Výzkumné a publikační metody: Akademické psaní
Předmět není vypsán Nerozvrhuje se
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
940MVPM3 | zápočet | 1 | 12 hodiny výuky za celý semestr (45 minut), 16 až 21 hodin domácí příprava | česky | akademický rok |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Obsah
17. 3. 2023 – Akademické psaní
Jméno vyučující: Michaela Fišerová
- hodina semináře: koncepce
Seminář uvádí do přípravy odborného textu z hlediska vymezení hlavní myšlenky, kompozice obsahu, výběru metodologie. Jeho součástí je představení problematiky disertace z hlediska: 1. vybraného teoretického kontextu, 2. formulace výzkumného problému, 3. originality vlastní hypotézy, 4. navrženého rozvrhu a metody výzkumu, 5. předpokládaného přínosu zkoumání.
- hodina semináře: abstrakt
Seminář uvádí do odborných nároků na formulaci abstraktu. Abstrakt bude předmětem rozboru z hlediska požadavků kladených na akademické psaní a sebeprezentaci před odbornou veřejností. Diskuse bude směrovat k možnému vyjasnění nejasností a případnému zlepšení navržených formulací tak, aby byl výsledek akademicky srozumitelný a přesvědčivý.
- hodina semináře: kritika
Seminář uvádí do kritérií hodnocení akademických textů. Jeho záměrem je představit čtenáře odborného textu coby konstruktivního oponenta a náročného partnera do diskuse. Doktorandi budou mít možnost osvojit si způsob uvažování oponenta, připravit se na kritickou recepci vlastních akademických textů.
Výsledky učení
Po dokončení bloku bude absolvent/ka znát strukturu odborného textu a jeho formální náležitosti.
Bude umět
- strategicky připravit odborný text z hlediska vymezení obsahu, formulace hypotézy, výběru metodologie;
- osvojí si kritické a koncepční myšlení a čtení akademického textu coby konstruktivní oponent;
- bude umět předjímat možnou kritiku
- stane se kritickým partnerem do akademické diskuse.
Předpoklady a další požadavky
Kurz a jeho jednotlivé moduly jsou určeny studentům doktorského studia AMU.
Literatura
Evans, D., Gruba, P., Zobel, J. (2014): How to Write a Better Thesis. London: Springer.
Dunleavy, P. (2003): Authoring a PhD. New York: Palgrave Macmillan.
Vydra, A. (2010): Akademické písanie. Ako vzniká filozofický text. Trnava: FF TU. Turabian, K. (2013): Manual for Writers of Research Papers, Theses, and Chicago Guides to Writing, Editing, and Dissertations. Chicago: The Chicago University Press.
Hodnoticí metody a kritéria
Aktivní účast na semináři. Na seminář si každý doktorand/každá doktorandka přinese 1/ napsanou problematiku své disertace (5 vět), 2/ napsaný abstrakt svého článku nebo konferenčního příspěvku (5 vět). Obojí bude předmětem analýzy a diskuse v semináři. Texty není nutné posílat předem.
Další informace
Pro tento předmět se rozvrh nepřipravuje