Fotografování ve studiu
Předmět není vypsán Nerozvrhuje se
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
307FVS | zápočet | 3 | 18 hodiny DÍLEN za celý semestr (45 minut), 62 až 77 hodin domácí příprava | česky |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Obsah
Jedná se o experimentální dílnu. Dílna je zaměřena na práci v ateliéru, na spolupráci vedoucího dílny a studentů během fotografování. Probíhat bude po čas setkání vyhrazených pro tuto dílnu. Setkání bude spočívat v realizaci připraveného konceptu a společné práci při fotografování. Idea dílny spočívá v dosažení světelné stylizace při práci se světelnými spoty, barevnými filtry, clonami a štěrbinami. Klade se především důraz na výraz výsledné fotografie. Dílna se tematicky zaměřuje na portrét a zátiší a nabízí tyto tematické okruhy pro jednotlivá fotografování:
Portrét člověka a zvířete (inspirace obrazy Gabriela von Maxe)
-příprava světelné instalace pomocí světelných spotů
-zaměření se na pohyb a výraz zvířete a případně zapojení více postav jako modelů
-schopnost reagovat na nepředvídané souhry, které vychází z podstaty práce se zvířetem
Tajemná žena (inspirace fotografickou prací Erwina Blumenfelda)
-práce s modelem v prvním plánu
-zaměření se na vytvoření iluzivního pozadí a zapojení více vrstev
-práce na přípravě pozadí (papírového, látkového) a jeho perforování
-vytvoření kompozice obrazců nebo iluze pomocí proděravění a prořezání pozadí
-zasvícení prostoru za perforovaným pozadím a zviditelnění perforovaných kompozic
Geometrické kompozice
-projekce stínů 3D objektů na fotografický papír
-práce se základními geometrickými tvary
-několikanásobná expozice
-uvažování o sekvenčnosti a rozvržení kompozice do odstínů šedé
Zátiší a ruce
-zapojení modelu a jeho rukou v kompozici zátiší
-marko fotografie a využití velkoformátové kamery 24x30cm
-detailní záběry postaviček z Lego v kontextu kompozice prstů,rukou, rukavic, atd.
Silueta – siluety
-práce s barevným pozadím
-využití více modelů pro kompozice
-práce s rastrováním obrazu a dalšími metodami zjednodušení a stylizace
Světelně stylizovaný portrét, maska a účes
-použití světelných spotů, svícení přes štěrbiny
-koncentrace na stylizaci, pohyb, výraz, světlo a stíny
-zapojení práce s maskou
Zaměření se na účes
-inspirace filmem Závrať (Vertigo) Alfreda Hitchcocka
-inspirace filmovým zpracováním detektivních příběhů Hercula Poirota
-inspirace filmem Provaz (The Rope) Alfreda Hitchcocka (závěrečná pasáž s barevnými neony)
Výsledky učení
Student ovládá práci se světlem v ateliéru.
Předpoklady a další požadavky
-
Literatura
Povinná literatura:
FEININGER, Andreas. Lidé před aparátem: učebnice moderního portretování. Překlad František Oupický. Praha: E. Beaufort, [1938].
FEININGER, Andreas. Vysoká škola fotografie. 1. vyd. Praha: Orbis, 1968.
BLUMENFELD, Erwin, Nadia Blumenfeld Charbit, François Cheval, Ute Eskildsen, Musée Nicéphore Niépce, Museum Folkwang, and Somerset House, eds. Erwin Blumenfeld: Blumenfeld Studio ; Color, New York, 1941 - 1960 ; [on the Occasion of an Exhibition Held at the Museé Nicéphore Niépce, Chalon-Sur-Saône, France, from June 16 to September 23, 2012; at Museum Folkwang, Essen, Germany, from March 2 to May 5, 2013 and at Somerset House, London, May to September 2013]. 1. ed. Göttingen: Steidl, 2013.
PENN, Irving et al. Irving Penn: centennial. Second printing. New York: Metropolitan Museum of Art, 2018. Doporučená literatura:
FEININGER, Andreas. Basic colour photography. London: Thames and Hudson, 1980. FEININGER, Andreas. Škola moderní fotografie. 1. vyd. Praha: Orbis, 1971.
PENN, Irving. Augenblicke. Luzern: C.J. Bucher, 1960. 183 s.
Hodnoticí metody a kritéria
Hodnotící metody a kritéria jsou účast studentů na setkání a spolupráce při fotografování. Výsledkem dílny bude kolekce 7-20 fotografií a její představení jako instalace v prostorách FAMU.
Poznámka
-
Další informace
Pro tento předmět se rozvrh nepřipravuje
Předmět je součástí následujících studijních plánů
- Fotografie CZ - magistr_2021 (povinně volitelný předmět)