Historické fotografické techniky 4
Předmět není vypsán Nerozvrhuje se
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
307DHFT4 | zkouška | 3 | 27 hodiny DÍLEN za celý semestr (45 minut), 55 až 70 hodin domácí příprava | anglicky, česky | letní |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Obsah
Slaný papír + Kalotypie slaný negativ
Historické fotografické techniky se staly v posledních letech středem zájmu v oblasti alternativních fotografických postupů. Slaný papír První zdařilý a stabilní obraz na chloro-stříbrném papíru. V letech 1840-1850 velmi rozšířenými pozitivními materiály. AgCl rozptýlen v hmotě papíroviny, ochranný koloid je škrob či želatina obsažené ve hmotě papíru. Obraz se nevyvolává - vzniká fotolytickým rozkladem AgCl (printing-out-paper). Obrazové částice jsou koloidní Ag, zbarvení kopií je okrové, hnědé až červenavě hnědé.
Výsledky učení
Náplní předmětu Historické fotografické techniky 4 je:
1/ zhotovení kontaktu z klasického negativu 18 x 24 cm na slaný papír a jeho finální úprava.
2/ zhotovení papírového negativu 18 x 24 cm
Předpoklady a další požadavky
-
Literatura
Anne Cartier-Bresson, Le vocabulaire technique de la photographie (Français) Relié – 6 septembre 2007, ISBN-10: 2862344001
Mrhar, Peter. Cyanotype Historical and Alternative Photography. Wroclaw, Poland: Peter Mrhar, 2013. ISBN-10: 1492844594
James, Christopher. The Book of Alternative Photographic Processes. Third edition. Boston, MA: Cengage Learning, 2016. (ISBN-10: 1285089316
Jacobson, Quinn. Chemical Pictures: The Wet Plate Collodion Book : Making Ambrotypes, Tintypes, & Alumitypes, 2013. ISBN-10: 1482659948
Jacobson, Quinn. Chemical Pictures: Making Wet Collodion Negatives : Albumen, Salt, & Collodio-Chloride Prints, 2013. ISBN-10: 1483933490
Scheufler, Mikš, Růžek, Spevák, Stýblo, Jiráček, Opočenský. Technické základy fotografie 2002
Hodnoticí metody a kritéria
Kredity jsou uděleny na základě splnění zkoušky.
Zkouška obsahuje:
a/ odevzdání zvolené techniky v požadovaném provedení
b/ zpráva o průběhu realizace, obsahující přesný popis práce a popis všech anomálií, které během realizace proces ovlivnily a návrh jak tyto situace řešit, nebo toto řešení použít již i při tomto postupu.
c/ úspěšné složení ústní zkoušky, kde se shrne celkový postup a případné možnosti alternativního řešení
Poznámka
Osnova postupu prací: Slaný papír
1/ historické a technické kontexty vzniku a možností této technologie, její specifika a modifikace.
2/ příprava a testování, výběr papíru, jemný bavlněný, či lněný, důležitá je nepřítomnost železa, řešení zvýšení kontrastu, přídavek citranu sodného (jedna z možností, zkoušení dalších variant)
3/ napuštění papíru NaCl se provádí plavením papíru na hladině roztoku
4/ senzibilizace roztokem AgNO3
5/ příprava na fotografování, expozice, provádí se do bronzování nekrytého okraje papíru
6/ praní
7/ tónování
8/ ustálení - odstranění z vyvolaného materiálu nezreagovaný halogenid stříbrný
9/ praní, sušení a adjustace
Kalotypie – slaný negativ, vychází ve svém principu ze slaného papíru při expozici je však tvořen latentní obraz, který se zviditelní vyvoláním. Proces nemá přesnou recepturu, byl často modifikován, i doba zprůhlednění se mění, v některých případech se voskování provádí před sensibilizací (LeGrey)
Příprava materiálu a zhotovení kalotypického snímku:
1/ nanesení AgNO3na povrch papíru
2/ nasáknutí papíru KI –vznikl tzv. jodisovanýpapír
3/ sensibilizace roztokem kyseliny gallovéa AgNO3 před expozicí
4/ expozice
5/ vyvolávání obrazu roztokem kys. gallovéa AgNO3
6/ odstranění nezreagovaného AgNO3 pomocí lázně KBr
7/ ustálení
8/ voskování
Další informace
Pro tento předmět se rozvrh nepřipravuje