Producentství (D0N0504A)
Specializace studijního programu Produkce a management
Specializace Producentství připraví studenty na kreativní producentskou roli při iniciaci, designu a realizaci projektů v sektoru živého umění. Těžištěm studijního plánu je řada povinných a povinně-volitelných předmětů v oblasti dramaturgie, kreativních průmyslů a v neposlední řadě tvorby a vývoje kreativních, producentských záměrů a projektů. Absolventi specializace Producentství jsou připraveni na působení v roli samostatných, svébytných, kreativních iniciátorů uměleckých aktivit – producentů. Absolventi jsou schopni samostatně definovat umělecké projekty, provádět analýzy a studie jejich proveditelnosti, potenciálu a dopadů, definovat strategické a realizační plány, sestavovat umělecké týmy a vést je. Rozsah dovedností směřuje od atypických divadelních projektů až po organizaci velkých festivalů.
Cíle studia
Profil absolventa
Absolventi specializace Producentství jsou připraveni na působení v roli samostatných, svébytných, kreativních iniciátorů uměleckých aktivit – producentů. Absolventi jsou schopni samostatně definovat umělecké projekty, provádět analýzy a studie jejich proveditelnosti, potenciálu a dopadů, definovat strategické a realizační plány, sestavovat umělecké týmy a vést je. Jsou připraveni realizovat a interpretovat analýzy vnějšího i vnitřního prostředí kulturního trhu, především však potencionálu divácké obce. Jazykové dovednosti i kontakty jim umožňují i zahraniční spolupráci. Rozsah dovedností směřuje od atypických divadelních projektů až po organizaci velkých festivalů.
Pravidla a podmínky pro tvorbu studijních plánů
Studijní program (120 ECTS) tvoří zhruba z poloviny (62 kreditů) hlavní a povinné předměty společného základu pro obě specializace.
Mírně přes 25% (specializace Management umění 35 kreditů, Producentství 31 kreditů) pak tvoří specifické hlavní a povinné předměty jednotlivých specializací.
Kromě toho je studentům k dispozici celá řada povinně volitelných předmětů (Management umění 53 kreditů, Producentství 62 kreditů), z nichž mají studenti povinnost získat v případě specializace Management umění 16 kreditů a v případě specializace Producentství 20 kreditů.
Skupiny povinně volitelných předmětů jednotlivých specializací se zhruba z poloviny překrývají (14 předmětů, 31 kreditů). Pro přehlednost jsou uvedeny ve skupinách povinně volitelných předmětů obou specializací. V akreditačním spisu se z tohoto důvodu karty dotčených předmětů objevují dvakrát.
Zbývajících 7 kreditů mají možnost studenti získat jak ze skupiny povinně-volitelných, tak volitelných předmětů v rámci oboru i nabídky ostatních pracovišť AMU. Studenti, kteří nenavazují na bakalářský studijní program produkce si tyto předměty volí ze specifické skupiny předmětů shrnujících klíčové znalosti bakalářského studia, díky nimž si doplní případně chybějící znalostní základ.
Studijní plány jsou vytvářeny v souladu se Studijním a zkušebním řádem AMU, který na základě specifik vysokoškolského vzdělávání vymezuje v rámci typologie předmětů hlavní povinný předmět: jde o klíčový předmět profilujícího základu, u něhož hodnocení probíhá vždy komisionálně a který neumožňuje opakování atestace. Důležitou roli v systému hodnocení hraje prezentace magisterského projektu před komisí: principem je komplexní hodnocení znalostí, včetně prezentační dovednosti, získaných v několika předmětech a uplatněných ve zpracování základního tématu projektu, který vychází z oborové specializace studenta.
Součástí studijního plánu je povinné absolvování oborově zaměřené výuky anglického jazyka, v minimálním rozsahu 6 ECTS za studijní cyklus.
Obecné informace o přijímacím řízení
Uchazeči o studium ve specializaci Producentství kromě příloh uvedených v obecné části podmínek přijímacího řízení předloží také Producentský záměr, tedy návrh libovolného projektu z celé škály performing arts, ať už jde o inscenační projekt, kulturní event nebo trvalý provoz či organizaci. Záměr je formulován z pozice producenta (intendanta) a měl by popsat cílový stav, obecně zhodnotit míru proveditelnosti záměru a nastínit etapy přípravy ve všech jejích producentských dimenzích (umělecké, ekonomické, právní, organizační, prostorové, personální…). Předpokládaný rozsah projektu 2-4 normostrany.
Návaznost na další typy studijních programů
Předchozí studium
Po úspěšném složení přijímací zkoušky mají možnost nastoupit ke studiu absolventi:
- bakalářského studijního programu produkce na KP DAMU,
- bakalářského či magisterského studijního programu se zaměřením na management umění,
- bakalářských studijních programů ostatních kateder ze všech fakult AMU,
- bakalářských či magisterských studijních programů uměleckého, humanitního či ekonomického a právnického zaměření z jiných vysokých škol (mimo AMU), včetně
zahraničních škol (podmínkou je nostrifikace diplomu a znalost češtiny).
Navazující studijní programy
Absolvent programu je připraven se ucházet o doktorské studium v oblasti kulturního managementu a politiky:
- doktorské studijní programy DAMU,
- doktorský studijní program Hudební produkce HAMU,
- doktorský studijní program Dramatická umění na Janáčkově akademii múzických umění
- doktorské studijní programy v zahraničí (např. PhD Arts Management and Cultural Policy na University of Manchester; Cultural management and cultural policy na University of Antwerp; Arts management and cultural policy – School of Arts, Queen’s University Belfast; performance and cultural industries – Faculty of arts, humanities and cultures, University of Leeds a další z partnerských škol mezinárodní sítě ENCATC)
Součásti státní závěrečné zkoušky a jejich obsah
- Řešení praktického zadání
Třetí fáze státní zkoušky bude mít v případě specializace Producentství podobu praktické zkoušky spočívající ve formulaci kreativního řešení zadaného producentského úkolu, tedy návrhu základního konceptu uměleckého projektu. Studentovi bude zadána modelová producentská situace v daném kontextu a situaci. Student v časovém limitu 1 hodiny před zahájením zkoušky vypracuje samostatný návrh producentského záměru včetně rámcové definice jeho parametrů ve všech podstatných produkčních parametrech. Vítána je návaznost na individuální praxi studenta v rámci i nad rámec studia a její reflexe.
Předměty, jejichž obsah se promítá do této části závěrečné zkoušky pro specializaci Producentství:
Producentský ateliér 1
Producentský ateliér 2
Producentský ateliér 3
Producentský ateliér 4
Producentský seminář 1
Producentský seminář 2
Producentský seminář 3
Producentský seminář 4
Další studijní povinnosti
Studenti mají povinnost účastnit se společných magisterských prezentací na konci každého semestru. K úspěšnému absolvování programu je nezbytné, aby studenti průběžně získávali a udržovali si základní povědomí o aktuálním dění v oblasti (minimálně) živého umění, kulturní politiky a veřejného života, a to zejména návštěvou kulturních akcí a sledováním odborných kulturně-společensky zaměřených médií. Od studentů se očekává, že se aktivně zajímají o dění v akademické obci.
Charakteristika odborné praxe
Předpokládaná uplatnitelnost absolventů (typické pracovní pozice)
Absolvent specializace Management umění najde uplatnění v těchto pozicích:
- ředitel (intendant) divadelní či kulturní organizace,
- vedoucí týmu z oblasti performing arts
- manažer uměleckých projektů (festivalů, inscenačních projektů, lokálních, národních i mezinárodních kulturních eventů atd.)
- provozně ekonomický manažer kulturní instituce
- vedoucí oddělení (personálního, tiskového…)
- vedoucí marketingu / marketingový stratég v kultuře,
- odpovědnost za práci s publikem / šéf obchodního oddělení,
- vedoucí pracovníci ve státní a komunitní správě na úrovni řízení kulturních aktivit, kulturní a grantové politiky
- fundraiser kulturních projektů a institucí
- manažer oborových organizací a sítí
- manažer agentur či fondů (včetně exportu a importu)
- konzultant či analytik v oblasti provozování umělecké činnosti
Absolvent oboru Producentství bude schopen působit na profesionální úrovni jako:
- nezávislý producent v oblasti performing arts bez omezení právní formy provozování kulturní činnosti
- ředitel nezávislé divadelní společnosti
- jednatel či manažer produkční agentury v oblasti kultury
- programový či umělecký ředitel kulturního projektu nebo organizace
- výkonný producent kulturních projektů
- projektový manažer kulturních eventů
- fundraiser kulturních projektů a institucí
- vedoucí nebo člen vedoucích orgánů oborových organizací v kultuře
Platnost akreditace
Studijní program platný od | Platnost studijního programu končí |
---|---|
10. 2. 2022 | 10. 2. 2027 |