Dějiny a teorie hudby 1
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
107DTHU1 | zápočet | 2 | 2 hodiny PŘEDNÁŠEK týdně (45 minut), 32 až 42 hodin domácí příprava | česky | zimní |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Katedra
Předmět zajišťuje Katedra tance
Obsah
Obsahem předmětu Dějiny a teorie hudby 1 je poskytnout základní informaci z oblasti teorie hudby a orientaci v hudební partituře, získat základní přehled o vývoji a uměleckých tendencích evropské hudby, v hudebních formách a jejich využití v jiných uměleckých žánrech.
Témata přednášek postihují vývoj hudby v jednotlivých evropských oblastech a pomáhají v celkové orientaci v problematice. Těžištěm výkladu jsou evropské oblasti, u nichž zaznamenáváme výraznější preferenci tanečního umění. Získané poznatky by měly dostačovat jako základní zdroj a inspirace pro další rozvoj znalostí v ostatních předmětech studijního plánu.
Tematické okruhy:
- Úvod do studia dějin hudby, přehled základních hudebních stavebních prostředků
- melodie, harmonie, rytmus a základních hudebních forem a jejich podob
- přehled o formách notového zápisu - základní principy zápisu hudební kompozice, tektonická struktura hudebního díla
- jak číst notový zápis – základní orientace v hudební partituře, práce se slyšenou hudbou a příslušnou partiturou
- Počátky dějin hudby, pravěk, starověk
- hudební formy doprovázející taneční umění (dionýsie – pojem extáze)
- nejstarší hudební památky (Seikilova píseň)
- úloha hudby v antickém divadle
- vztah pohybu a hudby v antickém divadle – budoucí filozoficko-tektonický základ barokní opery
- vývoj notace – nejstarší formy
- Hudba evropského středověku a renesance (období 10. - počátek 16. století)
- základní podoba a vývoj hudebních forem doprovázejících tanec: např. passomezzo, saltarello – pavana, gagliarda, tourdion, gigue, courante ad.
- nástin rozdílného vývoje hudby duchovní a světské, která souvisela s tanečním projevem (ars antiqua – ars nova)
- situace na našem území ve srovnání s evropským vývojem (Kryštof Harant z Polžic ad.), užívané doprovodné hudební nástroje
- rozdíly ve vývoji hudby v různých evropských oblastech s jejich hlavními tvůrci (G. Pierluigi da Palestrina, O. Lasso ad.)
- Hudba období baroka – základní atributy barokní hudby a jejich vývojové rozdíly
- evropská centra a jejich představitelé v průběhu 16. - 18. století
- vývoj hudebních barokních forem v období raného, vrcholného a pozdního baroka
- rozdílnosti v charakteristice a vývojových tendencích hudby určené k tanci v různých evropských oblastech (Itálie, Francie, německé oblasti, situace na území Čech a Moravy)
- rozvoj tanečních forem (barokní suita, la Follia ad.) a přínos Ludvíka XIV. Do vývoje hudby v tomto období - (rozvoj baletu)
- Vývoj opery a divadelních žánrů v souvislosti s tanečním uměním
- (od Cl. Monteverdiho až po operní reformy Ch. W. Glucka a jeho současníků)
- vývojové přístupy hudby v hudbě německé, francouzské, italské (16. - 18. století)
- vzájemné vlivy a konfrontace, hlavní představitelé (A. E. M. Grétry, J. A. Hasse ad.)
- baletní umění a jeho úloha v operních představeních
- Hudba druhé poloviny 18. století - hudba období rokoka a klasicismu
- postavení hudby spojené s tanečním uměním v dobových evropských centrech (Vídeň, Paříž ad.)
- základní posun ve vývoji hudebních forem – zrod nových přístupů
- „Vídeňská škola“ (Haydn – Mozart – Beethoven) a jejich vztah k tanečnímu umění
Výsledky učení
Student se nejen seznámí v přehledu se základními vývojovými tendencemi evropské hudby, ale umožní mu chápat tyto vývojové tendence v souvislostech s vývojem dalších uměleckých disciplín, především tance.
Student se po absolvování předmětu orientuje v přehledu dějin hudby od počátku do začátku 20. století, dokáže aplikovat vědomosti do vlastní pedagogické i další umělecké praxe.
Předpoklady a další požadavky
nejsou
Literatura
Povinná literatura:
HRČKOVÁ, Naďa a kol. Dějiny hudby I. - IV. Praha: Ikar, 2007. ISBN 978-80-249-0978-3.
Doporučená literatura:
SMOLKA, Jaroslav. Dějiny hudby. Praha: Togga, 2001. ISBN 80-902912-0-1.
Audio a video nahrávky a další studijní opory budou poskytovány vyučujícím během přednášek a konzultací.
Přehledné materiály budou dostupné ve školním e-learningovém kurzu: www.moodle.amu.cz
Hodnoticí metody a kritéria
písemný test úspěšnost min. 70 %
Další požadavky: aktivita v hodinách, zpracování dílčích úkolů
Poznámka
nejsou
Rozvrh na zimní semestr 2024/2025:
06:00–08:0008:00–10:0010:00–12:0012:00–14:0014:00–16:0016:00–18:0018:00–20:0020:00–22:0022:00–24:00
|
|
---|---|
Po |
|
Út |
|
St |
|
Čt |
|
Pá |
|
Datum | Den | Čas | Vyučující | Místo | Poznámky | Č. paralelky |
---|---|---|---|---|---|---|
Pá | 14:15–15:45 | Jiřina MAREŠOVÁ | učebna počítačová Hartigovský palác |
přednášková par. 1 |
Rozvrh na letní semestr 2024/2025:
Rozvrh zatím není připraven
Předmět je součástí následujících studijních plánů
- Choreografie (Bc) od 2022/23 (Povinné předměty s možností opakovaného zapsání)
- Choreografie (Bc) - SP na dostudování od 2024/25 (Povinné předměty s možností opakovaného zapsání)
- Pedagogika tance (Bc.) Klasický tanec od 2022/23 (Povinné předměty s možností opakovaného zapsání)
- Pedagogika tance (Bc.) Moderní a současný tanec od 2022/23 (Povinné předměty s možností opakovaného zapsání)
- Pedagogika tance (Bc.) Lidový tanec od 2022/23 (Povinné předměty s možností opakovaného zapsání)
- Taneční věda (Bc) - od 2022/23 (Povinné předměty s možností opakovaného zapsání)