Didaktika klavírní hry (obor klavír) 1
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
104DIKV1 | zápočet | 1 | 2 hodiny výuky týdně (45 minut), 7 až 12 hodin domácí příprava | česky | zimní |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Peter TOPERCZER, Alena VLASÁKOVÁ
Katedra
Předmět zajišťuje Katedra klávesových nástrojů
Obsah
Cíle výuky:
Příprava studentů, klavírních interpretů, pro profesi pedagoga klavírní hry.
Obsah předmětu v tomto semestru vychází z propojení praktických interpretačních dovedností a teoretických znalostí studentů se současnými pedagogickými postupy. Opírá se o studium názorů a reflexe uměleckých výkonů vynikajících pedagogů a klavíristů 20. století do současnosti. Zabývá se základními psychologickými aspekty a faktory úspěšného studia klavírní hry, postupy při studiu klavírních skladeb a přípravy a realizace koncertního vystoupení z hlediska interpreta i pedagoga.
Tematické okruhy
- hlavní faktory podmiňující úspěšné studium klavírní hry: rozvíjení hudební představivosti, koncentrace při cvičení i při uměleckém výkonu, vyvážení racionální a emocionální složky při studiu díla
- postupy při studiu klavírních skladeb ve všech stádiích jejich osvojení z hlediska interpreta i pedagoga
- koordinace zvukové představivosti s hrou na klavír – neurofyziologické aspekty hry na nástroj
- koncertní vystoupení, problematika trémy
- zkvalitňování paměti při studiu a provedení klavírních skladeb
- prevence profesních onemocnění klavíristů
- diagnostika talentu
- světová odborná literatura zabývající se teorií klavírní interpretace
- záznamy lekcí vynikajících osobností v oblasti klavírní interpretace a pedagogiky
- konfrontace vlastních postojů se zkušenostmi předních pianistů minulosti i současnosti
Výsledky učení
- student má rozšířenou znalost teoretických a praktických kontextů, v nichž se osvojují a prezentují klavírní skladby
- student je schopen srovnávat svoje dosavadní postupy při studiu skladeb s názory vynikajících umělců a pedagogů a zdokonalovat se díky tomu ve své vlastní praxi
- student je obeznámen se základními znalostmi o neurofyziologických procesech, které mu mohou v interpretační praxi a pedagogické práci usnadnit dosažení efektivnějších výsledků
- student nejen získal informace o postupech při vedení žáka při studiu skladeb i při jejich prezentaci,ale dokáže je také propojit se svým vlastním názorem na danou problematiku a srozumitelně je formulovat
.
Výsledky učení
Přednášky v rozsahu čtyř semestrů připravují klavírní interprety pro profesionální pedagogické působení na uměleckých školách všech stupňů, interpretačních kurzech, seminářích i v porotách soutěží. Přednášky jsou doplněny ve všech semestrech Vyučovatelskou praxí poskytující studentům na individuálních lekcích možnost samostatné výuky modelů. Předmět vyústí ve státní bakalářskou zkoušku pro získání pedagogické aprobace, kde je komplexně hodnocena praktická i teoretická úroveň výkonu posluchačů.
Předpoklady a další požadavky
- Referát v rozsahu 20 minut, inspirativním způsobem pojednávající o vybraném studijním pramenu z oblasti teorie interpretace.
- Prokázání získaných znalostí v odborné diskusi o vylosovaném tématu.
Literatura
Povinná studijní literatura:
KOGAN, Grigorij Michajlovič. Práca pianistu. Bratislava: DIVIS, 2009. ISBN 978-8089454-00-6
KOGAN, Grigorij Michajlovič. Před branou mistrovství. Praha: NAMU, 2012. ISBN 978-807331-227-5
LHÉVINNE, Josef Alexandrovič. Základné principy klavírnej hry.Bratislava: VŠMU, 2016. ISBN 978-80-89439-93-5
NEJGAUZ, Genrich Gustavovič. O umění klavírní hry. Praha: NAMU, 2019. ISBN 978-80-731-515-3
Doporučená studijní literatura:
HAVASOVÁ, Kato. Nebojte se trémy. Praha: Supraphon, 1990. ISBN 80-7058-155-7
HOFMANN, Josef. Piano Playing. New York: Dover, 1976. ISBN 978-1347226087
CHASINS, Abram. Hovory o pianistech. Ego-press, Karlovy Vary 1996.
ELDER, Dean. Pianists at Play. Londýn: Kahn-Averill, 1986. ISBN 978-1871082104
Etudy o klavíru. Praha: Supraphon, 1987.
JŮZLOVÁ, Věra. Práce u klavíru. Praha: Supraphon, 1982.
MACH, Elyse. Great Contemporary Pianists Speak for Themselves. New York: Dover 2012. ISBN 978-0396088509
MEDTNER, Nikolaj Karlovič. Každodenní práce klavíristy. Praha: ELFA, 2005. ISBN 80-86439-08-9
ŠIMONKOVÁ, Dagmar. Desatero nezbytností klavíristy. Praha: SPN, 1986
ŠMIDT-ŠKLOVSKAJA, Anna. O výchově pianistických návyků. Karlovy Vary: EGO-PRESS, 1996.
Audio / Video
EDELMANN, Claude. Un violon dans la tête[videozáznam na VHS]. Filmový dokument z roku 1992. Paříž: La Sept video, 1992.
LISTER-SINK, Barbara. Freeing the Caged Bird[videozáznam na DVD]. Winston-Salem: Wingsound International, 2005.
Audio a video záznamy prezentované vyučujícím v rámci přednášek a doplňující referáty studentů podle aktuálního výběru.
Hodnoticí metody a kritéria
Zápočet: je udělen na základě prověření znalostí a dovedností vycházejících z tematických okruhů tohoto semestru a přednesení referátu o rozsahu 2 NS.
Další požadavky: aktivita ve výuce.
Během semestru se vyžaduje samostatná četba a účast studenta v diskusích o prostudovaných audiovizuálních materiálech doporučených na přednáškách.
Poznámka
Nejsou.
Rozvrh na zimní semestr 2024/2025:
Rozvrh zatím není připraven
Rozvrh na letní semestr 2024/2025:
Rozvrh zatím není připraven