Didaktika/Vyučovatelská praxe zpěvu 2

Předmět není vypsán Nerozvrhuje se

Kód Zakončení Kredity Rozsah Jazyk výuky Semestr
103DPZ2 zkouška 1 1 hodiny výuky týdně (45 minut), 15 až 20 hodin domácí příprava česky letní

Garant předmětu

Jméno vyučujícího (jména vyučujících)

Katedra

Předmět zajišťuje Katedra zpěvu a operní režie

Obsah

Cíl výuky:

Předmět vede studenty k aplikaci znalostí a dovedností nabytých studiem souboru předmětů pedagogické přípravy a souboru předmětů odborné umělecké přípravy. Připravuje studenty na aktivní pedagogickou činnost na školách s hudebním zaměřením. Vysvětluje význam činnosti pedagoga zpěvu, učí správným návykům při výuce pěveckých technik.

V pedagogické praxi vychází z principů všeobecné didaktiky. Jsou voleny správné moderní a efektivní didaktické postupy při dodržování principů hierarchie vyučovaných odborných disciplín. Praxe probíhá na ZUŠ, na Pražské konzervatoři nebo na Mezinárodní konzervatoři Praha. Studenti mohou výkon praxe rozložit do dvou semestrů. Celkový rozsah pedagogické praxe je 8 vyučovacích hodin.

Tematické okruhy:

Metodické postupy výuky u dětí a dospělých.

Dechová cvičení, rozezpívání, nasazení tónu, legato, staccato apod.

Přehled repertoáru pro děti a dospělé.

Historie pěveckých technik ve stoletích, tedy stylovost provedení od chorálu, přes belcanto po současné trendy.

Připomenutí některých osobností oboru.

Specifika individuálního přístupu k adeptovi zpěvu.

Ve druhém semestru probrání jednotlivých otázek ke státní zkoušce.

Opakování látky a konzultace

Výsledky učení

Student je vybaven odbornými kompetencemi, které jsou zárukou toho, že jako pedagog bude působit na své žáky na vysoké odborné úrovni efektivním způsobem a komplexně je připraví na jejich další umělecký aktivní život. Student ovládá principy didaktiky zaměřené na výuku zpěvu. Uvědomuje si význam nezastupitelné úlohy pedagoga jak v odborné přípravě žáků, tak při formování jejich charakteru, a do svého pedagogického působení zařazuje témata vázaná na hodnoty jedince i společnosti, vysvětluje jejich význam a pěstuje ve studentech úctu k těmto hodnotám a zodpovědnost vedoucí k jejich prosazování a ochraně.

Předpoklady a další požadavky

Nejsou.

Literatura

Povinná literatura:

LOHMANNOVÁ, Franziska. Vzdělaný pěvec. Kora, 1994. ISBN 80-85644-04-5.

MORÁVKOVÁ, Blanka. Metodika zpěvu. Janáčkova akademie múzických umění v Brně, 2013. ISBN 978-80-7460-042-5.

SOUKUP, Jaromír. Hlas, zpěv, pěvecké umění. Státní nakladatelství krásné literatury, hudby a umění, 1959.

VYDROVÁ, Jitka. Rady ke zpívání. Práh, 2009. ISBN 978-80-7252-252-1.

Doporučená literatura:

OPATŘIL, Stanislav. Pedagogika pro učitelství prvního stupně základní školy. Praha: SPN, 1985. ISBN 14-458-85.

OPATŘILOVÁ, Marie. Sebevýchova vysokoškolských studentů. Olomouc: Univerzita J. E. Purkyně, 1984.

Hodnoticí metody a kritéria

Studijní výsledky jsou ověřeny ústní zkouškou, při které student prokáže zvládnutí stanovené látky letního semestru, výuky a její analýzy. Absolvování pedagogické praxe student prokáže předložením potvrzení z příslušné školy, které bude podepsané vyučujícím, u kterého byla praxe vykonána, a vedením příslušné školy. Formuláře dokládající praxi studenti obdrží emailem od vyučujícího.

Další požadavky na studenta: minimální docházka 70 %.

Poznámka

Nejsou.

Další informace

Pro tento předmět se rozvrh nepřipravuje

Předmět je součástí následujících studijních plánů