Základy etického marketingu a komunikace tématu udržitelnosti
Předmět není vypsán Nerozvrhuje se
| Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
|---|---|---|---|---|---|
| 376ZMK | zápočet | 5 | 12 hodiny výuky za celý semestr (45 minut), 116 až 141 hodin domácí příprava | česky | zimní |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Katedra
Předmět zajišťuje Kabinet teorie a historie audiovize
Obsah
Jádrem kurzu je zprostředkovat možné přístupy k etickým teoriím coby východiskům pro ustanovování vlastních osobních etických rámců pro profesní praxi. Specificky bude problematika etiky vztažena k oblasti marketingových strategií využívajících téma udržitelnosti, a to jak ve smyslu veřejné i interní komunikace směřující k různorodým aktérům v audiovizuálním průmyslu. V kurzu budou společně diskutovány příklady dobré a špatné praxe, studentstvo bude poznatky aplikovat i v procesu přípravy vlastního výstupu. Výsledkem kurzu má být uvědomění si, co etika marketingu znamená pro jednotlivce a jaká je její role pro fungování firmy na audiovizuálním trhu. Klíčové koncepty pro spíše diskuzně orientovaný kurz jsou etika, marketing, udržitelnost plus jejich intersekční vazby.
BLOK 1: CO JE TO ETIKA A MORÁLKA?
Vstupní blok o etických teoriích a metodologii etiky. Smyslem této části je uvědomit si, že etika je vyjednávaný společenský koncept a existuje několik rámců pro činění etických soudů a jejich argumentace. Výchozí teoretickou průpravu by ideálně měli studující vytěžit jak v diskuzi přímo ve výuce, tak při přípravě vlastních výstupů. Přednáškovou formou probereme vybrané teorie morálky (utilitární teorie, kantovská teorie, teorie ctnosti, teorie práva) a metody pro činění etických soudů (top-down a botttom-up modely, model reflexivní rovnováhy či sdílené morálky).
BLOK 2: ÚROVNĚ MARKETINGU, (NE)ETICKÝ MARKETING
Cílem bude stanovit, jakých úrovní se týká marketing a jak obecné marketingové modely přenést do oblasti audiovizuálního průmyslu a jeho institucí (modely 4P, 7C, Service 7). Teoretický vstup má vést k uvědomění, že marketing zasahuje do celého řetězce – od pořízení vstupů, surovin, nastavení provozních rámců, způsobu náboru pracovníků*nic a péče o ně, výběru subdodavatelů, produkt, cenové politiky, způsobů propagace, samotného obsahu komunikace atd. V tomto bloku dojde k představení obecných parametrů etického marketingu (transparentnost, upřímnost, udržitelnost, respekt k právům, důvěryhodnost, empatie ad.). Probrán bude institut CSR a další „normativní“ úrovně fungování obchodních společností. Rozebrány budou problémové postupy v marketingu (klamavá reklama, selektivní marketing, greenwashing, neetické užití dat, „celebrity mocking“, negativní stereotypizace.
BLOK 3: UDRŽITELNOST V KONTEXTU K ETICKÉHO MARKETINGU
Cílem bloku bude představení, proč je udržitelnost stále důležitější součástí marketingových trendů. Smyslem bude v této části společných diskusí promýšlet, jaké konsekvence může mít uplatňování etiky a etického marketingu (zejména s důrazem na image a reputaci) v různých rámcích udržitelnosti ve filmovém průmyslu. Jak si představit komplexní pole pro wellbeing planety a lidí? Jak eticky uchopit a argumentovat fungování nových profesí v audiovizi (green advisor, H&S koordinátor, well-being facilitátor, animal rights advisor…).
a. Enviromentální rámec. Jak se etické rozhodování zohledňující enviromentální udržitelnost může vztahovat ke stakeholderům v audiovizuálním průmyslu? V jaké pozici se nachází štáb a v jaké uživatelé audiovizuálních obsahů. Jakým způsobem v kontextu životního prostředí chápat zacházení se zvířaty ve filmovém natáčení.
b. Sociální rámec. Jak vztáhnou etické rozhodování k problematice duševní pohody, zdraví a bezpečí a zacházení se zvířaty v průběhu natáčení.
Výsledky učení
Znalost základních teorií etiky pro profesní praxi
Schopnost promýšlet a formulovat vlastní etický rámec pro vybranou oblast produkční a distribuční praxe
Předpoklady a další požadavky
Forma způsobu ověření studijních výsledků a další požadavky na studenta
Znalost přednášených teoretických konceptů, aktivita na semináři, aplikace vybraného teoretického rámce na vlastní výstup (jeho podoba se odvíjí od individuální dohody, může se jednat například o návrh komunikační strategie, brief na reklamní zakázku, draft etického kodexu apod.).
Literatura
Altinbasak-Farina, Ipek - Burnaz, Sebnem (2019). Ethics, Social Responsibility and Sustainability in Marketing, Singapore.
Ess, Charles (2014). Digital media ethics, Cambridge. (vybrané části)
Beauchamp, Tom L. - Childress, James F. (2019). Principles of Biomedical Ethics, Oxford. (kapitola 9 a 10)
Eagle, Lynne a kol (eds.) (2021). The SAGE Handbook of Marketing Ethics, London.
Feinberg, Joel (1974). The Rights of Animals and Future Generations, Athens 1974.
Marketing Ethics: Meaning, Roles, Types and Principles (online).
Nill, Alexandr (ed.) (2015). Handbook on Ethics and Marketing, Cheltanham.
Hodnoticí metody a kritéria
Aktivní účast a docházka (min. 70%)
Poznámka
Přednáška + seminář
Další informace
Pro tento předmět se rozvrh nepřipravuje