Czech New Wave
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
311CNW | zkouška | 3 | 2 hodiny výuky týdně (45 minut), 54 až 69 hodin domácí příprava | anglicky | letní |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Obsah
The aim of the course is to cover the most important period in the history of than Czechoslovak Cinema, so-called Czechoslovak New Wave, and explain all the conditions that enable its genesis.
Výsledky učení
By the end of the course students will:
-be able to define New Wave movements
-understand the specificity of the Czechoslovak New Wave movement, as well as its international connections
-explain why it occurred in the specific historical epoch
-analyze the New Wave films and understand their historical/cultural references
Předpoklady a další požadavky
Willingness to read, think, speak, write and learn about Czech cinema is the only prerequisite.
Literatura
Recommended Reading
BURCH, Noel. Theory of Film Practice. Princeton: Princeton University Press, 1981.
The Cinema of Central Europe. Ed. HAMES, Peter. London and NYC: Wallflower, 2004.
HAMES, Peter. The Czechoslovak New Wave. London, New York: Wallflower Press, 2005.
HANÁKOVÁ, Petra. Voices from the Other World: Feminine Space and Masculine Intrusion. In: East European Cinemas. Edited by IMRÉ, Aniko. New York; London: Routledge, 2005, s. 83-96.
NAHODILOVÁ, Jana. Sex in the City. http://www.kinokultura.com/specials/4/boredbrno.shtml
SHAVIRO, Steven. The Joke. In: SHAVIRO, Steven. The Pinocchio Theory. [online]. Dostupné z: http://www.shaviro.com/Blog/?p=549
LIM, Bliss Cua. Dolls in Fragments: Daisies as Feminist Allegory. In: Camera Obscura, 2001, 16.2, s. 36–77.
MAZIERSKA, Ewa. Masculinities in Polish, Czech and Slovak Cinema: Black Peters and men of marble. New York: Berghahn Books, 2008.
MONACO, James. The New Wave: Truffaut, Godard, Chabrol, Rohmer, Rivette. Oxford: Oxford University Press, 1977.
OWEN, Jonathan. Slovak bohemians: revolution, counterculture and the end of the sixties in Juraj Jakubisko’s films. In: Studies in Eastern European Cinema, 2010, 1.1, 17-28.
SCHOFIELD, Adam. A Black Pearl of the Deep: Juraj Herz’s Cremator. Senses of Cinema, 2007, May, No. 43.
Hodnoticí metody a kritéria
Students work is assessed according to class attendance, class participation, presentation, midterm essay and a final test.
The course grade will be calculated as follows:
Class attendance and participation -25%
Presentation - 25%
Midterm essay -25%
Final test -25%
Poznámka
-
Rozvrh na zimní semestr 2022/2023:
Rozvrh zatím není připraven
Rozvrh na letní semestr 2022/2023:
06:00–08:0008:00–10:0010:00–12:0012:00–14:0014:00–16:0016:00–18:0018:00–20:0020:00–22:0022:00–24:00
|
|
---|---|
Po |
|
Út |
|
St |
|
Čt |
|
Pá |
|
Datum | Den | Čas | Vyučující | Místo | Poznámky | Č. paralelky |
---|---|---|---|---|---|---|
St | 09:50–11:25 | Petra DOMINKOVÁ | Učebna 3 (FAMU) Lažanský palác |
přednášková par. 1 |
Předmět je součástí následujících studijních plánů
- Cinema and Digital Media - Directing_1920 (povinně volitelný předmět)
- Cinema and Digital Media - Directing 2020 (povinně volitelný předmět)