Francouzský strukturalismus
Předmět není vypsán Nerozvrhuje se
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
207FST | zkouška | 3 | 2 hodiny výuky týdně (45 minut), 54 až 69 hodin domácí příprava | česky | letní |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Obsah
- Přednášky budou sledovat zejména proces postupného pronikání a následné domestikace strukturalistického myšlení v literární vědě, estetice i obecné teorii umění v minulém století, a to od nástupu československého literárněvědného a estetického strukturalismu, navazujícího bezprostředně na ruskou formální školu ve 30. letech 20. století, až po jeho metodologické a myšlenkové modifikace v současné době. Základem celého přednáškového cyklu bude důkladné studium vědeckého díla literárního teoretika a estetika Jana Mukařovského, včetně jeho teatrologických prací. Odtud pak bude výklad pokračovat formou specializovaných přednášek, které budou věnovány jednotlivým osobnostem československého strukturalismu: R. Jakobson, F. Vodička, P. Bogatyrev, N. Trubeckoj, v oblasti divadla pak J. Veltruský, K. Brušák, J. Honzl atd. Souběžně s tím pak bude stejně důkladné analýze podroben také francouzský strukturalismus, tj. teoretické koncepty Barthesovy, Todorovovy, Kristevové, Lévi-Straussovy, Althusserovy, de Marinisovy, Alterovy, T. Kowzana, a dalších.
2. Cyklus přednášek se pokusí také maximálně zdůraznit, že obě „školy“ mají rozdílná východiska (Československý strukturalismus navazuje přímo na ruský formalismus, zatímco francouzská škola se rodí jako opozice a alternativa k tehdy ve Francii dominujícímu filozofickému existencialismu). Důležité je i to, že obě „školy“ chápou zcela odlišně sám klíčový pojem struktury.
Výsledky učení
- Zasvětit posluchače do problematiky strukturalistického myšlení a definovat rozdílné, ale často zaměňované, pojmy struktura, forma, a kompozice.
- Seznámit posluchače s fenoménem strukturalismu, zejména v uměnovědách a s jeho odlišnými podobami v různých kulturních a jazykových oblastech. Zdůraznit shody i rozdíly v rámci strukturalistického myšlení v meziválečném Československu minulého století, a následně v prostředí frankofonních zemí v letech šedesátých a sedmdesátých. To vše nejen v uměleckých, ale i v širších kulturních a společenských souvislostech.
Předpoklady a další požadavky
Žádné.
Literatura
J. Mukařovský: Studie I. II.
R. Jakobson: Poetická funkce
J. Veltruský: Příspěvky k teorii divadla
K. Brušák: Znaky na čínském divadle.
J. Honzl: K novému významu umění
F. Vodička: Struktura vývoje
R. Barthes: Třetí smysl
R. Barthes: Nulový stupeň rukopisu, Základy sémiologie
J.Kristeva: Text a román
J. Kristeva: Jazyky lásky
C. Lévi - Strauss : Struktura a forma
T. Togorov: Poetika prózy
P. Kyloušek (ed,): Struktura, znak, vyprávění
Hodnoticí metody a kritéria
Známky a kredity jsou uděleny na základě minimálně 80 procentní účasti na přednáškách, která je podmínkou k účasti na zkoušce. Hodnocení je provedeno po ukončení přednáškového cyklu, a to písemnou i ústní zkouškou.
Další informace
Pro tento předmět se rozvrh nepřipravuje
Předmět je součástí následujících studijních plánů
- Teorie a kritika divadelní tvorby (M.A.) (Povinné předměty)