Filozofické myšlení: Aparáty filmu
Předmět není vypsán Nerozvrhuje se
| Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
|---|---|---|---|---|---|
| 376APF | zápočet | 2 | 50 hodiny PŘEDNÁŠEK za celý semestr (45 minut), 13 až 23 hodin domácí příprava | česky | zimní |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Katedra
Předmět zajišťuje Kabinet teorie a historie audiovize
Obsah
Kinematografie je průmyslový vynález moderní doby, proto se také jeho produkty, kterým ještě pořád říkáme filmy, podobají výrobkům složité a drahé aparatury. Technologické sestavy, které mají různé přípojné moduly s mnoha nastavitelnými parametry. Film je kouzlo, v němž se mechanika přetváří v organismus. S odkazy na inspirace pojetím aparátu Viléma Flussera, Louise Althussera a dalších myslitelů se kurz pokouší otevřít otázku aparátů Filmu, jež se obvykle berou jako neproblematické předporozumění jinak svobodné tvorby. Na jakých aparátech je dnes film nejvíce závislý? Jak „filozoficky“ modelujeme stereotypy vidění, slyšení a myšlení? A lze vůbec tvořit skrze či mimo, navzdory aparátu?
Harmonogram kurzu
1.Zrození aparátu z pojmu obrazu
2.Aparáty nemyšlení vs. adornovská kritika
3.Film a ideologické aparáty státu
4.Vidím, tedy filmuji
5.Slyším, ale nenaslouchám
6.Rezonující montáže – vzpoura proti programu
Výsledky učení
Základní orientace ve filozofickém nazírání na současná média, počínaje dějinnou kritikou Waltera Benjamina po pozdní postfenomenology a poststrukturalisty. Pomoc při hledání tvorby ve světě, kde je svobodné tvůrčí gesto téměř znemožněno programy moderních technologií a průmyslem
Předpoklady a další požadavky
není vyžadováno, základní orientace v moderní kritice médií výhodou
Literatura
V. Flusser: Za filosofii fotografie, Fra (2013)
W. Benjamin: Umělecké dílo ve věku své technické reprodukovatelnosti
M. Horkenheimer, T.W. Adorno: Dialektika osvícenství, Oikoymenh (2009)
T.W. Adorno: Sociologie hudby; Poznámky k literatuře I., Karolinum (2024)
L. Althusser: Ideologie a ideologické aparáty státu
J.-L. Nancy: Listening, Fordham University Press (2007)
H. Rosa: Resonance. A Sociology of Relationship to the World, Polity Press (2021)
G. Deleuze: Film 1: Obraz-pohyb. Film 2: Obraz-čas, Národní filmový archiv (2000 / 2006)
N. Luhmann: Realita masmédií, Academia (2014)
Hodnoticí metody a kritéria
•80% účast a aktivita na semináři
•2NS kritického textu na jedno z témat semináře, který by měl doložil orientaci v pojmech a pokusy myslet
Poznámka
Přednášky budou probíhat ve čtvrtek od 13:10 do 14:45 hod.
Další informace
Pro tento předmět se rozvrh nepřipravuje