Herní teorie 1
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
312HT1 | zkouška | 2 | 20 hodiny PŘEDNÁŠEK za celý semestr (45 minut), 6 hodiny SEMINÁŘŮ za celý semestr (45 minut), 31 až 41 hodin domácí příprava | česky | letní |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Tereza FOUSEK KROBOVÁ, Jaroslav ŠVELCH
Obsah
AKTUÁLNÍ SYLABUS NA TENTO SEMESTR JE K DISPOZICI ZDE:
https://1drv.ms/w/s!AunJGu7eVJmisqoCYILFsAEWlBKCeA?e=zL1ywJ
Předmět je strukturovaný podle tematických okruhů. Většina výuky probíhá jako přednáška prokládaná diskusemi o tématu. Třikrát za semestr se koná seminář, kde se rozebírají domácí úkoly a literatura.
Plán předmětu: (pokud není uvedeno jinak, vyučujícím je J. Švelch)
1.Herní studia jako obor – jeho historie, cíle, interdisciplinární vazby a výzkumné otázky (J. Švelch + J. Bernard)
2.Blok A: Základní struktura her jako média: a) Definice her a antropologické přístupy ke hrám (Wittgenstein, Huizinga, Caillois) (J. Bernard)
3.b) herní pravidla a mechaniky a debata mezi tzv. „ludology“ a „naratology“ o jejich roli v médiu
4.c) narativ v počítačových hrách
5.d) hra a kód, platform studies
6.Seminář k bloku A
7.Blok B: Reprezentace v počítačových hrách: a) ideologie a kritika reprezentace v počítačových hrách – příklad militarismu v žánru first person shooter
8.b) vyjadřování názorů prostřednictvím počítačových her; procedurální rétorika (T. Krobová)
9.c) počítačové hry a jejich pravidla jako metafory
10.Seminář k bloku B (J. Švelch + T. Krobová)
11.Blok C: Interakce s počítačovou hrou: a) teorie imerze
12.b) teorie interface a avatara (T. Krobová)
13.c) fenomenologie herního zážitku
14.Seminář k bloku C (J. Švelch + T. Krobová)
Výsledky učení
Cílem předmětu je předat studentům znalosti o formálních a expresivních vlastnostech her jako média na základě nejnovějších poznatků z humanitního a společenskovědního výzkumu digitálních a nedigitálních her. Prostřednictvím typických i hraničních příkladů studentům ukáže hranice a potenciál her jako média a naučí je systematicky analyzovat formu a obsah počítačových her, jakož i interpretovat jednotlivá herní díla. Poznatky z tohoto předmětu budou studenti moci využít teorii ve své tvůrčí praxi a její reflexi; předmět je také nutnou přípravou pro diplomovou práci. Sekundárním cílem je to, aby studenti byli schopni artikulovaně a poučeně hovořit o tomto médiu na interních poradách, veřejných vystoupeních, v popularizační činnosti nebo grantových žádostech.
Předpoklady a další požadavky
žádné
Literatura
Doporučená literatura:
●BOGOST, Ian. Persuasive games: the expressive power of videogames. Cambridge, MA: MIT Press, 2007. ISBN 978-0-262-02614-7.
●CAILLOIS, Roger a Nina VANGELI. Hry a lidé: maska a závrať. Praha: Nakladatelství Studia Ypsilon, 1998. ISBN 978-80-902482-2-9.
●CROGAN, Patrick. Gameplay mode: war, simulation, and technoculture. Minneapolis, Minn.: Univ. of Minnesota Press, 2011. Electronic mediations, 36. ISBN 978-0-8166-5335-5.
●EGENFELDT-NIELSEN, Simon, Jonas Heide SMITH a Susana Pajares TOSCA. Understanding video games: the essential introduction. Third edition. New York ; London: Routledge, 2015. ISBN 978-1-138-84981-5.
●HUIZINGA, Johan. Homo ludens: o původu kultury ve hře. Praha: Dauphin, 2000. ISBN 978-80-7272-020-0.
●ISBISTER, Katherine. How games move us: emotion by design. Cambridge, MA: MIT Press, 2016. Playful thinking. ISBN 978-0-262-03426-5.
●JENKINS, Henry. Game Design as Narrative Architecture. In: Noah WARDRIP-FRUIN a Pat HARRIGAN, ed. First Person: New Media as Story, Performance, Game. Cambridge, Mass.: MIT Press, 2004.
●JUUL, Jesper. Half-real: Video Games Between Real Rules and Fictional Worlds. Cambridge, MA: MIT Press, 2005. ISBN 978-0-262-10110-3.
●PÖTZSCH, Holger. Selective Realism: Filtering Experiences of War and Violence in First- and Third-Person Shooters. Games and Culture [online]. 2017, 12(2), 156–178. ISSN 1555-4120. Dostupné z: doi:10.1177/1555412015587802
●RUSCH, Doris C. Making deep games: designing games with meaning and purpose. Boca Raton, FL: CRC Press, Taylor & Francis Group, 2017. ISBN 978-1-138-81213-0.
●RYAN, Marie-Laure. Avatars of story. Minneapolis: University of Minnesota Press, 2006. Electronic mediations, v. 17. ISBN 0-8166-4685-6.
Dále budou jako příklady zadány aktuální hry spojené s dílčími tématy.
Hodnoticí metody a kritéria
Zakončení: ústní zkouška
Průběžné úkoly: četba, účast na seminář, hraní zadaných her a příspěvky na skupinový blog
Poznámka
výuka 2h/týd
Další informace
Předmět je součástí nabídky volitelných předmětů fakulty
Rozvrh na zimní semestr 2022/2023:
Rozvrh zatím není připraven
Rozvrh na letní semestr 2022/2023:
06:00–08:0008:00–10:0010:00–12:0012:00–14:0014:00–16:0016:00–18:0018:00–20:0020:00–22:0022:00–24:00
|
|
---|---|
Po |
|
Út |
|
St |
|
Čt |
|
Pá |
|
Datum | Den | Čas | Vyučující | Místo | Poznámky | Č. paralelky |
---|---|---|---|---|---|---|
St | 15:40–17:15 | Tereza FOUSEK KROBOVÁ Jaroslav ŠVELCH |
Učebna HD-1 Klimentská ulice |
přednášková par. 1 |
Předmět je součástí následujících studijních plánů
- Herní design - magistr (povinný předmět)
- Audiovizuální studia - bakalář_2020 (povinně volitelný předmět)