Současná fotografie a umění 2

Předmět není vypsán Nerozvrhuje se

Kód Zakončení Kredity Rozsah Jazyk výuky Semestr
307SOFU2 zkouška 4 2 hodiny PŘEDNÁŠEK týdně (45 minut), 79 až 99 hodin domácí příprava česky letní

Garant předmětu

Jméno vyučujícího (jména vyučujících)

Obsah

Po 13/02

Úvod

Po 20/02

Strange Tools / Strange Pictures

Proč dělat další obrázky, když už jich tolik existuje i bez našeho (Vašeho) přičinění? (O obrazech jako nástrojích a obrazech jako umění.)

Po 27/02

Seminář

Četba: Hito Steyerl: “In Defence of the Poor Image”

https://www.e-flux.com/journal/10/61362/in-defense-of-the-poor-image/

Po 6/3

Politika a estetika zastarávání: Analogová fotografie v digitální době

Po 13/3

Autentické, aranžované nebo autenticky aranžované? (O performativních strategiích v současném umění i každodenním životě)

Po 20/3

Seminář

Četba:

Margaret Iversen: “Analogue: On Zoe Leonard and Tacita Dean. Photography, Trace, and Trauma”, 2019, 33-47.

Claire Bishop, “Outsourcing Authenticity? Delegated Performance in Contemporary Art”, in Double Agent, eds. Claire Bishop and Silvia Tramontana, London: ICA, 2008, pp 110-125.

Po 27/3

Umění jako produkt a produkt jako umění

Proč a jak současné umění pracuje s technikami vyvinutými pro svět reklamy

Po 3/4

Výuka se nekoná – plenér

Po 10/4

Výuka se nekoná – Velikonoce

Po 17/4

Ztráta, přetrvávání a znovuobjevování (nejen) fotografické transparence

Pozice fotografické transparence v době počítačově generovaných obrazů (CGI)

Po 24/4

Seminář a konzultace témat seminárních prací

Četba: Alva Noë: “Strange Tools: Art and Human Nature”, Hill and Wang 2016.

Po 1/5

Výuka se nekoná – Svátek práce

Výsledky učení

Student se orientuje v současném umění, rozumí současným teoriím umění a fotografie, umí přemýšlet o fotografii v kontextu aktuálních diskusí o technických obrazech a dílčí diskutovaná témata umí reflektovat ve vlastní tvůrčí práci.

Předpoklady a další požadavky

-

Literatura

Povinná literatura:

Buddeus, Hana. Zobrazení bez reprodukce? fotografie a performance v českém umění sedmdesátých let 20. století. Praha: Vysoká škola uměleckoprůmyslová v Praze, 2017.

Heather Davis, “Art in the Anthropocene,” Posthuman Glossary, ed. Rosi Braidotti, Maria Hlavajova, London, New York: Bloomsberry Academic, 2018, pp. 63-65.

Steyerl, Hito, Florian Ebner, Doris Krystof, Marcella Lista, Nora M Alter, Teresa Castro, Florian Ebner, et al. Hito Steyerl - I Will Survive: Films and Installations, 2020.

Hito Steyerl, “Duty Free Art,” Duty Free Art. Art in the Age of Planetary Civil War. New York: Verso, 2017, pp. 134-159.

Hito Steyerl, I Dreamed a Dream: Politics in the Age of Mass Art Production, Former West, 13.3.2013, http://opentranscripts.org/transcript/dreamed-dream-politics-age-mass-art-production/.

Jan Zálešák, “Bod zlomu: Hledání sociálního obratu v českém umění,” Sešit pro umění, teorii a příbuzné zóny, 11, 2011, 41-62, http://vvp.avu.cz/wp-content/uploads/2014/08/sesit11-zalesak.pdf.

Doporučená literatura:

Isabell Lorey, “Způsob vlády a autoprekarizace”, A2, 11/2012, https://www.advojka.cz/archiv/2012/11/zpusob-vladnuti-a-autoprekarizace.

Tereza Stejskalová, “Umění jako práce: od dělníků k prekariátu,” A2, 11/2012, https://www.advojka.cz/archiv/2012/11/umeni-jako-prace

Hito Steyerl. Politika pravdy. Dokumentarismus v umění, in Jiří Ševčík, Pavlína Morganová, Terezie Nekvindová, Dagmar Svatošová (eds.), České umění 1980-2010, Texty a dokumenty. Praha, VVP AVU 2011, s. 685-691.

Václav Magid, Od estetizace politiky k politizaci umění a zpět. Bludný kruh současného „politického umění,“ in: Kritika depolitizovaného rozumu, Praha: Grimmus, 2010, s. 77-97.

Manuál monumentu, ed. Anežka Bartlová, Praha: UMPRUM, 2016.

Carolyn L. Kane, Umělohmotný lesk. Od všedního zázraku k úpadkovému vznešenu, A2, č. 2, 2016, https://www.advojka.cz/archiv/2016/2/umelohmotny-lesk.

Hal Foster, “An Archival Impulse,” October, 2004, pp. 3-22.

Hana Buddeus, “Fotografické podmínky happeningu,” Sešit pro umění, teorii a příbuzné zóny,16, 2014, s. 18-37, http://vvp.avu.cz/wp-content/uploads/2014/08/Sesit_16_2014_Buddeus.pdf.

Amy Bryzgel, “Artistic Reenactments in East European Performance Art, 1960-present,” Artmargins online, 2018, http://www.artmargins.com/index.php/featured-articles-sp-829273831/812-artistic-reenactments-in-east-europe-introduction

Hodnoticí metody a kritéria

Aktivní účast v diskusi (Příprava 3-4 otázek pro diskusi) a příprava na seminář četbou zadaných textů.

Písemná práce musí být o minimálním rozsahu 7000 znaků včetně mezer. Zvolte si téma či problém, které vás zajímá (a řešili jsme ho během semináře). Text by měl být obhajobou vašeho postoje k tématu, měl by využívat primární či sekundární zdroje, s nimiž budete polemizovat, či které použijete k podpoře svých tvrzení. Texty posílejte na pledvina@gmail.com. Zkouška bude mít podobu diskuse nad odevzdaným textem.

Poznámka

-

Další informace

Pro tento předmět se rozvrh nepřipravuje

Předmět je součástí následujících studijních plánů