Archeology of Generative AI
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
373MGAI | zápočet | 1 | 9 hodiny výuky za celý semestr (45 minut), 18 až 23 hodin domácí příprava | anglicky | letní |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Obsah
Generative AI, which uses machine learning algorithms to create new content based on patterns learned from existing data, has become increasingly popular in recent years. From its early days as a theoretical concept to its current state as a ubiquitous technology, AI has transformed the world in ways that were once thought impossible. There are opportunities for generative AI to enhance creative practice in new and exciting ways, to augment the creativity of human artists by suggesting new ideas. Additionally, generative AI can be used to create content that is impossible or difficult for humans to generate on their own. By generating a range of possibilities, artists can experiment with different styles and techniques, allowing them to discover new ways of working and develop their own unique voice.
However, as with any technology, the rapid pace of technological innovation can cause AI to become obsolete. Machine learning algorithms that were state-of-the-art just a few moments ago may now be considered outdated. This can lead to a situation where AI systems that were once considered cutting-edge become obsolete very quickly.
Another cause of AI obsoleteness is changes in societal values and consumer preferences. While generative AI has the potential to revolutionize the creative process, there is also concern about the potential for biased outputs. These biases can be reflected in the content generated by the AI, perpetuating stereotypes, discrimination and reinforce societal prejudices. Legal and regulatory changes can also contribute to the obsoleteness of AI.
Exploring generative AI algorithms in artistic practice can be a thrilling and rewarding experience, opening up new avenues for creative expression and experimentation. However, it is important to approach this exploration with care and consideration for the ethical and philosophical implications of generative AI in creative practice.
Výsledky učení
As generative AI becomes more sophisticated and powerful, it raises important ethical and social questions about the impact of technology on creativity, the role of the artist in the creative process, and the nature of innovation and originality. In this course, we're planning to explore generative AI algorithms in artistic practice as well as raise questions about the role of technology in creativity and the future of artistic expression.
Předpoklady a další požadavky
Bring your laptop. Basics in programming can be an advantage. If you don't know what it is, we can live with that.
Literatura
Emily M. Bender, Timnit Gebru, Angelina McMillan-Major, and Shmargaret Shmitchell. 2021. On the Dangers of Stochastic Parrots: Can Language Models Be Too Big? . In Conference on Fairness, Accountability, and Transparency (FAccT ’21), March 3–10, 2021
Gebru, T.; Morgenstern, J.; Vecchione, B.; Vaughan, J. W.; Wallach, H.; Daumé, H.; Crawford, K. Datasheets for Datasets; arXiv, 2018. https://doi.org/10.48550/ARXIV.1803.09010.
Shawn Shan, Jenna Cryan, Emily Wenger, Haitao Zheng, Rana Hanocka, and Ben Y. Zhao. 2023. GLAZE: Protecting Artists from Style Mimicry by Text-to-Image Models. arXiv. DOI:https://doi.org/10.48550/ARXIV.2302.04222
Hodnoticí metody a kritéria
Active participation in discussions and working on your own project.
Poznámka
-
Další informace
Předmět je součástí nabídky volitelných předmětů pro celou AMU
Rozvrh na zimní semestr 2022/2023:
Rozvrh zatím není připraven
Rozvrh na letní semestr 2022/2023:
Datum | Den | Čas | Vyučující | Místo | Poznámky | Č. paralelky |
---|---|---|---|---|---|---|
14.04.2023 | 10:00–17:00 | Georgy BAGDASAROV | Učebna 1 (FAMU) Lažanský palác |
přednášková par. 1 |
Předmět je součástí následujících studijních plánů
- Scenáristika a dramaturgie - bakalář-1920-1ročník (volitelný předmět)
- Scenáristika a dramaturgie - bakalář_2020 (volitelný předmět)
- Scenáristika a dramaturgie - magistr_1920_1ročník (povinně volitelný předmět, volitelný předmět)
- Scenáristika a dramaturgie - magistr_2021 (volitelný předmět)
- Režie - bakalář-1920-1ročník (volitelný předmět)
- Režie - bakalář-1920-2ročník (povinně volitelný předmět, volitelný předmět)
- Režie - bakalář_2021 (volitelný předmět)
- Režie - magistr_1920_1ročník (povinně volitelný předmět, volitelný předmět)
- Filmová režie - magistr (volitelný předmět)
- Dokumentární tvorba - bakalář-1920-1ročník (volitelný předmět)
- Dokumentární tvorba - bakalář_2020 (volitelný předmět)
- Dokumentární tvorba - magistr-1920_1ročník (volitelný předmět)
- Dokumentární tvorba - magistr_2022 (volitelný předmět)
- Cinematography_1920 (volitelný předmět)
- Cinematography_3_2021 (volitelný předmět)
- Kamera - bakalář-1920-1ročník (volitelný předmět)
- Kamera - bakalář_2021 (volitelný předmět)
- Kamera - magistr_1920_1ročník (volitelný předmět)
- Kamera - magistr_1920_2ročník (volitelný předmět)
- Kamera - magistr_2021 (volitelný předmět)
- Produkce - Bakalářské studium (volitelný předmět)
- Produkce - bakalář-1920-1ročník (volitelný předmět)
- Produkce - Magisterské studium (volitelný předmět)
- Produkce - magisterské studium (volitelný předmět)
- Montage_2020 (volitelný předmět)
- Střihová skladba - bakalář-1920-1ročník (volitelný předmět)
- Střihová skladba - bakalář_2021 (volitelný předmět)
- Střihová skladba - magistr_2021 (volitelný předmět)
- Fotografie CZ - bakalář_2022 (volitelný předmět)
- Fotografie CZ - bakalář-1920-1ročník (volitelný předmět)
- Fotografie CZ - magistr_2021 (volitelný předmět)
- Fotografie EN - bakalář-1920 (volitelný předmět)
- Fotografie EN - bakalář - 2022 (volitelný předmět)
- Fotografie EN - magistr-1920 (volitelný předmět)
- Fotografie EN - magistr - 2022 (volitelný předmět)
- Zvuková tvorba - bakalář-1920-1ročník (volitelný předmět)
- Zvuková tvorba - bakalář_2020 (volitelný předmět)
- Zvuková tvorba - magistr_1920_1ročník (povinně volitelný předmět, volitelný předmět)
- Zvuková tvorba - magistr_2021 (volitelný předmět)
- Animovaná tvorba - bakalář-1920-1ročník (volitelný předmět)
- Animovaná tvorba - bakalář_2020 (volitelný předmět)
- Animovaná tvorba - magistr_1920_1ročník (povinně volitelný předmět, volitelný předmět)
- Animovaná tvorba - magistr_2021 (volitelný předmět)
- Cinema and Digital Media - Directing_1920 (volitelný předmět)
- Cinema and Digital Media - Directing 2020 (volitelný předmět)
- Herní design - magistr (volitelný předmět)
- Audiovizuální studia - bakalář_2020 (volitelný předmět)
- Audiovizuální studia - magistr_1920_1ročník (povinně volitelný předmět, volitelný předmět)
- Audiovizuální studia - magistr_2021 (volitelný předmět)
- Výzkum a teorie audiovize 2021 (volitelný předmět)
- Výzkum a teorie audiovize 2023 (volitelný předmět)