Pedagogický proseminář 1

Zobrazit rozvrh

Kód Zakončení Kredity Rozsah Jazyk výuky Semestr
107KPPR1 zápočet 4 10 hodiny SEMINÁŘŮ za celý semestr (45 minut), 93 až 113 hodin domácí příprava česky zimní

Garant předmětu

Bohumíra ELIÁŠOVÁ

Jméno vyučujícího (jména vyučujících)

Bohumíra ELIÁŠOVÁ

Katedra

Předmět zajišťuje Katedra tance

Obsah

Obsah výuky Pedagogického prosemináře 1 směřuje k hlubšímu pochopení a osvojení si práce s hudbou. Ve výuce je kladen důraz na praktické osvojení si hudebně-pohybových principů a na rozšíření hudebně-pohybových dovedností, které napomáhají hlubšímu propojení tance a hudby.

Předmět je propojen s obsahem výuky předmětů Teorie a dějiny hudby, Klasický tanec, Moderní a současný tanec, Lidový tanec a Taneční výchova. Je učen dvousemestrálně.

Tematické okruhy

Rytmus – hodnoty not, takt, metrum, fráze, střídání těžké a lehké doby, synkopa, pulsace, charakteristiky tanečních rytmů

Tempo – zrychlování, zpomalování, pomlka

Dynamika – dynamické stupně, změny, škály, kvalita pohybu v souvislosti s dynamikou hudby

Vertikální a horizontální hudební vztahy – harmonicko - melodické vztahy, vyjádření melodie pohybem, působení melodiky a harmonie na taneční projev

Základní principy a metody Orffovské školy a základy Body percussion

Cílem předmětu je pochopení a praktické osvojení si hudebně-pohybových pojmů a principů nezbytných pro výuku tance. V prvním semestru se studenti prakticky seznámí s jednotlivými hudebními pojmy a jejich vztahem k pohybu.

Výsledky učení: Studenti získávají nástroje pro rozvíjení rytmiky, muzikality a hudebního vkusu, jejichž aplikaci na vlastní pedagogickou praxi doloží v praktických cvičeních.

Výsledky učení

Studenti získávají nástroje pro rozvíjení rytmiky, muzikality a hudebního vkusu, jejichž aplikaci na vlastní pedagogickou praxi doloží v praktických cvičeních.

Předpoklady a další požadavky

Korekvizity – Dějiny a teorie hudby, Základy pohybové průpravy

Literatura

Doporučená literatura:

BATTĚKOVÁ, Ludmila.; JURKOVIČ, Pavel.: Co slabika, to muzika v pohybu. Praha: Muzikservis, 2001.

BLÁHOVÁ, Eliška. Pohyb, rytmus, výraz: příručka pro učitele rytmiky. Brno: Spolek Vesna Brno, 1928. 168 s.

BLÁHOVÁ, Eliška. Verše a říkadla pro rytmický výcvik dětí. 2., dopln. a přeprac. vyd. Praha: Česká grafická unie,

1935. 84 s.

BLAHUTKOVÁ, Marie a Daniela JONÁŠOVÁ. Využití hudebně pohybové výchovy v rytmické gymnastice. Brno: Masarykova univerzita, 2009. ISBN 978-80-210-4838-6.

BLAŽÍČKOVÁ, Eva. Metodika a didaktika taneční výchovy. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2004. Texty pro distanční studium. ISBN 80-7290-166-4.

EBEN, Petr a Libuše KURKOVÁ. V trávě: 15 dětských tanečních her. Praha: Orbis, 1961.

HURNÍK, Ilja, EBEN Petr. Česká Orffova škola. Praha-Bratislava: Supraphon, 1969.

JEŘÁBKOVÁ, Jarmila. Taneční průprava. Praha: NIPOS-ARTAMA, 2004. 164 s. ISBN 80-7068-181-0.

JEŘÁBKOVÁ, Jarmila. Od jara do zimy. Praha: Rotag, 2002.

JURKOVIČ, Pavel, ŽÁČEK, Jiří. Jak počítají koťata. Praha: Portál, 2011. ISBN 978-80-7367-789-3.

KRÖSCHLOVÁ, Jarmila; KRÖSCHLOVÁ, Eva. Výrazový tanec: Taneční tvorba. Praha: IPOS-ARTAMA, 2002. ISBN 80-7068-106-3.

KULHÁNKOVÁ, Eva. Hudebně-pohybová výchova. Praha: Portál, 2000-2007. ISBN 978-80-7367-274-4.

KURKOVÁ, Libuše. Dětská tvořivost v hudbě a pohybu. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1981. 104 s. KURKOVÁ, Libuše. Říkáme si, zpíváme si, hrajeme a tančíme. Praha: SPN, 1971. Knižnice metodické literatury.

KURKOVÁ, Libuše. Tanec a hudba. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1985.

NAVRÁTIL, Miloš. Nástin vývoje evropské hudby 20. století. Ostrava: Montanex, 1996.

RAKOVÁ, Milena. Zpíváme a nasloucháme hudbě s nejmenšími. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-543-1.

OSS, Alex. Zbývá jen hluk. Naslouchání dvacátému století. Praha: Argo, Dokořán 2011. ISBN 978-80-257-0558-2.

ŠVANDOVÁ, Lenka. Taneční výchova pro předškolní děti. 2. vyd. Praha: NIPOS-ARTAMA, 2009. 93 s. ISBN 978-80-7068-234-0.

ŠVANDOVÁ, Lenka a Edgar MOJDL. Tvořivé taneční hry s hudebním doprovodem: 17 + 1 tvořivých her pro děti nižšího školního věku. Praha: Národní informační a poradenské středisko pro kulturu, útvar Artama, 2011. Pohyb. ISBN 978-80-7068-261-6.

Vybrané VŠKP absolventů Pedagogiky tance a choreografie:

BRZKOVÁ, Veronika. Korepetice hodin klasického tance. Bakalářská práce. Praha: AMU, Hudební a taneční fakulta, katedra tance, 2018.

ŠTÁVOVÁ, Helena. Hudba v choreografii. Bakalářská práce. Praha: AMU, Hudební fakulta, katedra tance, 2015.

Hodnoticí metody a kritéria

reflexe a zpracování zadaných úkolů, prezentace praktických cvičení, zpracování hudebně-pohybového úkolu

Další požadavky – docházka 100%, aktivita ve výuce, tvorba portfolia (observace, rešerše hudebního materiálu k dané věkové skupině)

Poznámka

Informace ke kombinované formě:

Předmět probíhá kombinovanou formou kontaktní i bezkontaktní výuky v poměru cca 1:9, tj. 90 hodin distančně a 10 hodin prezenčně za semestr.

Výuka kombinuje vyučovací metody monologické, aplikační, interaktivní, podporuje samostudium a kritické myšlení studenta.

Kontakt v distanční formě bude zajištěn:

telefonicky, emailem, videohovory

prostřednictvím skupinové platformy pro komunikaci mezi studenty (sociální sítě, internet, aplikace, moodle atd.)

Samostatná práce studenta v rámci bezkontaktní výuky sestává z:

Student prezentuje příklad praktické aplikace a seznam nastudované literatury k daným okruhům.

Rozvrh na zimní semestr 2024/2025:

Rozvrh zatím není připraven

Rozvrh na letní semestr 2024/2025:

Rozvrh zatím není připraven

Předmět je součástí následujících studijních plánů