Hranice ve spolupráci s neziskovým sektorem

Předmět není vypsán Nerozvrhuje se

Kód Zakončení Kredity Rozsah Jazyk výuky Semestr
376HSNS zkouška 5 21 hodiny výuky za celý semestr (45 minut), 109 až 134 hodin domácí příprava česky zimní

Garant předmětu

Jméno vyučujícího (jména vyučujících)

Katedra

Předmět zajišťuje Kabinet teorie a historie audiovize

Obsah

Předmět nabízí prostor pro studující všech kateder FAMU, bez ohledu na profesní zkušenost. Cílem předmětu je zkoumat a reflektovat proces přípravy, komunikace a případného vzniku kampaně ve prospěch neziskového a nevládního sektoru. Studující postupují výukou v následujícím harmonogramu: rešerše jimi zvoleného tématu, možnosti výrazových prostředků, komunikace záměru, finanční a produkční plán případné realizace, komunikace s vybranými organizacemi.  

Hlavním cílem předmětu není samotná realizace tvůrčího záměru (audiovizuálního, vizuálního dílo či zvukového díla, performance, blogu, aj.), ale reflexe celého procesu přípravy s důrazem na osobní zkušenost a sebezkušenostní práci ve skupině. Reflexe je zde rozvíjena pomocí strukturovaných nácvikových situací, jež jsou pro jednotlivé studující stěžejní a jež umožňují otázku hranic zkoumat nejen z hlediska role samotné emocionality, ale též z hlediska možností vzájemného porozumění.  Realizace projektu je po ukončení kurzu volitelná a závisí na individuálním rozhodnutí každého studujícího. 

Výsledky učení

Kompetence rozpoznat, formulovat a respektovat vlastní hranice v tvůrčím procesu a v interakci se spolupracujícími a zástupci neziskového sektoru.

Schopnost cílené rešerše a jejího zapracování zvoleného tématu pro potřeby kampaně.

Dovednost identifikovat vhodné výrazové prostředky pro komunikaci záměru.

Tvorba a prezentace finančního a produkčního plánu projektu.

Komunikační schopnosti a dovednosti potřebné pro efektivní spolupráci s neziskovými a nevládními organizacemi.

Schopnost kritické reflexe vlastního tvůrčího procesu, včetně práce s vlastními emocemi a hranicemi v rámci týmové spolupráce.

Předpoklady a další požadavky

žádné

Literatura

Gregory, Sam: Video for Change: A Guide for Advocacy and Activism. Pluto Press, 2005.

Cloud, Henry, Townsend, John : Hranice. Návrat domů, 2005.

Klein, Naomi: Bez loga, Praha: Argo, 2005.

Mander, Jerry. V nepřítomnosti posvátného: Selhání techniky a přežití indiánských národů. Praha: Doplněk, 2003.

Sellin, Rolf: Blíž tě nepustím. Portál, 2019.

online:

Witness: https://www.witness.org

Greenpeace Multimedia Hub: https://media.greenpeace.org

Komunikační strategie neziskových organizací: Metodické manuály dostupné online dle zvoleného tématu studujícího.

Hodnoticí metody a kritéria

Aktivní účast na výuce (minimálně 80% docházka).

Samostatná práce na vlastním projektu, průběžná prezentace dílčích kroků vzniku projektu s ohledem na téma hranic při přípravě i komunikaci s nevládním sektorem.

Vedení výzkumného deníku a průběžná prezentace dílčích kroků.

Vypracování a prezentace finančního a produkčního plánu vlastního projektu.

Aktivní zapojení se do strukturovaných cvičení a reflexe v rámci skupiny.

Odevzdání závěrečné reflexe osobní zkušenosti a získaných kompetencí v rozsahu 2–3 normostran.

Poznámka

Osnova:

Výuka je založena na samostatné domácí práci studujících, která tvoří těžiště předmětu, přičemž jednotlivá setkání slouží jako průběžné mezi body pro společnou reflexi, sdílení zkušeností a posun v dalším rozvoji projektu.

  1. setkání: Mé hranice – ukotvení a etika spolupráce

Ukotvení v projektu a zkoumání osobních hranic ve vztahu ke zvolenému tématu, spolupráci s neziskovým sektorem a etickým aspektům zamýšlené spolupráce.

  1. setkání: Hranice v kontaktu – práce s rešerší

Průzkum a nastavování vlastních hranic. Reflexe práce s nejistotou při prvních rešerších.

  1. setkání: Hranice mé role v projektu

Definování hranic vlastních rolí ve vztahu k tvůrčímu týmu, vybrané organizaci (či organizacím) i tématu.

  1. setkání: Hranice formy vyprávění

Zkoumání, jak formální rozhodnutí určují hranice sdělení a jaké etické důsledky přinášejí pro zobrazované osoby a cílové skupiny.

  1. setkání: Hranice rozpočtu

Reflexe rozpočtu jako prostoru, v němž se mé osobní hranice střetávají s reálnými možnostmi projektu, včetně diskuse o finančních limitech a příležitostech.

  1. setkání: Komunikace jako setkání hranic

Průběžná komunikace s neziskovým sektorem jako prostor nastavování a dodržování hranic, včetně zvládání konfliktů a praktického vyjednávání o hranicích.

  1. setkání: Reflexe nových hranic – objevy a zjištění

Závěrečná reflexe a vyhodnocení vlastních objevů týkajících se hranic v průběhu celého projektu, shrnutí získaných zkušeností a uzavření tvůrčího procesu.

Další informace

Pro tento předmět se rozvrh nepřipravuje

Předmět je součástí následujících studijních plánů