Ateliér klasické fotografie 3
Předmět není vypsán Nerozvrhuje se
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
307AKLF3 | zkouška | 4 | 24 hodiny CVIČENÍ za celý semestr (45 minut), 82 až 102 hodin domácí příprava | česky | zimní |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Obsah
Ateliér klasické fotografie se zaměřuje na technologické postupy a procesy vzniku fotografie. Jeho náplň vychází z předpokladu, že student musí zvládnout určité konkrétní úkoly technického charakteru, které mu teprve otevřou cestu k realizaci svých tvůrčích záměrů. Se studenty jsou v rámci ateliéru analyzovány postupy vedoucí k předem stanoveným cílům. Součástí výuky je i konfrontace různých technologií a vymezení jejich specifik, které se často mohou stát jediným nositelem realizace zvoleného záměru.
Ateliér se věnuje práci s klasickou analogovou fotografií od kinofilmu po velkoformátovou fotografií. Studenti mají možnost pracovat s negativem až do velikosti 30x40 cm a následně pořídit kontakt či zvětšeninu na barytový papír metrových rozměrů. Kromě černobíle fotografie se studenti seznamují také s klasickou barevnou fotografií a zpracováním barevných inverzních materiálů.
Důraz je kladen na kreativní zpracování ateliérového úkolu, při rozdělení si jednotlivých možných pohledů - tvůrčích okruhů:
•práce zubu času: historický materiál v komparaci s analogickými snímky ze současnosti (lidé, budovy, místa)
•dočasnost: záznam degradace věcí (sekvence, časosběrné série)
•pomíjivost v podobě změn osvětlení předmětů a míst během dne
•transformace: proměny přírody vlivem přírodní energie (větru, sucha, škůdců atd.)
•pomíjivost jako smrtelnost: vanitas, memento mori, posmrtná maska
•dopad času na médium fotografie: degradace fotografického materiálu vlivem expirace, vnějšího prostředí a řízených intervencí
•rekonstrukce času, vzpomínek
•fotografie pohybu a prchavých momentů, záznam průběhu děje, libovolný vs. rozhodující okamžik
•pomíjivost vyjádřená využitím technologických postupů, důraz na atmosféru (rozpíjení motivů, měkká optika, mlha, kouř, multiexpozice)
Hlavní témata
1 – 2/ Konzultace záměrů, vytvoření pracovního plánu
2 – 3/ Konzultace práce v procesu – korektura, revize zvoleného přístupu a plánovaného výstup
3 – 6/ účast na ateliérových cvičeních – důraz na experiment, rozšiřování výrazu a možnosti prezentace
7 - 8/ individuální práce ve studiu či exteriéru – individuální konzultace
9 / korektura – zpřesňování práce na ateliérovém cvičení a přípravě výstavního projektu
10/ Cvičení – nestandardní techniky
11 - 12/ Společné prezentace, postprodukce, adjustace, dokončení finální podoby
Výsledky učení
Posluchač je schopen formulovat svůj záměr, připravit si pracovní plán, konzultovat zvolené prostředky a technologický postup. Realizuje kvalitní a ucelený výstavní projekt. Zadané téma ateliérového cvičení zpracovává na základě autorského výzkumu, inovativně a experimentálně přistupuje k získaným a prohlubovaným znalostem v oblasti klasické fotografie
Předpoklady a další požadavky
-
Literatura
Povinná:
Collective: Experimental Photography: A Handbook of Techniques, Themes and Hudson, 2014
Christopher James: The Book of Alternative Photographic Processes 1st Edition, Cengage Delmar Learning, 2012
Wicks Brady: Alternative Photographic Processes: Crafting Handmade Images (Alternative Process Photography)
Focal Press, 2015
Blacklow Laura: New Dimensions in Photo Processes, Routledge, 2018
Hirsch Robert: Photographic Possibilities: The Expressive Use of Concepts, Ideas, Materials, and Processes, Routledge 2017
Salvaggio Nanette L.: Basic Photographic Materials and Processes, Taylor and Francis, 2019
Johnson G. L., Parsons J. H. :Photographic Optics and Colour Photography, Legare Street Press, 2021
Rubinstein Daniel: Fragmentation of the Photographic Image in the Digital Age, Taylor & Francis Ltd, 2021
Doporučená:
Christopher James, The book of alternative photographic processes(Clifton Park, NY: Delmar Cengage Learning, 2009), 2nd edition.
John Barnier, Coming into Focus: a step-by-step guide to alternative photographic printing processes (San Francisco, CA: Chronicle Press, 2000).
David Scopick, The Gum Bichromate Book: non-silver methods for photographic printmaking. 2nd ed. (Boston, Mass.; London : Focal Press, 1991).
Bea Nettles, Breaking the Rules: A Photo Media Cookbook, 3rd edition (Urbana, Illinois: Inky Press Productions, 1992). Includes recipes for Cyanotype, Van Dyke Brown Printing, Gum Bichromate and others.
Mike Ware, Cyanotype : the history, science and art of photographic printing in Prussian blue (London : Science Museum ; Bradford [England] : National Museum of Photography, Film & Television, 1999).
Lyle Rexer, Photography’s Antiquarian Avant-Garde: the new wave in old processes (New York: Harry N. Abrams, 2002).
Jan Arnow, A Handbook of Alternative Photographic Processes (New York: Van Nostrand Reinhold, 1982).
INTERNET:
Alternative Photography
Articles, recipes and technical information about alternative photography processes.
http://www.alternativephotography.com/
Photographers’ Formulary
A source for chemistry, nonsilver processing kits, supplies, technical support and workshops.
http://www.photoformulary.com/
Rockland Colloid Corp.
A source of nonsilver processing kits.
Bostick & Sullivan
A source for camera equipment, chemistry, books, and other technical information.
http://www.bostick-sullivan.com/
The World Journal of Post-Factory Photography, Issue #1, 1998
downloadable at http://www.alternativephotography.com/
Hodnoticí metody a kritéria
Aktivní účast, plnění průběžných úkolů, realizace individuálního výstavního projektu, realizace ateliérové úkolu na zadané téma společné pro všechny posluchače
Poznámka
-
Další informace
Pro tento předmět se rozvrh nepřipravuje
Předmět je součástí následujících studijních plánů
- Fotografie CZ - bakalář_2022 (povinně volitelný předmět)