Přehled dějin tance a baletu 1

Zobrazit rozvrh

Kód Zakončení Kredity Rozsah Jazyk výuky Semestr
107PDTB1 zápočet 3 2 hodiny PŘEDNÁŠEK týdně (45 minut), 2 hodiny SEMINÁŘŮ týdně (45 minut), 39 až 54 hodin domácí příprava česky zimní

Garant předmětu

Jméno vyučujícího (jména vyučujících)

Zuzana RAFAJOVÁ

Katedra

Předmět zajišťuje Katedra tance

Obsah

Předmět obsahuje chronologický nástin vývoje tanečního umění v evropském (světovém) kontextu v základních obrysech, představuje jeho jednotlivé etapy a hlavní činitele (choreografické osobnosti, inscenační metody, choreografická díla, interpretační praxi) a věnuje se začlenění tanečního umění do kontextu vývoje ostatních uměleckých oborů.

Cílem studia je získání širšího povědomí o kulturním významu a funkci tance od nejstarších etap vývoje lidstva až do konce 16. stol. V semináři pak pochopit, jakým způsobem se stylové charakteristiky jednotlivých období odráží v tanečním projevu a dochovaném repertoáru.

Témata přednášek:

  1. Tanec jako součást obřadů pravěkých lidí. Druhy tanců podle jejich funkcí ve společnosti. Základní taneční formace, archeologické nálezy ve vztahu k tanci.
  2. Taneční kultura teokratických říší, společné rysy, instituce chrámových tanečníků. Prameny poznání. Odlišnosti jednotlivých kultur v Egyptě, Mezopotámii, Číně a Japonsku. Nejstarší pojednání o tanci, vztah tance a náboženského a světského divadla v těchto říších. Obliba tance v řecké společnosti, druhy tanců a jejich společenská funkce, ideál kalokagathie. Poznatky o tancích v tragédiích a komediích. Pantomimičtí tanečníci v Římě.
  3. Raný středověk, první zprávy o tancích v Evropě, estampida a první taneční melodie. Tanec v raně křesťanské bohoslužbě. Středověká scholastika a negativní reakce na tanec, gotické taneční projevy, choreománie, danse macabre jako forma morality v rámci středověkého církevního divadla. Basse danse jako první známá artificiální forma tance.
  4. Změna společenského vztahu k tanci v období renesance, cechy tanečních mistrů, první taneční traktáty. Druhy renesančních tanců, vznik taneční a zároveň hudební suity. Tance pro podívanou: balla a morisky. Vznik dvorského baletu, jeho struktura. Choreografické principy doby manýrismu, osobnosti, které vývoj dvorského baletu ovlivňovaly.
  5. Podoba dvorského baletu v období 1. pol. 17. století (rané baroko a období Ludvíka XIII.). Taneční kultura v období Ludvíka XIV. - vrchol a zánik dvorského baletu ve Francii. Vývoj jevištního tance v profesionálním divadle vrcholného baroka: comédie-ballet, tragédie lyrique, opéra-ballet, ballet-pantomime, commedia dell´arte.

Výsledky učení

Student se orientuje v dějinách tance probíraných období. Získá širšího povědomí o kulturním významu a funkci tance od nejstarších etap vývoje lidstva až do konce 16. století. Penzum všech získaných znalostí přímo souvisí s obsahem státní závěrečné zkoušky.

Předpoklady a další požadavky

nejsou

Literatura

Povinná literatura:

BRODSKÁ, Božena - VAŠUT, Vladimír. Svět tance a baletu. Praha: AMU 2004. 80-7331-004-X.

BRODSKÁ, Božena. Vybrané kapitoly z dějin baletu, Praha: AMU 2017. ISBN 978-80-7331-106-3.

JŮZL, Miloš, a kol. Dějiny umělecké kultury, díl I. Praha: SPN, 1989. ISBN 80-04-22192-0

JŮZL, Miloš, a kol. Dějiny umělecké kultury, díl II. Praha: SPN Praha 1996. ISBN 80-04-22193-9.

KAZÁROVÁ, Helena. Ohlédnutí za vývojem klasického tance. In: Ozvěny tance, Praha: EC AMU 1998, s. 7-21. ISBN 80-85883-40-6.

KAZÁROVÁ Helena. Barokní balet ve střední Evropě, AMU 2008. ISBN 978-80-7331-130-8.

Kolektiv (ed. Gremlicová, D.). Tanec a společnost. Praha: AMU 2009. ISBN 978-80-7331-162-9.

KRÖSCHLOVÁ, Eva, Pavel JURKOVIČ a Jan ROKYTA. Dobové tance 16. až 19. století: skupinové formy ; odborná příručka pro učitele tanečních oborů lidových škol umění. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1981. Odborná literatura pro veřejnost.

LEXOVÁ, Irena. O staroegyptském tanci. Praha: Orientální ústav, 1930.

LÚKIANOS. O tanci. Praha: J. Remoiser, 1930.

MATOUŠOVÁ-RAJMOVÁ, Marie. Tanec v Mezopotámii. Praha: Nakladatelství AMU, c2002. ISBN 80-7331-912-8.

Doporučená literatura:

ARBEAU, Thoinot. Orchesography. New York: Dover Books, 1967. ISBN 9780486217451.

BRODSKÁ, Božena. Rokoko a klasicismus. In: Taneční listy 6/1999, s. 14.

BRODSKÁ, Božena. Zdivadelnění tance v renesanci a baroku. In: Taneční listy 4/1999, s. 12.

GARFINKEL, Yosef. Dancing at the Dawn of Agriculture, University of Texas Press, Austin, 2003 (vybrané kapitoly on-line:https://books.google.cz/books?id=50uCw0DcW_MC&printsec=frontcover&dq=inauthor:%22Yosef+Garfinkel%22&hl=cs&sa=X&ved=0ahUKEwj7je7hjvDdAhXQ-aQKHV6DB1oQ6AEIRTAE#v=onepage&q&f=false)

KAZÁROVÁ, Helena. Choreografie a choreograf. Styl a ornament. In: Taneční listy č. 5/2001, s. 16.

KAZÁROVÁ, Helena. Baroko plné tance. In: Taneční listy 5/1999, s.14.

KAZÁROVÁ, Helena. Tanec při úsvitu lidského rodu. In: Taneční listy září 1998, s. 18.

KAZÁROVÁ, Helena. Tanec ve starověkých civilizacích I. In: Taneční listy říjen 1998, s. 18.

KAZÁROVÁ, Helena. Tanec ve starověkých civilizacích II. In: Taneční listy listopad 1998. s. 18.

KAZÁROVÁ, Helena. Tanec v antickém světě I. In: Taneční listy prosinec 1998, s. 18.

KAZÁROVÁ, Helena. Tanec v antickém světě II. In: Taneční listy leden 1999, s. 18.

KAZÁROVÁ, Helena. Tanec ve středověké Evropě. Taneční listy, únor 1999, s.18.

KAZÁROVÁ, Helena. Taneční svět renesance. In: Taneční listy březen 1999, s. 14.

KIRSTEIN, Lincoln.Dance. A Short History of Classic Theatrical Dancing. Princeton, New Jersey 1994. ISBN 978-0871270191.

KIRSTEIN, Lincoln. Four Centuries of Ballet. Fifty Masterworks. New York: Dover Publications, 1984. ISBN 0-486-24631-0.

MATOUŠOVÁ-RAJMOVÁ, Marie. Magie a tanec v Mezopotámii. In: Taneční listy 9/2002, s. 16.

RAMEAU, Pierre. The Dancing Master. London: Dance Books Ltd., 1941 ISBN 978-1852730925.

WOOD, Melusine. Some Historical Dances 12th to 19th Century.London: Imperial Society of Teachers of Dancing, 1952.

ZÍBRT, Čeněk. Jak se kdy v Čechách tancovalo: dějiny tance v Čechách, na Moravě, ve Slezsku a na Slovensku z věků nejstarších až do nové doby se zvláštním zřetelem k dějinám tance vůbec. Praha: 1960. Dostupné v pdf. Na: http://www.folklornet.cz/dokumenty/zibrt.pdf

E-learning: https://moodle.amu.cz/course/view.php?id=314

Hodnoticí metody a kritéria

absolvování průběžných testů

Další požadavky: docházka 80 %, aktivní účast na přednáškách a seminářích

Poznámka

nejsou

Rozvrh na zimní semestr 2024/2025:

06:00–08:0008:00–10:0010:00–12:0012:00–14:0014:00–16:0016:00–18:0018:00–20:0020:00–22:0022:00–24:00
Po
Út
St
místnost H2025
učebna

(Hartigovský palác)
RAFAJOVÁ Z.
14:15–15:45
(přednášková par. 1)
Čt
místnost H2025
učebna

(Hartigovský palác)
RAFAJOVÁ Z.
16:00–17:30
(přednášková par. 1)

Datum Den Čas Vyučující Místo Poznámky Č. paralelky
St 14:15–15:45 Zuzana RAFAJOVÁ učebna
Hartigovský palác
přednášková par. 1
Čt 16:00–17:30 Zuzana RAFAJOVÁ učebna
Hartigovský palác
přednášková par. 1

Rozvrh na letní semestr 2024/2025:

Rozvrh zatím není připraven

Předmět je součástí následujících studijních plánů