Dějiny baletu 20. století 2

Předmět není vypsán Nerozvrhuje se

Kód Zakončení Kredity Rozsah Jazyk výuky Semestr
107DBXX2 zkouška 3 2 hodiny PŘEDNÁŠEK týdně (45 minut), 54 až 69 hodin domácí příprava česky letní

Garant předmětu

Jméno vyučujícího (jména vyučujících)

Katedra

Předmět zajišťuje Katedra tance

Obsah

Obsahem předmětu Dějiny baletu 20. století je seznámit studenty s nejdůležitějšími soubory, osobnostmi a choreografickými díly v uplynulém století. Poznání a pochopení jak jednotlivých choreografů a jejich děl, tak i vzájemných souvislostí v pokračujícím procesu prosazení nové podoby baletu v rámci divadelní kultury 20. století.

Cílem studia je získání širšího povědomí o vývoji baletu od konce 19. století, kdy dochází k umělecké stagnaci a pochopení přínosu osobností, které k překonání této krize přispěly, poznat jejich stručnou uměleckou biografii a nejvýznačnější díla pro rozvoj baletu jakožto svébytného divadelního druhu v chronologickém pořadí.

Témata předmětu

  1. Bronislava Nižinská jako první významná choreografka baletů v první polovině 20. století. Její spolupráce s Ballets Russes a nástupnickými soubory. Les Noces - příklad konstruktivistického přístupu v choreografické tvorbě.
  2. Léonide Massine, všestranný choreograf a charismatický interpret demi-charakterního stylu. Jeho balety s etnickými vlivy: Třírohý klobouk (Le tricorne), humor v jeho tvorbě (Les femmes de bon humeur, Gaité Parisienne), balety s duchovním obsahem na symfonickou hudbu (Choreartium).
  3. George Balanchine, tvůrce neoklasické linie v choreografii baletů 20. století (Apollo musagetes). Další tvorba pro soubory v Evropě i Americe, charakteristika jeho vztahu k hudbě, balety na symfonickou hudbu. Pedagogický přínos. Jeho soubor New York City Ballet. Serge Lifar, jeho sólista a pokračovatel v neoklasické tvorbě v pařížské Opeře.
  4. Tvorba dalších nezávislých subjektů – Les ballets suédois a Jean Börlin, nástupnické soubory po Diaghilevově smrti – Ballet russe de Monte Carlo a jejich osud v době II. světové války.
  5. Maurice Béjart jako popularizátor baletního umění v druhé polovině 20. století a jeho Balet XX. století. Nejvýznačnější díla a charakter jeho souborů.

Výsledky učení

Posluchač absolvuje po úspěšném ústním výkladu o zkoušeném období dějin, kdy je důraz kladen na jeho znalosti zejména těch děl, která se stále znovu inscenují a tvoří základ kmenového repertoáru a na přehled tvůrců, kteří tvořili v období slohových proměn; student by měl být dále schopen pojmenovat charakteristické rysy těchto proměn.

Penzum všech získaných znalostí přímo souvisí s obsahem státní závěrečné zkoušky.

Předpoklady a další požadavky

Prerekvizita: Přehled dějin tance a baletu 1, 2

Literatura

Povinná literatura:

BRODSKÁ, Božena a Vladimír VAŠUT. Svět tance a baletu. Praha: Akademie múzických umění v Praze, 2004. ISBN 80-7331-004-X.

BRODSKÁ, Božena. Les Ballets Russes. V Praze: Akademie múzických umění, 2001. ISBN 80-85883-84-8.

BRODSKÁ, Božena. Dějiny ruského baletu. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1984.

FOKIN, Michail: Je modernismus moderní? In: Taneční listy 4/1966

FOKINE, Michel. Fokine: memoirs of a ballet master. [1st ed.]. Boston: Little, Brown, [1961].

JŮZL, Miloš, a kol.: Dějiny umělecké kultury, díl II. SPN Praha, 1996

Kolektiv: Repertoár Ruského baletu S. Ďagileva (strojopis, knihovna katedry tance sub TK/390)

NIJINSKY, Romola. Nižinský. Praha: Sfinx - Bohumil Janda, 1936. 298 s.

VRCHLICKÝ, Jaroslav: Excelsior. Politika Praha 1885

Doporučená literatura:

BALANCHINE, George: Histoire de mes ballets. Fayard Paris 1969

BEAUMONT, Cyril: Michel Fokin and his Ballets. Reedice Dance Books Londýn

1996

BUCKLE, Richard. Diaghilev. New York: Atheneum, 1984. xxiv, 616 s. ISBN 0-689-70664-2.

DOLLFUS, Ariane, Béjart : le démiurge, Paris, Arthaud, 2017, ISBN 978-2081390928.

Kolektiv: Léonide Massine. Tänzer und Choreograph. Stadtmuseum Borken

Bielefeld 2004

LIFAR, Serge: Histoire du Ballet Russe. Nagel Paris 1950

MICHEL, Robert, Béjart si Dieu le veut, Bruxelles, Editions Racine, 2011, ISBN 978-2873867393,

MASSINE, Leonide. My life in ballet. New York: St. Martin's P., 1968.

MASSINE, Leonide. Massine on choreography: theory and exercises in composition. London: Faber, 1976. ISBN 0571093027.

TAPER, Bernard. Balanchine : a biography, revised and updated. New York: Collier Books, 1974.

TICHONOVA, Nina: Ballets russes. Děvuška v siněm. Art Moskva 1992

E-learning: https://moodle.amu.cz/course/view.php?id=314#section-10

Hodnoticí metody a kritéria

ústní zkouška z obsahu předmětu v ZS i LS

Další požadavky: Docházka 80 %, aktivita ve výuce

Další informace

Pro tento předmět se rozvrh nepřipravuje

Předmět je součástí následujících studijních plánů