Myslet film zvukem

Předmět není vypsán Nerozvrhuje se

Kód Zakončení Kredity Rozsah Jazyk výuky Semestr
376MFZ zápočet 2 24 hodiny výuky za celý semestr (45 minut), 32 až 42 hodin domácí příprava česky zimní

Garant předmětu

Jméno vyučujícího (jména vyučujících)

Katedra

Předmět zajišťuje Kabinet teorie a historie audiovize

Obsah

Jedno semestrální kurz je zaměřen na narativní potenciál zvukové stopy v rámci filmového jazyka z perspektivy režie. Cílem je poskytnout vhled do možností využití zvukové stopy ve filmovém vyprávění a metody pro sofistikovanější praxi při práci se zvukovou koncepcí již ve fázi vývoje filmu. Předmět je vhodný pro všechny studenty a studentky FAMU oborů režie, stříhu, scenáristiky a zvukové tvorby, ale i pro studenty DAMU, jež integrují do svých projektů audiovizuální média a využívají filmové postupy. Kurz zároveň slouží jako platforma pro řízenou diskusi mezi jednotlivými obory, které se přímo podílejí na filmové výrobě a utvářejí jazyk audiovizuálního díla.

Harmonogram kurzu

1.Point of audition, komplementarita, Bressonova metoda, zvuk mimo obraz, perspektiva vyjádřená zvukem, výpustky … (ukázky z filmů: Mouchette, Un condamné à mort s'est échappé ou Le vent souffle où il veut, Pickpocket, The Lord of the Rings: The Fellowship of the Ring, La Jeteé)

Projekce filmu The Graduate (USA, 1967, dir. Mike Nichols)

  1. Zvukový detail v kontextu foley (ruchů) - významně se podílí na výsledné estetice filmu (ukázky z filmu Berberian Sound Studio, Substance a Ma Loute, Star Wars. Žánrové filmy a význam elektronických zvuků při výrobě neexistujícího fikčního světa, rozdíl mezi ruchy a SFX u sci-fi filmů)

Projekce filmu La Passion de Dodin Bouffant (FR, 2023, dir. Anh Hung Tran)

  1. Soundscape pro historický film - jak vytvořit zvuk minulosti, když jsem jej nikdy neslyšeli? Jak pomocí zvuku evokovat senzualitu minulosti? Příklady filmů, jejíž tvůrci si s tímto úkolem poradili výsostně kreativně (ukázky z filmů Favoritka, Perfume: The Story of Murderer a další)

Projekce filmu The Zone of Interest (UK, 2023, dir. Jonathan Glazer)

  1. Blízkost a napojení skrze Hlas - estetická a narativní funkce ADR, příklady filmů, kde cíleně pracují s postsynchronem jako stylem a příklady filmů kde se postynchornem kompenzuje projev neherců (Conversation, Ladridi biciclette, fashion film pro Gucci od Gus Van Santa).

Projekce filmu Petulia (UK, 1968, dir. Richard Lester)

  1. Hybridní postupy - integrovaná zvuková stopa, zvukové vrstvy, prolínání, zanořená hudba, zvukový flashback, atmosféry a plochy (ukázky z filmů: Gerry, Last Days, Aftersun, Anatomie d'une chute a další...).

Projekce filmu Elephant (USA, 2003, dir. Gus Van Sant)

  1. Kontrapunkt a ostrý střih - estetika dokumentární kinematografie uplatněná v hraném filmu

Projekce filmu Pusher 2 (DE, 2004, dir. Nicolas Winding Refn)

Výsledky učení

Studenti*tky jsou po absolvování kurzu schopni analyzovat filmy z hlediska zvukové stopy, jsou schopni vést diskuzi o koncepci a dramaturgii zvukové stopy z pozice režie v kontextu komplexity filmového jazyka. Hlavním cílem je nabídnout vhled do možností práce se zvukovou stopou z hlediska filmového vyprávění. Kurz se snaží rozvinout metody pro sofistikovanější praxi při práci se zvukovou koncepcí, a to již ve fázi vývoje filmu.

Studenti*tky se seznámí s narativním potenciálem zvuku a naučí se, jak zvuk přispívá k dramaturgii a celkovému vyprávění příběhu v audiovizuálním díle.

Studenti*tky jsou vybaveni lépe připravovat zvukovou koncepci v předvýrobní fázi a dokáží vést mezioborovou diskuzi se svými spolupracovníky vybavení adekvátní terminologií.

Předpoklady a další požadavky

Seminář je vhodný jako navazující předmět na Filmovou řeč Petra Marka a Soundtrack Esthetics Jakuba Kudláče. Jejich předchozí absolvování ale není podmínkou.

Literatura

Umění filmu - úvod do studia formy a stylu (David Bordwell, Kristin Thompsonová)

The Routledge Handbook of Sound Design (Michael Filimowicz)

Historically Informed Soundscape: Mediating Past and Present (D. Linda Pearse, Ann Waltner and C. Nicholas Godsoe)

The Palgrave Handbook of Sound Design and Music in Screen Media: Integrated Soundtracks (Liz Greene, Danijela Kulezic-Wilson)

Sound design is the new score: theory, aesthetics, and erotics of the integrated soundtrack (Danijela Kulezic-Wilson).

Hodnoticí metody a kritéria

Zápočet je udělen na základě 80% docházky (doloženo podpisem na prezenční listině) a aktivní účastí v hodině.

Poznámka

-

Další informace

Pro tento předmět se rozvrh nepřipravuje

Předmět je součástí následujících studijních plánů