Pedagogický proseminář 1

Zobrazit rozvrh

Kód Zakončení Kredity Rozsah Jazyk výuky Semestr
107PPRO1 zápočet 2 2 hodiny SEMINÁŘŮ týdně (45 minut), 32 až 42 hodin domácí příprava česky zimní

Garant předmětu

Jméno vyučujícího (jména vyučujících)

Andrea OPAVSKÁ

Katedra

Předmět zajišťuje Katedra tance

Obsah

Cíl výuky

Obsah výuky předmětu Pedagogický proseminář vede k získání praktických zkušeností s různými pedagogickými přístupy, formami a prostředky výuky (pohybové hry, dotykové techniky, technický trénink, trénink jako výzkumná činnost) a seznámení se se základními pedagogickými dovednostmi.

Předpokladem je zájem i o teoretické informace, tj. četba doporučené literatury a doplňování nových informací prostřednictvím internetu, snaha o obeznámení se s aktuálním děním v oblasti tance na poli pedagogickém (sledování a srovnávání výukových metod různých pedagogů) a choreografickém u nás i v zahraničí. Doporučenou složkou je aktivní účast na tanečně-vzdělávacích seminářích a workshopech pořádaných na akademické půdě nebo jinými odbornými institucemi.

Lekce probíhají ve spolupráci se studenty 1. a 2. ročníku magisterského stupně MST.

Cílem je osvojení si různých způsobů uvažování o těle jako struktuře a těle v pohybu. Předmět nabízí prostor pro rozvoj vlastní kreativity, intuice a představivosti na základě konkrétních pohybových zadání nebo improvizačních cvičení. Studenti jsou v tomto semestru cíleně vedeni k verbalizaci svých zkušeností a k objektivní evaluaci (i sebe-evaluaci), k hledání inspiračních zdrojů a k praktické zkušenosti s různými metodami a pedagogickými postupy ve výuce.

Okruhy a témata:

Hra s dynamikou

Hlas jako součást pohybu

Hudební doprovod, zvuky, ticho

Práce s vnitřním a intimním prostorem lidského těla, práce s vnějším prostorem

Pohybová zkušenost ve dvojici a ve skupině (naslouchání druhého těla jako rozšíření pozornosti našeho vlastního těla)

Pohybová hra

Forma výuky: Téma – způsob vysvětlení – forma korekce – evaluace a sebe-evaluace

Výsledky učení

Naučit se verbalizovat vlastní pohybovou zkušenost, v roli pedagoga získat praktickou zkušenost s aplikací různých forem a prostředků výuky ve vztahu k tématu, tzn. pochopit jejich význam a smysl.

Předpoklady a další požadavky

Korekvizity: Základy pohybové průpravy 1

Literatura

Povinná literatura a články

ČERVENKOVÁ, Renáta a Pavel KOLÁŘ. Labyrint pohybu. 1. Praha: Vyšehrad, 2018. ISBN 978-80-7429-975-9.

GILOVÁ, Karolína. Základní pohybové vzorce a jejich využití v taneční pedagogice. Bakalářská diplomová práce. Praha: AMU, Hudební a taneční fakulta, katedra tance, 2015.

SVOBODOVÁ, Pavlína. Taneční pedagog jako psycholog. Bakalářská diplomová práce. Praha: AMU, Hudební a taneční fakulta, katedra tance, 2003.

Doporučená literatura a články:

CALAIS-GERMAIN, Blandine. Anatomy of Movement. Seattle: Eastland Press, 1991, ISBN 0-939616-17-3.

KOZÁNKOVÁ, Zuna Vesan. TAO - cesta ku zdraviu: Manuál aktívného človeka. 1. Ikar, 2018. ISBN 978-80-551-5968-3.

+ vybrané VŠKP absolventů Pedagogiky tance:

REINBERGROVÁ, Vendula. Taneční gymnastika z hlediska kineziologického. Bakalářská diplomová práce. Praha: AMU, Hudební a taneční fakulta, katedra tance, 2010.

HORVÁTHOVÁ, Daša. Cesta k pozitívnej motivácii tanečníka. Bakalářská diplomová práce. Praha: AMU, Hudební a taneční fakulta, katedra tance, 2013.

E-learning: www.moodle.amu.cz – kurz Role pedagoga v taneční výuce

Hodnoticí metody a kritéria

Zápočet je udělen na základě ústní a praktické prověrky porozumění obsahu předmětu, písemné eseje na zadané téma.

Další požadavky: docházka 80%, aktivita ve výuce, tvorba portfolia, četba doporučené literatury.

Poznámka

nejsou

Rozvrh na zimní semestr 2024/2025:

06:00–08:0008:00–10:0010:00–12:0012:00–14:0014:00–16:0016:00–18:0018:00–20:0020:00–22:0022:00–24:00
Po
místnost H1041
černý sál

(Hartigovský palác)
OPAVSKÁ A.
10:15–11:45
(přednášková par. 1)
Út
St
Čt

Datum Den Čas Vyučující Místo Poznámky Č. paralelky
Po 10:15–11:45 Andrea OPAVSKÁ černý sál
Hartigovský palác
přednášková par. 1

Rozvrh na letní semestr 2024/2025:

Rozvrh zatím není připraven

Předmět je součástí následujících studijních plánů