem mezi teorií a praxí filmové skladby. Podle složení a zájmu posluchačů budou vybrána příslušná témata, která si studenti připraví formou referátů, které jsou východiskem pro následný dialog.
Na některé á jednotlivá témata jsou zváni hosté.
Kurs má sloužit především jako doplnění, a konkretizace témat, která byla náplní předmětů Teorie střihové skladby.
Obsah kurzu se každoročně mění, přičemž se přibližně v pětiletých cyklech opakují následující
(případně i další) tematické celky:
1.Skladebné postupy filmových avantgard.
2.Film a fotografie – specifika skladebných postupů.
3.Skladebné postupy v dokumentárním filmu.
4.Inovativní tendence v narativní skladbě.
5.Tvarozpyt montážních struktur.
Kurz umožňuje opakované zapsání - Kapitoly z dějin střihové skladby 1 – 4.
Výsledky učení
-
Předpoklady a další požadavky
-
Literatura
ad 1)
Stanislav Ulver, Západní filmová avantgarda. ČFÚ, Praha 199, 323 stran, ISBN:80-7004-071-8
Martin Čihák, Ponorná řeka kinematografie. NAMU, Praha, 2013, 302 str., ISBN: 978-80-7331-283-1
Martin Mazanec (ed), Peter Kubelka, Pastiche Filmz, Olomouc, 2008, 143 str., ISBN: 978-80-254-4218-0
Martin Kaňuch (ed), Hladné oko. Bratislava, 2001, 46 str., ISBN 8089009042, 9788089009046
Victor A. Grauer, Brakhage a teorie filmové montáže, Iluminace 3/1999.
Peter Gidal: Teorie & definice strukturálního/materiálního filmu. Iluminace 3/1999.
ad 2)
Jaroslav Anděl (ed.), Myšlení o fotografii. NAMU, Praha, 2012, 464 str., ISBN 978-80-7331-235-0
Karel Císař (ed.), Co je to fotografie? Herrmann a synové, Praha, 2004, 368 str.,
Jaroslav Anděl, Sovětská filmová fotografie dvacátých let. Odeon, Praha 1979, 128 str.
Tomáš Dvořák a kolektiv, Fotografie, socha, objekt. NAMU Praha, 2017, 222 stran, ISBN 978-80-7331-466-8
Vilém Flusser, Za filosofii fotografie. Fra, Praha, 2013, 104 str., ISBN: 978-80-86603-79-7
Roland Barthes, Světlá komora. Archa, Bratislava, 1994, 124 str., ISBN 9788086603803
ad 3)
Antonín Navrátil, Dziga Vertov, revolucionář dokumentárního filmu. ČFÚ, Praha, 1974, 252 str.
Guy Gauthier, Dokumentární film, jiná kinematografie.NAMU, Praha, 2004, 520 str., ISBN 80-7331-023-6
Antonín Navrátil, Sovětský dokumentární film. ČFÚ, Praha, 1974, 370 stran
Martin Čihák (et al.), Distanční montáž Artavazda Pelešjana. NAMU, Praha, 2016, 158 str., ISBN 978-80-7331-423-1
ad 4)
Barry Salt, Filmový styl a filmová technika 1895 - 1900, Iluminace 1 /1995.
Walter Murch, In the Blink of An Eye. Silman-James Press, U.S., 2001, 120 str., ISBN: 1879505622
Tartuská škola, sborník filmové teorie. NFA, Praha, 1995, 249 str., ISBN80-7004-077-7
Zdeněk Hudec, Miklós Jancsó a jeho filmy. Casablanca, Praha, 2016, 208 str., ISBN 978-80-87292-34-1
Peter Mihálik, Kapitoly z filmovej teorie. Tatran, Bratislava, 1983, 326 str.
Jan Bernard, Jazyk, kinematografie, komunikace. NFA, Praha, 1995, 184 str., ISBN80-7004-079-3
ad 5)
K tvarozpytu montážních struktur – sborník. NAMU Praha + Pastiche Filmz Olomouc, 2015, 154 str., ISBN978-80-87662-09-0
Angloamerické studie, sborník filmové teorie. ČFÚ, Praha, 1991, 159 str., ISBN8070040661, 9788070040669
Tartuská škola, sborník filmové teorie. NFA, Praha, 1995, 249 str., ISBN80-7004-077-7
Jan Bernard, Jazyk, kinematografie, komunikace. NFA, Praha, 1995, 184 str., ISBN80-7004-079-3
Stanislav Ulver, Čas a globální čas ve filmu, Iluminace 2 /1989.
André Bazin: Co je to film? ČFÚ, Praha, 1979, 240 str.
Maurice Merleau –Ponty, Film a nová psychologie. Iluminace 2 /1989
Jean Epstein, Poetika obrazů. Herrmann a synové 1997, 304 str., ISBN 978-80-238-1138-4
Vlastimil Jiřík, Kinematografický obraz, skripta FAMU, Praha, 1994, 219 stran
D. R. Hofstadter, Gödel, Escher, Bach, Světová literatura 1/1993.
Geometrie živého, matematické modely morfogeneze - sborník přednášek, ČSVTS 1989.
Ken Dancynger, The Technique of Film and Video Editing: History, Theory, Practice. New York / London 2015. ISBN 978-0240813974
Edward Dmytryk, On Film Editing. Routledge 2018. ISBN 978-1138584327
Don Faiservice, Film Editing: History, Theory and Practice. Manchester University Press 2001. ISBN 978-0719057779
Michael Frierson, Film and Video Editing Theory. How Editing Creates Meaning. New York / London 2018. ISBN 978-1-138-20207-8
Hodnoticí metody a kritéria
-
Poznámka
-
Další informace
Předmět je součástí nabídky volitelných předmětů pro celou AMU
Rozvrh na zimní semestr 2022/2023:
Rozvrh zatím není připraven
Rozvrh na letní semestr 2022/2023:
06:00–08:0008:00–10:0010:00–12:0012:00–14:0014:00–16:0016:00–18:0018:00–20:0020:00–22:0022:00–24:00
|
|
---|---|
Po |
|
Út |
|
St |
|
Čt |
|
Pá |
|
Datum | Den | Čas | Vyučující | Místo | Poznámky | Č. paralelky |
---|---|---|---|---|---|---|
Čt | 18:10–21:25 | Martin ČIHÁK | Učebna KSS 311 Lažanský palác |
přednášková par. 1 |
Předmět je součástí následujících studijních plánů
- Scenáristika a dramaturgie - bakalář-1920-1ročník (volitelný předmět)
- Scenáristika a dramaturgie - bakalář_2020 (volitelný předmět)
- Scenáristika a dramaturgie - magistr_1920_1ročník (volitelný předmět)
- Scenáristika a dramaturgie - magistr_2021 (volitelný předmět)
- Režie - bakalář-1920-1ročník (volitelný předmět)
- Režie - bakalář-1920-2ročník (volitelný předmět)
- Režie - bakalář_2021 (volitelný předmět)
- Režie - magistr_1920_1ročník (volitelný předmět)
- Filmová režie - magistr (volitelný předmět)
- Dokumentární tvorba - bakalář-1920-1ročník (volitelný předmět)
- Dokumentární tvorba - bakalář_2020 (volitelný předmět)
- Dokumentární tvorba - magistr-1920_1ročník (volitelný předmět)
- Dokumentární tvorba - magistr_2022 (volitelný předmět)
- Kamera - bakalář-1920-1ročník (volitelný předmět)
- Kamera - bakalář_2021 (volitelný předmět)
- Kamera - magistr_1920_1ročník (volitelný předmět)
- Kamera - magistr_1920_2ročník (volitelný předmět)
- Kamera - magistr_2021 (volitelný předmět)
- Produkce - Bakalářské studium (volitelný předmět)
- Produkce - bakalář-1920-1ročník (volitelný předmět)
- Produkce - Magisterské studium (volitelný předmět)
- Produkce - magisterské studium (volitelný předmět)
- Střihová skladba - bakalář-1920-1ročník (volitelný předmět)
- Střihová skladba - bakalář_2021 (povinně volitelný předmět, volitelný předmět)
- Střihová skladba - magistr_2021 (volitelný předmět)
- Fotografie CZ - bakalář_2022 (volitelný předmět)
- Fotografie CZ - bakalář-1920-1ročník (volitelný předmět)
- Fotografie CZ - magistr_2021 (volitelný předmět)
- Zvuková tvorba - bakalář-1920-1ročník (volitelný předmět)
- Zvuková tvorba - bakalář_2020 (volitelný předmět)
- Zvuková tvorba - magistr_1920_1ročník (volitelný předmět)
- Zvuková tvorba - magistr_2021 (volitelný předmět)
- Animovaná tvorba - bakalář-1920-1ročník (volitelný předmět)
- Animovaná tvorba - bakalář_2020 (volitelný předmět)
- Animovaná tvorba - magistr_1920_1ročník (volitelný předmět)
- Animovaná tvorba - magistr_2021 (volitelný předmět)
- Herní design - magistr (volitelný předmět)
- Audiovizuální studia - bakalář_2020 (volitelný předmět)
- Audiovizuální studia - magistr_1920_1ročník (volitelný předmět)
- Audiovizuální studia - magistr_2021 (volitelný předmět)
- Výzkum a teorie audiovize 2021 (volitelný předmět)
- Výzkum a teorie audiovize 2023 (volitelný předmět)