Základy dramaturgie 2
Předmět není vypsán Nerozvrhuje se
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
107ZD2 | zkouška | 2 | 2 hodiny SEMINÁŘŮ týdně (45 minut), 32 až 42 hodin domácí příprava | česky |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Katedra
Předmět zajišťuje Katedra tance
Obsah
Cíl výuky:
Předmět je koncipován jako úvod do základní problematiky dramaturgie v tanečním umění. Cílem studia je představit dramaturgii jako disciplínu nejen technickou, ale především jako tvůrčí proces vedoucí k uměleckým, etickým a společenským postojům.
Výuka vede studenty uvědomit si nutnost hledat a nacházet principy kreativity, fantazie a hravosti, techniku výstavby jevištní metafory jako prostředku sdělení a emotivní působnosti. Formou rozborů a simulace tanečního díla mají studenti pochopit stavbu autorova díla a připustit si vědomě, že každá dobrá choreografie je v jistém smyslu vybudovanou architekturou, jejíž tektoniku je třeba dobře poznat, popsat, formulovat.
Tematické okruhy:
Ve druhém semestru se zaměříme na „vnitřní strukturu“ inscenace. V ní se musí dramaturg především podílet společně s režisérem na vývoji režijní koncepce ve smyslu znalosti a dohledu nad revokací dramatických systémů (organizování a rozvíjení dramatických situací a napětí).
Dramatizace hry naučí studenta
a) vyžadovat, sledovat a zachovávat dramaturgické a režijní postupy
b) rozšiřovat a pěstovat charakteristickou typologii, která v tanečním jazyce představuje pestrost škály hereckého vyjádření a virtuózních výkonů
c) zesilovat účinek a působení všech jevištních prostředků
- znalost a dohled nad revokací dramatických systémů a sil (intenzity) vystavěné dramatické akce (situace), podle záměru autora (choreografie, díla, inscenace, projektu)
- pojmy: implexe –zápletka, protáze – předsunutí, katastáze – vlastní vnímání uměleckého díla, epitáze – koncentrace (zhuštění) a agnitio – rozvzpomínání
- organizovaný a rozvíjející se systém napětí a uvolnění ve vztazích mezi osobami, jevištními postavami (rolemi):
-v ději, např. definice jednání, stylizace, extenzita a kontinuita jednání atd.
-na scéně, např. rozsah místa děje, scénické předměty, pozice a pohyb, světlo
-v interpretaci postav, např. ztělesnění a zosobnění postavy
-koncepce, improvizace a fixace choreografického pojetí techniky a výrazu, jevištní interakce
-pravidelné hodnocení interpretačních výkonů a udržitelnosti titulu na repertoáru
Doporučenou složkou studia je účast na workshopech a seminářích dramaturgie a produkce organizovaných AMU i jinými institucemi, návštěvy kulturních institucí a observace, rozhovory a konzultace ohledně jejich fungování.
Výsledky učení
Na konci semestru student ovládá základní znalosti z dramaturgické stavby tanečního díla. Je schopen provést režijně-herecký rozbor vybraného výstupu či scény, naučí se práci s libretem i scénářem. Prokáže základní principy divadelní adaptace námětu.
Předpoklady a další požadavky
nejsou
Literatura
Povinná literatura:
JANEČEK, Václav a Štěpán KUBIŠTA. Laterna magika, aneb, „Divadlo zázraků“. Praha: Laterna magika, c2006. ISBN 80-903738-0-1.
PAVLOVSKÝ, Petr, ed. Základní pojmy divadla: teatrologický slovník. Praha: Libri, 2004. ISBN 80-7277-194-9.
PETIŠKOVÁ, Ladislava a Nina VANGELI. Čítanka světové choreografie 20. století: [studijní texty Konzervatoře Duncan Centre. Praha: Konzervatoř Duncan Centre, 2005. ISBN 80-239-6412-7.
VAŠUT, Vladimír. Dramaturgie baletu v ČSSR 1945-1980. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1983.
Doporučená literatura:
BROCKETT, Oscar G. Dějiny divadla. Praha: NLN, Nakladatelství Lidové noviny, 2008. ISBN 978-80-7008-225-6.
HOŘÍNEK, Zdeněk. Úvod do praktické dramaturgie. Brno: Janáčkova akademie múzických umění v Brně, 2009. ISBN 978-80-86928-59-3.
KLÍMA, Miloslav, DVOŘÁK, Jan, ed. O dramaturgii. Praha: Pražská scéna ve spolupráci s Výzkumným pracovištěm katedry alternativního a loutkového divadla Divadelní fakulty AMU v Praze, Nakladatelstvím AMU, 2016. Teatrologie. ISBN 978-80-86102-98-6.
REY, Jan. Jak se dívat na tanec. V Praze: Vyšehrad, 1947.
Hodnoticí metody a kritéria
Seminární práce – analýza inscenace, divadelní adaptace
Další požadavky: Docházka 70 %, aktivita v hodinách, plnění dílčích úkolů
Poznámka
nejsou
Další informace
Pro tento předmět se rozvrh nepřipravuje
Předmět je součástí následujících studijních plánů
- Choreografie (Bc) od 2022/23 (Povinné předměty s možností opakovaného zapsání)
- Choreografie (Bc) - SP na dostudování od 2024/25 (Povinné předměty s možností opakovaného zapsání)