Výzkumné a publikační metody
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
940VPM | zkouška | 6 | 20 hodiny SEMINÁŘŮ za celý akademický rok (45 minut), 135 až 165 hodin domácí příprava | česky | akademický rok |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Obsah
HARMONOGRAM KURZU:
7.10.2022 - Informační zdroje
14.10.2022 - Akademická etika a vědecká komunikace
28. 10. 2022 - Státní svátek
4. 11. 2022 / 25.11. 2022 - Vytvoření odborné knihovny zdrojů
9. 12. 2022 – Knihovny a databáze
16.12.2022 - Publikační platformy
17. 2. 2023 / 3. 3. 2023 – Výzkumné projekty a příprava grantové žádosti
17. 3. 2023 – Akademické psaní
14. 4. 2023 - 28. 4. 2023 – Publikační praxe v anglofonním světě: Příprava Call For Papers (v anglickém jazyce)
5. 5. 2023 - Základy sociologických šetření
Link na online hodinu:
-------
OBSAH
1/ 7. 10. 2022 – INFORMAČNÍ ZDROJE
Jméno vyučujícího: Tereza Cz Dvořáková
Cíle:
Studenti/tky se zorientují v nejčastějších typech českých i zahraničních pramenů a dalších informačních zdrojů, které jsou využívány ve výzkumné a vědecké práci. Naučí se prameny dobře citovat. Na konkrétních praktických příkladech zdokonalí své schopnosti rešeršní práce ve veřejných i vybraných licencovaných databázích, rejstřících, knihovních a archivních katalozích.
Forma studia: Přednáška a seminář
Obsah:
•typy pramenů a jejich dělení
•české a zahraniční paměťové a informační instituce
•sítě a platformy pro výzkum v oblasti performativních umění
•databáze a informační platformy on-line
•citační rejstříky
•společné i samostatné rešerše dle zadaných kritérií
Povinná literatura:
Eco, Umberto, Jak napsat diplomovou práci. Olomouc: Vobotia 1997.
Hroch, Miroslav a kol., Úvod do studia dějepisu. Praha: SPN 1985
Vaněk, Miroslav a kol., Orální historie. Metodické a „technické“ postupy. Universita Palackého, Olomouc 2003.
Hodnotící metody a kritéria:
Předpokladem hodnocení je aktivní účast na semináři. Rešerše s využitím oborových informačních databází. Informační zdroje tvoří jeden celek s Publikačními platformami (16. 12. 2022) za 1 ECTS, jsou tedy hodnoceny společně; pro získání kreditu je nutné splnění povinností v obou seminářích.
2/ 14. 10. 2022 – AKADEMICKÁ ETIKA A VĚDECKÁ KOMUNIKACE
Jména vyučující/ho: Daniela Jobertová
Cíle:
Student/ka si osvojí obecné principy a základní pojmy akademické integrity, typy prohřešků proti akademické etice při výzkumné práci a zveřejňování jejích výsledků. Po dokončení semináře bude schopen/na vymezit, popsat a aplikovat etický rozměr jednání v akademickém kontextu; nastínit varianty chování v eticky nejednoznačných situacích včetně jejich dopadů a navrhnout řešení; vyhodnotit míru porušení citačních zásad v odborném textu; vysvětlit rozdíl mezi porušením akademické etiky a nekvalitním výzkumem.
Forma studia: Seminář vedený formou problémové diskuse na základě vybraných klíčových pojmů a zahrnující řešení modelových situací.
Obsah:
•expozice základních pojmů a principů akademické etiky
•důvody porušování akademické integrity ze strany studentů i výzkumníků
•zásady práce s myšlenkami druhých
•publikační praxe a typy jejího porušení (desatero)
•anti-plagiátorské systémy – co umí a co neumí
•etické komise a etické kodexy
•chování ve výzkumné komunitě, konflikty zájmů, whistleblowing
•vztah doktoranda a školitele
•plagiátorské kauzy a jejich dopad
Povinná literatura:
Tauginiené, Loreta, et al. Slovník pojmů pro akademickou etiku [Glossary for Academic Integrity]. Aktualizovaná verze, 2018. Přeloženo: Tomáš Foltýnek, Dita Dlabolová, Jana Dannhoferová, Veronika Králíková, Pavel Turčínek. Brno: Mendelova univerzita v Brně, 2019.
Knecht, P., & Dvořák, D. (2013). Etika vědecké práce a publikování pro mírně pokročilé. Pedagogická orientace, 23(4), 554–578. DOI: http://dx.doi.org/10.5817/PedOr2013-4-554
Internetové zdroje:
http://www.academicintegrity.eu/wp/
Hodnotící metody a kritéria:
Aktivní účast na semináři, vyplnění internetového šetření, písemné zpracování možných řešení zadané nejednoznačné situace rozhodování v akademickém kontextu.
3 – 4 / 4. 11. a 25. 11. 2022 – VYTVÁŘENÍ ODBORNÉ KNIHOVNY ZDROJŮ
Jméno vyučujícího: Tomáš Langer
Cíle:
Po dokončení seminářů bude absolvent/ka znát principy citování a práce s cizími myšlenkami, náležitosti normy ISO690 podle vybrané interpretace. Bude schopen/na ocenit důležitost citování cizích myšlenek, ovládat citační manažer Zotero včetně jeho propojení do MS Word, analyzovat, požadovaný citační styl odborného periodika, používat citační manažer Zotero pro běžnou badatelskou práci
Forma studia:
Seminář organizovaný jako praktický workshop s vlastním PC.
K dispozici je online studijní opora, ve které jsou veškeré materiály a cvičení, pro studenty a pedagogy AMU dostupná po prvním přihlášení do Moodle AMU na https://moodle.amu.cz/course/view.php?id=475. Na semináře si studenti přinesou vlastní notebook a předem si založí účet na www.zotero.org a nainstalují free aplikaci Zotero z https://www.zotero.org/download/.
Obsah
Seminář 1
•demonstrace použití citačního manažeru Zotero
•citační metody a citační styl podle ISO690
•základní nastavení citačního manažeru
•stahování metadat zdrojů a tvorba bibliografických citací podle ISO690
Seminář 2
•reflexe zpracovaných úkolů, opakování vybraných postupů
•propojení Zotero a MS Word
•citační rejstříky a fulltextové databáze
•analýza citačních stylů odborných časopisů
•tipy a triky
Povinná literatura:
Langer, Tomáš, Citační manažer Zotero - bibliografické citace a inteligentní práce s informačními zdroji [online kurz v LMS Moodle]. Dostupné z https://moodle.amu.cz/course/view.php?id=475
Bernátová, Olga – Skůpa, Jan 2011. Bibliografické odkazy a citace dokumentů dle ČSN ISO 690 (01 0197) platné od 1. dubna 2011. Brno, 2. září 2011 [cit. 2020-08-31]. Dostupné z: http://www.citace.com/soubory/csniso690-interpretace.pdf.
AMU. Pokyny k formální úpravě studií a dalších příspěvků v časopise ArteActa. ArteActa [online]. Praha, b.d. [cit. 2020-08-31]. Dostupné z: https://www.arteacta.cz/wp-content/uploads/2020/06/ArteActa-pravidla-form%C3%A1ln%C3%AD-%C3%BApravy-text%C5%AF.pdf
Doporučená literatura:
ČSN ISO 690. Informace a dokumentace – Pravidla pro bibliografické odkazy a citace informačních zdrojů. Praha: Úřad pro technickou normalizaci, metrologii a státní zkušebnictví, 2011. 40 s. Třídící znak 01 0197.
Hodnotící metody a kritéria:
Aktivní účast na obou seminářích. Dále student/ka beze zbytku splní a odevzdá sadu praktických úkolů: absolvování online prezentace k plagiátorství, absolvování výukového testu na citace, vytvoření vlastní knihovny odborných zdrojů v Zoteru, analýza citačního stylu vybraného odborného periodika, provázání vlastního odborného textu se Zoterem.
Semináře tvoří dohromady jeden Blok – Vytváření odborné knihovny zdrojů. Pro získání kreditu (1 ECTS) je nutné splnění povinností ve všech částech obou seminářů.
5/ 9. 12. 2022 – KNIHOVNY A DATABÁZE
Jméno vyučujících: Ivana Davidová (DAMU), Eliška Mlynáriková (FAMU), Jana Horká (HAMU)
Cíle:
Cílem semináře je naučit studenty/tky využívat oborové databáze, ukázat jim, jak s nimi efektivně pracovat – časově i z hlediska relevance a aktuálnosti zdrojů. Doktorandi si osvojí obecné principy pro práci s elektronickými databázemi, které jsou studentům k dispozici na AMU – např. Routledge Performance Archive, Drama Online - Critical Studies and Performance Practice, EBSCO - Film & Television Literature Index; Screen Studies Collection; Cinema and Media Studies - Oxford Bibliographies nebo Grove Music Online –, a naučí se je využívat jako užitečné nástroje pro své studium i výzkum. Fokus bude na vyhledávání zdrojů: mapování tématu, výběr vhodných klíčových slov, řazení a filtrování výsledků, využívání speciálních operátorů.
Hodnotící metody a kritéria:
Aktivní účast na celém semináři. Vypracování samostatného úkolu, kdy studenti připraví vlastní výzkumné zadání a k němu korpus materiálů s využitím elektronických databází.
6/ 16. 12. 2022 – PUBLIKAČNÍ PLATFORMY
Jméno vyučujícího: Veronika Klusáková
Cíle:
Seminář seznámí studenty/tky se základními odbornými oborovými periodiky, s pravidly recenzních řízení, publikačními standardy a novými možnostmi zveřejňování výsledků uměleckého výzkumu. Po dokončení bloku bude absolvent/ka znát odborné časopisy zaměřené na performativní umění a jejich profily publikační standardy a principy recenzního řízení. Důraz bude kladen na periodikum AMU ArteActa, který vyučující vede jako šéfredaktorka.
Forma studia: Přednáška a seminář
Obsah:
•odborné časopisy zaměřené na performativní umění: rozdíl mezi impaktovanými, recenzovanými a odbornými časopisy (Iluminace, Živá hudba, Divadelní revue, ArteActa atp.)
•otevřená věda a Open Access
•publikační standardy
•principy recenzních řízení
•tištěné a elektronické časopisy
•nové možnosti zveřejňování výsledků uměleckého výzkumu
Povinná literatura:
Internetové stránky odborných časopisů zaměřených na performativní umění (bude součástí bloku).
Hodnotící metody a kritéria:
Aktivní účast na semináři. Rešerše odborného časopisu zaměřeného na performativní umění. Informační zdroje a Publikační platformy tvoří jeden blok za 1 ECTS, jsou tedy hodnoceny společně; pro získání kreditu za celý blok je nutné splnění povinností v obou.
7 – 8/ 17. 2. 2023 a 3. 3. 2023 – VÝZKUMNÉ PROJEKTY A PŘÍPRAVA GRANTOVÉ PŘIHLÁŠKY
Jméno vyučující: Jindřiška Bláhová
Cíle:
Doktorandi/dky se naučí definovat svůj výzkumný projekt, výzkumnou strategii a zpracovat grantovou žádost základního výzkumu po odborné, personální i rozpočtové stránce. Budou schopni připravit grantovou přihlášku do některé z projektových soutěží na AMU, ale i mimo ni a to jak v ČR – Grantová agentura české republiky, TAČR, NAKI – tak v zahraničí – Fullbright. Získají informace o interní podpoře vědy a výzkumu na AMU, budou seznámeni s pravidly a požadavky projektové soutěže AMU i Studentské grantové soutěže, seznámí se s typy úspěšně realizovaných projektů.
Forma studia: Přednáška a seminář
Obsah
Seminář 1
•tuzemská grantová schémata AMU (SGS, DKR, AR Fellowship, Doktorské mobility, Igráček) i mimo AMU (ČLF, IDU, GAČR, TAČR, NAKI);
•zahraniční možnosti (Fulbright, DAAD, IFP atd.)
•postupy a metody při přípravě a realizaci výzkumného projektu
•kulatý stůl s doktorandy AMU věnovaný sdílení zkušeností s řešením grantových projektů
Seminář 2
•koncepce a řešení dílčího výzkumného projektu v rámci disertačního výzkumu: obsahová rovina projektu a formální rovina projektu ve vztahu ke konkrétní výzvě
•komunikační strategie grantového projektu
•vypracování draftu grantového projektu / přihlášky
Povinná literatura:
Zadávací dokumentace SGS AMU: https://www.amu.cz/cs/veda-vyzkum-rozvoj/grantove-souteze-na-amu/studentska-grantova-soutez-amu/
Zadávací dokumentace Juniorského grantu GAČR: https://gacr.cz/zadavaci-dokumentace/
Zadávací dokumentace Fulbrightova stipendia pro postgraduální studium: https://www.fulbright.cz/stipendia/stipendium-pro-postgradualni-studium/
Doporučená literatura:
Communicating EU research and innovation guidance for project participants, Version 1.0, 25 Septembre 2014.
Šesták, Zdeněk, Jak psát a přednášet o vědě, Praha, Academia 2000.
Hruška, J. Desatero doporučení ke strategii psaní projektů [online] [2015-01-02]. Dostupné z: http://www.kraj-jihocesky.cz/file.php?par%5Bid_r%5D=40878&par%5Bview%5D=0.
Hodnotící metody a kritéria
Aktivní účast na semináři, samostudium zadané grantové zadávací dokumentace a vypracování draftu grantové přihlášky. Výzkumné projekty jsou rozděleny do dvou seminářů; pro získání kreditu (1 ECTS) za celý blok je nutné splnění povinností v obou seminářích.
9/ 17. 3. 2023 – AKADEMICKÉ PSANÍ
Jméno vyučující: Michaela Fišerová
Cíle semináře:
Po dokončení bloku bude absolvent/ka znát strukturu odborného textu a jeho formální náležitosti. Bude umět strategicky připravit odborný text z hlediska vymezení obsahu, formulace hypotézy, výběru metodologie; osvojí si kritické a koncepční myšlení a čtení akademického textu coby konstruktivní oponent; bude umět předjímat možnou kritiku, stane se kritickým partnerem do akademické diskuse.
Forma studia:
Přednáška a seminář
- hodina semináře: koncepce
Seminář uvádí do přípravy odborného textu z hlediska vymezení hlavní myšlenky, kompozice obsahu, výběru metodologie. Jeho součástí je představení problematiky disertace z hlediska: 1. vybraného teoretického kontextu, 2. formulace výzkumného problému, 3. originality vlastní hypotézy, 4. navrženého rozvrhu a metody výzkumu, 5. předpokládaného přínosu zkoumání.
- hodina semináře: abstrakt
Seminář uvádí do odborných nároků na formulaci abstraktu. Abstrakt bude předmětem rozboru z hlediska požadavků kladených na akademické psaní a sebeprezentaci před odbornou veřejností. Diskuse bude směrovat k možnému vyjasnění nejasností a případnému zlepšení navržených formulací tak, aby byl výsledek akademicky srozumitelný a přesvědčivý.
- hodina semináře: kritika
Seminář uvádí do kritérií hodnocení akademických textů. Jeho záměrem je představit čtenáře odborného textu coby konstruktivního oponenta a náročného partnera do diskuse. Doktorandi budou mít možnost osvojit si způsob uvažování oponenta, připravit se na kritickou recepci vlastních akademických textů.
Povinná literatura:
Evans, D., Gruba, P., Zobel, J. (2014): How to Write a Better Thesis. London: Springer.
Dunleavy, P. (2003): Authoring a PhD. New York: Palgrave Macmillan.
Vydra, A. (2010): Akademické písanie. Ako vzniká filozofický text. Trnava: FF TU. Turabian, K. (2013): Manual for Writers of Research Papers, Theses, and Chicago Guides to Writing, Editing, and Dissertations. Chicago: The Chicago University Press.
Hodnotící metody a kritéria
Aktivní účast na semináři. Na seminář si každý doktorand/každá doktorandka přinese 1/ napsanou problematiku své disertace (5 vět), 2/ napsaný abstrakt svého článku nebo konferenčního příspěvku (5 vět). Obojí bude předmětem analýzy a diskuse v semináři. Texty není nutné posílat předem.
10 – 11 / 14. 4. 2023 – 28. 4. 2023 - PUBLIKAČNÍ PRAXE V ANGLOSASKÉM SVĚTĚ: PŘÍPRAVA CALL FOR PAPERS (seminář v anglickém jazyce)
Jméno vyučujícího: Richard Nowell
Cíle:
Student/tka se během dvou seminářů seznámí s publikační praxí v anglosaském akademickém prostředí – s požadavky, kritérii a podmínkami týkajícími se úspěšné realizace antologie nebo tematického čísla odborného časopisu. Student/ta získá vhled do socio-ekonomické dynamiky publikování. Na základě analýzy portfolia vybraných Call For Papers (CFP) pro antologie nebo speciální tematická čísla odborných časopisů získá detailní představu o podobě úspěšného CFP, který je klíčovým prvkem publikování i zásadní položkou v akademické výbavě. Po absolvování seminářů bude student/tka schopný/ná realizovat vlastní CFP pro antologii či speciální číslo odborného časopisu.
Forma studia: seminář / workshop
Obsah:
Blok se skládá ze dvou seminářů.
V prvním budou studentky/ti seznámeni s publikační praxí v anglosaském světě s důrazem na vývoj a publikování antologie a tematického čísla odborného časopisu. Seminář bude zaměřený na dynamiku a socio-ekonomické dimenze publikační praxe. Připraví studenty na požadavky, které na ně budu kladeny, pokud budou chtít publikovat antologii nebo tematické číslo časopisu. Seminář se bude věnovat formulování nosného konceptu, získávání autorů textů, práce s autory, získání vydavatele a přípravě manuskriptu k publikování. Analýza konkrétních CFP ukáže, co funguje, co nefunguje, jak má správný CFP vypadat, co má splňovat, co je potřeba, aby byl přijat nakladatelstvím.
Příprava na 1. seminář: Studenti/tky si promyslí téma vlastní kolekce, kterou by chtěli dát dohromady, a najdou jeden Call For Paper v anglickém jazyce, který se jim líbí.
Druhý seminář bude workshop zaměřený na praktickou aplikaci poznatků z prvního semináře. Studenti budou pracovat na přípravě atraktivního CFP. Zaměří se na akademický i ekonomický potenciál CFP, flexibilitu a vývoj vhodných témat.
Příprava na 2. seminář: Studenti/tky si připraví draft svého vlastního CFP v anglickém jazyce pro potenciální antologii v max. rozsahu 250 slov.
Hodnotící metody a kritéria:
Účast na obou seminářích. Předpokladem pro úspěšné splnění je odevzdání draftu vlastního abstraktu CFP. Publikační praxe v anglosaském světě: Příprava Call For Papers je rozdělený do dvou seminářů; pro získání kreditu (1 ECTS) za celý blok je nutné splnění povinností v obou seminářích.
12/ 5. 5. 2023 – ZÁKLADY SOCIOLOGICKÝCH ŠETŘENÍ
Jméno vyučující: Daniela Machová
Cíle:
Absolventi získají základní znalosti a informace z oblasti sociologického šetření. Seznámí se možnostmi kvalitativního, a především kvantitativního výzkumu od počátečního nastavení projektu po vyhodnocení dat. V praktické části si vyzkouší sestavit a naprogramovat online dotazník.
Forma studia: Praktický workshop
Obsah:
•praktický workshop zaměřený na seznámení se s metodami sociologického výzkumu s ukázkou probíraných principů v praxi
•kvalitativní a/nebo kvantitativní výzkum
•tvorba dotazníků/diskusních scénářů ve vztahu k cílové dotazované skupině a chování respondentů
•prostředky a postupy dotazování (především elektronické nástroje dotazování (GoogleForms)
•vyhodnocování dat a nejčastější chyby
•součástí workshopu bude nastavení designu vlastního výzkumného projektu včetně přípravy dotazníku/diskusního scénáře
Povinná literatura:
Hendl, Jan: Přehled statistických metod zpracování dat, Praha , 2004, Portál
Hendl, Jan: Kvalitativní výzkum: základní teorie, metody a aplikace, Praha, 2008, Portál
Disman, Miroslav: Jak se vyrábí sociologická znalost, Praha, 2002, Karolinum
Vinopal, Jiří: Kognitivní přístupy v metodologii výzkumných šetření: Metoda okamžité validizace. Praha, 2008, Sociologický ústav AV ČR
Hodnotící metody a kritéria:
Předpokladem hodnocení je aktivní účast na semináři, vypracování zadaného úkolu (nastavení designu vlastního.
Výsledky učení
Obsah kurzu vychází z dosavadních zkušeností a zohledňuje aktuální potřeby studentů doktorského studia všech tří fakult AMU. Kurz je koncipován na celý akademický rok. Má studentům/tkám doktorských programů nabídnout vhled do základních oblastí spojených s doktorským studiem (otázky etiky a vědecké komunikace), seznámit je s náležitostmi výzkumu, nabídnout jim nástroje týkající se archivního výzkumu sběru dat či práce s databázemi a informacemi pro jejich vlastní výzkum či je seznámit s praxí akademického psaní a publikování v domácím i zahraničním prostředí. Předmět zároveň slouží jako platforma pro diskusi a sdílení zkušeností.
Obsah kurzu se dělí do šesti tematických bloků (resp. 12 setkání od října do června), které doktorandi mohou absolvovat jednotlivě (1 ECTS za každý blok) či jako celek (6 ECTS).
Tematické bloky:
- Akademická etika a vědecká komunikace
- Informační zdroje a publikační platformy
- Vytváření odborné knihovny zdrojů
- Výzkumné projekty
- Publikační praxe v anglofonním světě: Příprava Call For Papers
- Základy sociologických šetření
Výsledky učení jsou rozepsány u každého bloku, respektive setkání zvlášť v rubrice obsah kurzu.
Předpoklady a další požadavky
Kurz a jeho jednotlivé moduly jsou určeny studentům doktorského studia AMU.
Literatura
Viz Doporučená literatura u jednotlivých tematických bloků kurzu.
Hodnoticí metody a kritéria
Viz Hodnotící metody a kritéria u jednotlivých tematických bloků.
Webová stránka předmětu
https://www.amu.cz/cs/studium/centrum-pro-doktorska-studia/
Další informace
Předmět je součástí nabídky volitelných předmětů pro celou AMU
Rozvrh na akademický rok 2022/23:
Rozvrh zatím není připraven
Předmět je součástí následujících studijních plánů
- Skladba a teorie skladby (D) od 2022/2023 (povinný předmět)
- Teorie a praxe divadelní tvorby (povinný předmět)
- Teorie filmové a multimediální tvorby (povinný předmět s možností opakovaného zapsání)
- Výzkum a teorie audiovize 2021 (povinný předmět)
- Výzkum a teorie audiovize 2023 (povinný předmět)