Didaktika a metodika LT 9
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
107DMLT9 | zápočet | 3 | 2 hodiny SEMINÁŘŮ týdně (45 minut), 57 až 72 hodin domácí příprava | česky | zimní |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Katedra
Předmět zajišťuje Katedra tance
Obsah
Předmět se zaměřuje na způsob vytváření vyučovací lekce: Posluchači si osvojí nejefektivnější způsob tvorby lekce. Nejprve si projdou taneční repertoár ročníku, pro nějž hodinu tvoří. Vyberou z tanců taneční vazby a jejich varianty, které použijí pro práci na volnosti a případně je upraví pro potřeby daného ročníku. Z krokových vazeb následně vybírají jednotlivé kroky, které je nutno žáky naučit odděleně a následně k nim vytváří nové variace.
Cílem studia je další rozvoj metodického myšlení a schopnost analyzovat pohyb. Schopnost vytvářet další možné variace na pohybová témata zapsaná ve sbírkách. Vytvářet rozdílné lekce pro různé typy tanečních škol a tanečních studií.
Tematické okruhy:
Posluchači vytváří modelové vyučovací lekce a upravují jejich náplň pro různé typy tanečních škol. Nejprve jsou vytvořeny lekce jednoduššího typu a pak lekce složitější a technicky náročnější. Práce s literaturou a úpravy tanečního materiálu zde zaznamenaných.
- Posluchači vyhledávají neobvyklé a nepříliš často používané tance z mnoha různých folklorních oblastí.
- Posluchači se učí zachovávat při úpravách základní strukturu tance, aby mohli s daným materiálem pracovat dvěma směry, jak tance zjednodušit ale i ztížit.
- Vytvoření modelové vyučovací lekce pro pokročilé.
- Příprava variací k tancům s pevnou i nepevnou vazbou na hudební doprovod - Čech , Moravy i Slezska.
- Zjednodušování variací a další úprava připravených variací pro různé tipy tanečních studií a tanečních konzervatoří.
Výsledky učení
Student po absolvování kurzu
- ovládá spojení tanečních kroků a jejich variant do větších celků
- chápe dobře rozdílnost etnografických oblastí, připraví si technické cvičení pro některou oblast Čech
- samostatně dokáže modifikovat tance, rozšířit varianty o komplikovanější pohybový rejstřík
- volí správný postup výuky a posloupnost zadávání
- má přehled ve výukových metodách, kterými dovede žáky k pohybovému rozlišování etnografických oblastí
- dokáže správně strukturovat taneční lekci, ovládá strukturované zadávání vazeb i tanců
- dokáže analyzovat práci jednak svou, i ostatních studentů, kterou je schopen odborně ohodnotit, poukázat na nedostatky, vidět chyby i vyzdvihnout klady
- na základě získaných komplexních znalostí je schopen vystavět lekci pro různé věkové kategorie, dokáže zaujmout různé skupiny věkových i výkonnostních kategorií
- je schopen sepsat vlastní text hodnotící práci vybraného lidového souboru
Předpoklady a další požadavky
Korekvizita: Pedagogický seminář LT 7
Literatura
Povinná literatura:
BONUŠ, František. Dítě a tanec. I-VI. V Českých Budějovicích: Krajské kulturní středisko, 1971.
LAUDOVÁ, Hannah. Prameny lidových tradic Čech: souhrn podnětů k dramaturgické a studijní práci folklorních souborů. 2., upr. vyd. Praha: IPOS - Informační a poradenské středisko pro místní kulturu, 2000. ISBN 80-7068-
REJŠEK, Radomil, ed. Zatancujme si!: Výběr lidových tanců z Čech a Moravy. Praha: Ústř. kult. dům železničářů, 1981.
VYCPÁLEK, Josef. České tance: 145(s varianty 185)čes. lid. tanců které zejména na Rychnovsku, Choceradsku i Táborsku sebral a zevrubně popsal... Praha: B. Kočí, 1921.
Doporučená literatura:
JELÍNKOVÁ, Zdena. Kola a chorovody. Praha: Ústř. dům lid. tvořivosti, 1960.
JELÍNKOVÁ, Zdenka a KUBEŠ, Richard. Horácké tance. 1. vyd. Havlíčkův Brod: Krajské nakladatelství, 1956.
LAUDOVÁ, Hannah. Východní Čechy: popisy tanců ke stejnojmenné videokazetě. Strážnice: Ústav lidové kultury, 1997. Lidové tance z Čech, Moravy a Slezska; díl 3.
LINK, Karel. Beseda, český salonní tanec. 2. úplně přeprac. vyd. V Praze: A. Storch syn, 1882.
PODEŠVOVÁ, Hana. Lidové tance na Opavsku. Opava: Okresní kulturní středisko Opava, 1980.
PROCHÁZKOVÁ, Jarmila a KREJČÍ, Pavel. Písně, tance a lidé v Podkrkonoší. 1. vyd. Hradec Králové: Kruh, 1984. s obr. příl. Kraj.
SEIDEL, Jan, ed., TREFIL, Václav, ed. a ŠPIČÁK, Josef, ed. Zahrajte mi do kola!: tance českého lidu. Vydání 1. V Praze: L. Mazáč, 1945. 284 - [4] s.
SOCHA, Vincenc, ed. Lidové tance na Lašsku. Část I [hudebnina]. 1. vyd. Lhotka, p. Metylovice: V. Socha, 1948.
Hodnoticí metody a kritéria
Metodická příprava výuky lidového tance pro profesionální tanečníky. Zaměření výukové lekce na určitou folklorní oblast, příprava tanečně technického pohybového materiálu k prohloubení znalosti zvolené oblasti.
Rozvrh na zimní semestr 2024/2025:
06:00–08:0008:00–10:0010:00–12:0012:00–14:0014:00–16:0016:00–18:0018:00–20:0020:00–22:0022:00–24:00
|
|
---|---|
Po |
|
Út |
|
St |
|
Čt |
|
Pá |
|
Datum | Den | Čas | Vyučující | Místo | Poznámky | Č. paralelky |
---|---|---|---|---|---|---|
Út | 10:45–12:15 | Marie VRBATOVÁ FRIČOVÁ | černý sál Hartigovský palác |
přednášková par. 1 |
Rozvrh na letní semestr 2024/2025:
Rozvrh zatím není připraven
Předmět je součástí následujících studijních plánů
- Pedagogika tance (Mg) - Lidový tanec od 2022/23 (Povinné předměty hlavní)