Intersticiální naslouchání
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
101MINHT | zápočet | 1 | 10 hodiny výuky za celý semestr (45 minut), 18 až 23 hodin domácí příprava | anglicky | zimní |
Garant předmětu
Bohumíra ELIÁŠOVÁ, Michal RATAJ
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Bohumíra ELIÁŠOVÁ, Michal RATAJ
Katedra
Předmět zajišťuje Katedra skladby
Obsah
Intersticiální naslouchání.
Osvojení generativního napětí ve spolupráci hudby a tance
Přednášející: John MacCallum – skladatel
Teoma Naccarato - choreografka
Na celodenním workshopu představíme strategie spolupráce v oblasti hudby, tance a interaktivní performance. Cílem workshopu je prostřednictvím sdílené praxe a diskuse prozkoumat hluboce zakořeněné představy o čase, pohybu a tělech, které jsou základem vzdělávání v našich oborech a které inspirují ke generativnímu napětí v kontextu mezioborové a transoborové práce.
Jako výchozí bod představíme praxi intersticiálního naslouchání (Interstitial Listening, IL, intersticiální = vmezeřený [med]), která se vyvinula během naší uplynulé desetileté spolupráce. IL je praxe multisenzorického naslouchání, jejímž cílem je vyladit povědomí o tom, jak se rytmy objevují v pohybu a hudbě. Dále je to technika pro zkoumání a přetváření zvyklostí vztahu mezi interprety a médii v reálném čase. Jádrem IL je nemožný úkol - totiž synchronizovat vlastní činnost s činností jakékoli jiné osoby nebo věci. Každé sezení IL zahrnuje sérii opakujících se úkolů, jako je ťukání, dýchání, chůze nebo improvizace pohybu a hudby vedle metronomu, který začíná pravidelně, ale stává se stále nepředvídatelnějším a obtížněji sladitelným. S každým tiknutím metronomu jste vyzváni, abyste si uvědomili časové mezery nebo meziprostory, které vznikají mezi vámi a druhým člověkem; každý meziprostor je příležitostí prozkoumat a esteticky zasáhnout do vztahů interakce a reprezentace. V jádru IL jde o kultivaci citlivosti vůči rozdílům mezi různými časovými rovinami a ději v performance. Vyladění citlivosti na tyto momenty divergence a konvergence - jakkoli se mohou zdát drobné - poskytuje příležitosti ke zkoumání dynamických a rytmických vztahů mezi různými časovými procesy (lidskými i jinými), aniž by se jedna časovost podřizovala druhé.
Na základě praxe IL nabídneme partitury pro strukturovanou improvizaci, které jsou cenné pro „de-stabilizaci“, nové pojetí a rozšíření přístupů k choreografii a kompozici. Věříme, že vás po tomto workshopu zanecháme s otázkou, jak můžeme udržet procesy spolupráce založené na hlubokých nuancích, které jsou důležité pro každého z nás, ale i pro naše vztahy.
Soundpainting je multidisciplinární technika pro vytváření okamžitých kompozic. V roce 1974 jej založil newyorský skladatel Walter Thompson a nyní jej praktikuje síť kolektivů po celém světě. V rámci soundpaintingu pomocí gest rukou a těla řídíte improvizaci hlasů a pohybu. Tuto techniku používají hudebníci, tanečníci, herci a výtvarní umělci (a pomáhá procvičovat naslouchání, porozumění skupinové energii a rozvíjet dovednosti improvizace skrze hlas, pohyb nebo divadelní postavu). Na tomto workshopu se naučíme základy gest a budeme s nimi experimentovat ve společně vytvářených skladbách. Jedná se o otevřenou laboratoř - každý si může vyzkoušet vystupovat jako herec, hudebník, tanečník nebo soundpainter a není potřeba žádná předchozí zkušenost. Pokud máte, můžete si přinést hudební nástroje. Workshop bude probíhat v angličtině a bude tlumočen do češtiny.
Výsledky učení
Participace na události.
Předpoklady a další požadavky
žádne
Literatura
INFORMACE O LEKTORECH
Teoma Naccarato a John MacCallum spolupracují od roku 2013, kdy se seznámili. Jejich společná práce vychází z jejich zkušeností v oblasti hudební kompozice, choreografie, počítačové vědy a tvůrčího psaní, stejně jako z jejich hlubokého zájmu o performativní umění a filozofii. Společně vytvořili řadu videí a performancí, jejichž východiskem je materialita a dočasnost srdce.
Mezi jejich nedávné performance patří III: Once Removed, III: Tangente, Synchronism a Portraits, které byly představeny na místech v Torontu, Montrealu, San Franciscu, Phoenixu, Londýně, Hamburku a Berlíně. Kromě toho získali umělecké rezidence ve výzkumných centrech, jako jsou IRCAM (Paříž), Djerassi (Kalifornie), CLOUD/Danslab (Haag) a Lake Studios (Berlín). Od roku 2016 společně publikovali řadu článků v časopisech zaměřených na tanec a somatiku, hudbu a kompozici, pohyb a výpočetní techniku a filozofii performance, což odráží transdisciplinární šíři jejich uměleckých a vědeckých zájmů.
Teoma je držitelkou doktorátu z Centra pro výzkum tance (C-DaRE) na Coventry University ve Velké Británii, magisterský titul získala na Ohio State University a bakalářský na Concordia University v Montrealu, vše v oboru tanec/choreografie.
John získal doktorát na Kalifornské univerzitě v Berkeley, titul MM na McGillově univerzitě v Montrealu a titul BM na Pacifické univerzitě v Kalifornii, vše v oboru hudební kompozice. Každý z nich v průběhu let zastával různé výzkumné a pedagogické pozice v USA i v Evropě a v současné době žijí v Berlíně.
Hodnoticí metody a kritéria
Zápočet udelen za participaci na události
Poznámka
MODUL SE KONÁ 8.11.2024 OD 10:00 DO 20:00 HOD., katedra tance, sál 1041,
HAMU, jazyk přednášky: angličtina
V případě většího zájmu s preferencí studentů skladby a tanenčích programů.
Další informace
Předmět je součástí nabídky volitelných předmětů pro celou AMU
Rozvrh na zimní semestr 2024/2025:
Datum | Den | Čas | Vyučující | Místo | Poznámky | Č. paralelky |
---|---|---|---|---|---|---|
08.11.2024 | 10:00–20:00 | Bohumíra ELIÁŠOVÁ Michal RATAJ |
černý sál Hartigovský palác |
Workshop: Intersticiální naslouchání. Osvojení generativního napětí ve spolupráci hudby a tance. Přednášející: John MacCullum - skladatel, Teoma Naccarato - choreografka, jazyk výuky: angličtina. Workshop: IINTERSTITIAL LISTENING: Embracing generative tension in music-dance collaboration. Lectures: John MacCullum - composer, Teoma Naccarato - choreographer, language: English | paralelka 1 |
Rozvrh na letní semestr 2024/2025:
Rozvrh zatím není připraven