Základy interaktivní zvukové tvorby 1
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
312ZIZT1 | zápočet | 2 | 12 hodiny PŘEDNÁŠEK za celý semestr (45 minut), 12 hodiny SEMINÁŘŮ za celý semestr (45 minut), 32 až 42 hodin domácí příprava | česky | zimní |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Obsah
Předmět je určen především pro studenty s minimální zkušeností se zvukovou tvorbou a prací se zvukem.
Plán předmětu:
- týden (Co je zvuk)
-Co je to zvuk (definice, vlastnosti, šíření…)
-Základní úpravy zvuků a práce se zvukem (časové, frekvenční, dynamické)
-Základní zvukové formáty (WAVE, MP3, AAC, OGG), jejich vlastnosti a využití
- týden (Reaper 1/3)
-Seznámení se zvukovými softwary DAW
-Základní principy DAW, existujíc softwary, základní rozdíly
-Seznámení s DAW Reaper – UI, založení projektu, základní nastavení
- týden (Reaper 2/3)
-Práce s projektem v Reaperu
-Základní editace (střih, práce se zvuky, práce s časovou osou)
-Záznam zvuku (nastavení)
-Export zvuku (nastavení, formáty atp.)
- týden (Reaper 3/3)
-Frekvenční, časové a dynamické úpravy v praxi (práce s ekvalizací, kompresí, dozvukem)
- týden (Záznam a reprodukce zvuku)
-Způsob záznamu zvuku
-Mikrofony
-Způsoby snímání (volba mikrofonů, umístění atp.)
-Vliv prostředí na kvalitu nahrávky (akustika prostoru, hlukové pozadí atp.)
-Reprodukční formáty (stereo, 5.1, sluchátka, binaural)
-Praktické tipy pro nahrávání
- týden (Jak získat zvuky)
-Možnosti ruchových bank (kde a jak stahovat) – základní problematika licencí
-Jak vyhledávat zvuky (způsoby pojmenování)
-Hudební banky
-Práce s archivními zvuky (úprava zvuků, sound design apod.)
-ÚKOL č. 1 (ZADÁNÍ)
- týden (Praktické cvičení 1)
-ÚKOL č. 1 (VYHODNOCENÍ)
-Konzultace a finalizace úkolu
-Společný poslech a zhodnocení
8+9+10. týden (Zvuková dramaturgie – základní terminologie – 1 - 3)
-Všechny pojmy budou doplněny o ukázky z filmů či her
-Diegeze (diegetický, nediegetický zvuk, vrstvy diegeze, narušení diegeze)
-Zvukové plány
-Práce se zvukem v horizontální a vertikální linii
-Onscreen x Offscreen zvuky
-Zvuk jako znak (zjednodušení skutečnosti pomocí zvuku)
-Zvuková perspektiva
-Filmové ticho
- týden (Hudba)
-Diegetická x nediegetická
-Empatická x anempatická
-Hudební přechody (vliv dynamiky, tóniny, rytmu)
-Kombinace hudby a mluveného slova (na co si dávat pozor)
-Hudba převzatá x komponovaná
-Vliv hudby na význam obrazu
-ÚKOL č. 2 (ZADÁNÍ)
- týden (Praktické cvičení 2)
-ÚKOL č. 2 (VYHODNOCENÍ)
-Konzultace a finalizace úkolu
-Společný poslech a zhodnocení
Výsledky učení
Cílem je naučit studenty jednak základní teoretické znalosti a praktické dovednosti týkající se zvuku (od jeho vlastností, záznamu až po následnou editaci), ale také základy zvukové dramaturgie, aby byli schopni o zvuku přemýšlet a využívat jej jako tvůrčí prostředek při tvorbě svých interaktivních prací. Předmět dané znalosti a dovednosti ilustruje na příkladech použití v programu Reaper.
Předpoklady a další požadavky
-
Literatura
Doporučená literatura:
●BLÁHA, Ivo. Zvuková dramaturgie audiovizuálního díla. V Praze: Nakladatelství Akademie múzických umění, 2014. ISBN 978-80-7331-303-6.
●COOKE, Mervyn. Dějiny filmové hudby. Praha: Casablanca : Nakladatelství Akademie múzických umění, 2011. ISBN 978-80-87292-14-3.
Studijní pomůcky:
●Dokumentace k programu Reaper, dostupná v různých verzích online: https://www.reaper.fm/userguide.php
Hodnoticí metody a kritéria
Vypracování dvou praktických úkolů zaměřených na praktickou práci se zvukem (70%), účast a aktivita ve výuce (30%)
Poznámka
Výuka 2h/týd
Rozvrh na zimní semestr 2022/2023:
06:00–08:0008:00–10:0010:00–12:0012:00–14:0014:00–16:0016:00–18:0018:00–20:0020:00–22:0022:00–24:00
|
|
---|---|
Po |
|
Út |
|
St |
|
Čt |
|
Pá |
|
Datum | Den | Čas | Vyučující | Místo | Poznámky | Č. paralelky |
---|---|---|---|---|---|---|
St | 11:30–13:05 | Učebna HD-1 Klimentská ulice |
přednášková par. 1 |
Rozvrh na letní semestr 2022/2023:
Rozvrh zatím není připraven
Předmět je součástí následujících studijních plánů
- Zvuková tvorba - magistr_1920_1ročník (volitelný předmět)
- Zvuková tvorba - magistr_2021 (volitelný předmět)
- Herní design - magistr (povinně volitelný předmět)