Dějiny audiovizuálních teorií 2
Předmět není vypsán Nerozvrhuje se
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
373DFT2 | zkouška | 3 | 14 hodiny PŘEDNÁŠEK za celý semestr (45 minut), 14 hodiny SEMINÁŘŮ za celý semestr (45 minut), 54 až 69 hodin domácí příprava | česky | letní |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Obsah
Kurz je pokračováním Dějin audiovizuálních teorií 1 a zaměřuje se na postižení pole teoretického uvažování pohyblivého obrazu a jeho kontextů ve 21. století. Spíše než v historizující perspektivě operuje tematicky, s důrazem na aktuální tendence v umění a jejich možné konceptuální rámce (kategorie post-cinematic, post-humanismus, nová média a post-internet, digitální kinematografie, feministická teorie, archeologie médií). Kurz se skládá z přednášek, které dané koncepty zmapují a zařadí do soudobého kontextu, představí konkrétní představitele z řad teoretiků/teoretiček a nastíní podoby jejich aplikace v současné umělecké praxi, a seminářů, které vychází z close reading vybraného textu či audiovizuálního materiálu, který daného teoretika, směr či fenomén nejlépe charakterizuje.
Výuka probíhá 1x za dva roky.
Výsledky učení
Student bude po absolvování kurzu schopen definovat nejvýznamnější aktuální tendence v myšlení o pohyblivém obrazu a vztáhnout je k pohybům a akcentům současné umělecké praxe. Zároveň si osvojí schopnost abstrahovat základní teze z teoretických textů a kriticky je interpretovat v souvislosti společenského a politického kontextu. V neposlední řadě bude schopen promyšleněji uchopit a konceptualizovat vlastní uměleckou tvorbu.
Předpoklady a další požadavky
Podmínkou pro zápisu do předmětu je absolvování 373DFT1-Dějin audiovizuálních teorií 1
Literatura
BISHOP, Claire. “Digital Divide.” https://www.artforum.com/print/201207/digital-divide-contemporary-art-and-new-media-31944
FISHER, Mark. Kapitalistický realismus. Rybka publishersm Praha 2010. ISBN 978-80-87067-69-7
KITTLER, Friedrich A. Gramofon, film, typewriter. Překlad Tomáš Chudý. První české vydání. Praha: Univerzita Karlova, nakladatelství Karolinum, 2017. 386 s. 16 nečíslovaných stran obrazových příloh. Limes. ISBN 978-80-246-3204-9.
PARIKKA, Jussi. Co je archeologie médií? NAMU, Praha 2022.
SHAVIRO, Steven. Post-Cinematic Affect. London: 0 Books, 2010. 200 s. ISBN 978-1846944314.
Hodnoticí metody a kritéria
Studenti dostávají ke každé přednášce texty či audiovizuální materiály k domácímu prostudování a následně je diskutují s vyučujícím na seminářích. Účast na seminářích je povinná, s maximálním počtem 2 absencí za semestr. Kurz je uzavřen ústní zkouškou, která kromě látky probírané na přednáškách ověřuje i znalost zadaných textů.
Poznámka
Předmět se koná vždy jednou za dva roky. Přednáška je otevřena i zájemcům z jiných kateder.
Podmínkou pro zápisu do předmětu je absolvování 373DFT1-Dějin audiovizuálních teorií 1
SYLABUS LS 2022
1. 21. 2. – Post-internet, “Digital Divide” Claire Bishop a texty, co na to navazovaly (přednáška - David Kořínek)
2. 28. 2. – Post-internet, “Digital Divide” Claire Bishop a texty, co na to navazovaly (seminář - David Kořínek)
Text: Claire Bishop. “Digital Divide.”
https://www.artforum.com/print/201207/digital-divide-contemporary-art-and-new-media-31944
3. 7. 3. – Jussi Parikka a archeologie médií (přednáška - Martin Charvát)
https://drive.google.com/file/d/1sWTlXppINrtpZssc0-fKXYTiJcZpnfmh/view?usp=sharing
4. 14. 3. – Jussi Parikka a archeologie médií (seminář - Martin Charvát)
Text: Erkki Huhtamo. „Elephans Photographicus: Media Archaeology and the History of Photography“. In: Nicoletta Leonardi, Simone Natale (eds.). Photography and Other Media in the Nineteenth Century. University Park: Pennsylvania State University Press, 2018, s. 13-33.
https://drive.google.com/file/d/1x5NqqC_HWzdFEszJ3_skRIefit8FtBiI/view?usp=sharing
5. 21. 3. – queer teorie a současné umění (přednáška - Natálie Drtinová)
6. 28. 3. – queer teorie a současné umění (seminář - Natálie Drtinová)
text: Christiane Erharter. „A Collection of Key Queer Moments 2006–2015“. Christiane Erharter et. al. (eds). Pink Labor on Golden Streets. Vienna: Sternberg Press, s.20-29.
https://drive.google.com/file/d/1g_LYq6HW2ce3O_4O80qwjo4XLpyzKi59/view?usp=sharing
+
Ivan Jurica. „Postkoloniálne násilie“.
https://drive.google.com/file/d/1Ji10jTrP49m4L-MqYuGz0qkV4ZPOxMPx/view?usp=sharing
+
Christiane Erharter (kurátorka). Queer Stories. tranzit.sk.
https://drive.google.com/file/d/1JNvupYkokq1wHskYUPNP_A8Yb928keba/view?usp=sharing
7. 4. 4. – Mark Fisher: Kapitalistický realismus (přednáška - Lukáš Likavčan)
8. 11. 4. – Mark Fisher: Kapitalistický realismus (seminář - Lukáš Likavčan)
Text: Mark Fisher. Kapitalistický realismus. Praha: Rybka publishers, 2010. kapitola 1.
https://drive.google.com/file/d/1m-dSL8Q9seIvolzIkrAYu5l6Pxb_qYuI/view?usp=sharing
9. 18. 4. – velikonoční pondělí
10. 25. 4. – Friedrich Kittler, mediální teorie a její současné podoby (přednáška - Palo Fabuš)
11. 2. 5. - Friedrich Kittler, mediální teorie a její současné podoby (seminář - Palo Fabuš)
Text: Gramofon Film Typewriter. Karolinum, Praha 2017 (úvod)
Další informace
Pro tento předmět se rozvrh nepřipravuje
Předmět je součástí následujících studijních plánů
- Scenáristika a dramaturgie - bakalář-1920-1ročník (povinně volitelný předmět)
- Scenáristika a dramaturgie - bakalář_2020 (povinně volitelný předmět)
- Režie - bakalář-1920-1ročník (povinně volitelný předmět)
- Režie - bakalář-1920-2ročník (povinně volitelný předmět)
- Režie - bakalář_2021 (povinně volitelný předmět)
- Režie - magistr_1920_1ročník (povinně volitelný předmět)
- Filmová režie - magistr (povinně volitelný předmět)
- Dokumentární tvorba - bakalář-1920-1ročník (povinně volitelný předmět)
- Dokumentární tvorba - bakalář_2020 (povinně volitelný předmět)
- Dokumentární tvorba - magistr-1920_1ročník (povinně volitelný předmět)
- Dokumentární tvorba - magistr_2022 (povinně volitelný předmět)
- Kamera - bakalář-1920-1ročník (povinně volitelný předmět)
- Kamera - bakalář_2021 (povinně volitelný předmět)
- Kamera - magistr_1920_1ročník (povinně volitelný předmět)
- Kamera - magistr_1920_2ročník (povinně volitelný předmět)
- Produkce - Bakalářské studium (povinně volitelný předmět)
- Produkce - bakalář-1920-1ročník (povinně volitelný předmět)
- Produkce - Magisterské studium (povinně volitelný předmět)
- Produkce - magisterské studium (povinně volitelný předmět)
- Střihová skladba - bakalář-1920-1ročník (povinně volitelný předmět)
- Střihová skladba - bakalář_2021 (povinně volitelný předmět)
- Střihová skladba - magistr_2021 (povinně volitelný předmět)
- Fotografie CZ - bakalář_2022 (volitelný předmět)
- Fotografie CZ - bakalář-1920-1ročník (povinně volitelný předmět)
- Fotografie CZ - magistr_2021 (povinně volitelný předmět)
- Zvuková tvorba - bakalář-1920-1ročník (povinně volitelný předmět)
- Zvuková tvorba - bakalář_2020 (povinně volitelný předmět)
- Zvuková tvorba - magistr_1920_1ročník (povinně volitelný předmět)
- Zvuková tvorba - magistr_2021 (povinně volitelný předmět)
- Animovaná tvorba - bakalář-1920-1ročník (povinně volitelný předmět)
- Animovaná tvorba - magistr_1920_1ročník (povinně volitelný předmět)
- Audiovizuální studia - magistr_1920_1ročník (povinně volitelný předmět)
- Audiovizuální studia - magistr_2021 (povinný předmět)