Seminář diplomové práce 2
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
307SEDP2 | zápočet | 5 | 4 hodiny SEMINÁŘŮ týdně (45 minut), 83 až 108 hodin domácí příprava | česky | letní |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Obsah
Seminář je věnován průběžným konzultacím teoretické diplomové práce a přípravě na státní zkoušky z dějin a teorie fotografie. Kombinuje individuální konzultace se školiteli a semináře ke státnicovým okruhům pod vedením garanta.
1.Specifičnost fotografie a intermedialita
2.Reprodukovatelnost (grafické, fotografické a digitální techniky reprodukce; problém reprodukce a dokumentace umění)
3.Fotografický portrét a problém identity v moderní a současné době
4.Objektivita jako epistemický ideál: vědecká fotografie
5.Fotograf coby svědek: etické a politické rozměry fotografován
6.Vernakulární (amatérská a komerční) fotografie
7.Aparáty a stroje vidění: technické podmínky fotografie
8.Umění jako postprodukce: fotografie nalezené, přisvojené, recyklované, archivované
9.Fotografický kánon a jeho institucionalizace (historiografie, výstavnictví, trh)
10.Fotografie a nová média (remediace, vypočítané a operativní obrazy, technologická konvergence)
Výsledky učení: Student se orientuje v tematických okruzích teoretické části SZZ zaměřené na dějiny a teorii fotografie.
Výsledky učení
Zná základní literaturu k SZZ, o jednotlivých tématech umí hovořit a samostatně dohledávat doplňující informace.
Předpoklady a další požadavky
-
Literatura
Povinná:
Barthes, Roland. Světlá komora: vysvětlivka k fotografii. Bratislava: Archa 1994 a Praha: Agite/Fra, 2005. Batchen, Geoffrey. Obraz a diseminace. Za novou historii pro fotografii. Praha: NAMU, 2016.
Berger, John. Způsoby vidění. Praha: Labyrint, 2016.
Císař, Karel (ed.). Co je to fotografie? Praha: Herrmann & synové, 2004.
Edwards, Steve. Photography: A Very Short Introduction. Oxford: Oxford University Press, 2006. Flusser, Vilém. Za filosofii fotografie. Praha: Hynek, 1994.
Sontag, Susan. O fotografii. Praha: Paseka, 2002.
Sturken, Marita – Lisa Cartwright. Studia vizuální kultury. Praha: Portál, 2009. Studijní opora pro předmět Seminář diplomové práce 2.
Doporučená:
Anděl, Jaroslav (ed.). Myšlení o fotografii I. Průvodce modernitou v antologii textů. Praha: NAMU, 2012. Barthes, Roland. Mytologie. Praha: Dokořán, 2004.
Batchen, Geoffrey. Each Wild Idea: Writing, Photography, History. Cambridge, Mass.: The MIT Press, 2001. Batchen, Geoffrey. Burning with Desire. The Conception of Photography. Cambridge, Mass.: The MIT Press, 1997. Bendová, Helena – Matěj Strnad (eds.), Společenské vědy a audiovize. Praha: NAMU, 2014.
Benjamin, Walter. Dílo a jeho zdroj, Praha: ODEON 1979, s. 7–128.
Birgus, Vladimír – Jan Mlčoch. Česká fotografie 20. století. Praha: KANT, 2010.
Crary, Jonathan. Techniques of the Observer. Cambridge, Mass.: The MIT Press, 1990. Durden, Mark (ed.). Fifty Key Writers on Photography. London: Routledge, 2013.
Dvořák, Tomáš (ed.). Kapitoly z dějin a teorie médií. Praha: AVU, 2010. Flusser, Vilém. Do universa technických obrazů. Praha: OSVU, 2001. Flusser, Vilém. Moc obrazu. Výtvarné umění 3-4/1996.
Foster, Hal a kol. Umění po roce 1900. Modernismus, antimodernismus, postmodernismus. Praha: Slovart, 2015. Freund, Gisèle. Photography & Society. Boston: David R. Godine, 1980.
Frizot, Michel a kol. A New History of Photography. Köln: Könemann, 1998.
Goldberg, Vicki (ed.). Photography in Print: Writings from 1816 to the Present. Albuquerque: University of New Mexico Press, 1981.
Hannavy, John (ed.). Encyclopedia of Nineteenth-Century Photography. Vol. 1+2. New York – London: Routledge, 2008.
Larsen, Jonas, Sandbye, Mette (eds.). Digital Snaps. The New Face of Photography. London: I. B. Tauris, 2014. Lister, Martin (ed.), 2013. The Photographic Image in Digital Culture. London: Routledge, 2013.
Mrázková, Daniela (ed.). Co je fotografie: 150 let fotografie. Praha: Videopress, 1989.
Sekula, Alan. Photography Against the Grain. Halifax: The Press of Nova Scotia College of Art and Design, 1984. Sontag, Susan. S bolestí druhých před očima. Praha: Paseka, 2011.
Tagg, John. The Burden of Representation: Essays on Photographies and Histories. New York: Palgrave Macmillan, 1988.
Warren, Lynne (ed.). Encyclopedia of Twentieth-Century Photography. Vol. 1+2. New York – London: Routledge, 2006.
Wells, Liz (ed.). Photography: A Critical Introduction. London: Routledge, 2015. Zylinska, Joanna. Nonhuman Photography. Cambridge, Mass.: The MIT Press, 2017.
Hodnoticí metody a kritéria
v rámci semináře student
(1) dokončí kvalifikační práci pod vedením školitele - dokončenou práci, splňující všechna formální kritéria (včetně rozsahu min. 40 normostran - 72,000 znaků), odevzdá nejpozději do 21. 4. 2023 tiskem a elektronicky prostřednictvím informačního systému KOS
(2) zúčastní se přípravného semináře ke státním zkouškám z dějin a teorie fotografie
Poznámka
-
Rozvrh na zimní semestr 2022/2023:
Rozvrh zatím není připraven
Rozvrh na letní semestr 2022/2023:
06:00–08:0008:00–10:0010:00–12:0012:00–14:0014:00–16:0016:00–18:0018:00–20:0020:00–22:0022:00–24:00
|
|
---|---|
Po |
|
Út |
|
St |
|
Čt |
|
Pá |
|
Datum | Den | Čas | Vyučující | Místo | Poznámky | Č. paralelky |
---|---|---|---|---|---|---|
Pá | 09:50–11:25 | Tomáš DVOŘÁK | Učebna KF 112 Lažanský palác |
přednášková par. 1 |
Předmět je součástí následujících studijních plánů
- Fotografie CZ - magistr_2021 (povinný předmět)