Rozbory nahrávek 9
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
171RONA9 | zkouška | 2 | 12 hodiny SEMINÁŘŮ za celý semestr (45 minut), 41 až 51 hodin domácí příprava | česky | zimní |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Katedra
Předmět zajišťuje Katedra zvukové tvorby a hudební režie
Obsah
Cíl výuky:
Cílem předmětu je nabývání, tříbení a upevnění poslechových zkušeností a rozvíjení schopnosti analyzovat rozličná zvuková ztvárnění nahrávek hudebních nástrojů a zpěvu v různých akustických podmínkách s ohledem na instrumentaci daného díla. V případě význačných děl jsou porovnávány nahrávky téhož díla v podání různých interpretů, ztvárněné různými nahrávacími týmy a vydané různými vydavatelstvími.
Tematické okruhy:
Sólový nástroj: smyčcový (housle, violoncello), dechový, drnkací (loutna, harfa, kytara), klávesový (klavír, cembalo). Malý vokální soubor a capella. Sbor a capella. Varhany.
- Sólový nástroj s doprovodem klavíru (cembala, basso continua): smyčcový nástroj, dechový nástroj. Zpěv s doprovodem klavíru (cembala, basso continua), Sólový nástroj / zpěv s doprovodem varhan.
- Komorní soubor s klavírem, Smyčcové kvarteto, Komorní smyčcový orchestr, Komorní dechový soubor.
- Symfonická tvorba: Mozart, Beethoven, Dvořák, Brahms, Bruckner, Mahler, Koncert pro sólový nástroj a orchestr: housle, violoncello, klavír
- Koncert pro sólový nástroj a orchestr: dechový nástroj dřevěný, dechový nástroj žesťový, Písně s orchestrem, Soubor / orchestr barokních nástrojů, Koncerty pro více sólistů.
- Vokálně instrumentální tvorba chrámová, koncertní, scénická a divadelní.
- Srovnávací poslech technologicky starších a současných nahrávek téhož díla s ohledem na technologické limity nebo přednosti mající vliv na zvukovou podobu nahrávky a z toho plynoucí estetické působení.
Výsledky učení
Student je na základě analytického poslechu hudebních nahrávek schopen plynule a fundovaně se vyjádřit ke zvukovému ztvárnění nahrávky, dokáže popsat míru stylizace zvukového pojetí nahrávky např. oproti koncertnímu provedení, případně odhadne způsob záznamu a zpracování.
Předpoklady a další požadavky
nejsou
Literatura
Povinná literatura:
Zvukový archiv Zvukového studia HAMU
Fond hudebních nahrávek knihovny HAMU
Doporučená literatura:
Elektronické studijní zdroje Knihovny HAMU:
Naxos Music Library. Dostupné z: https://www.naxosmusiclibrary.com/login
Digital Concert Hall. Dostupné z : https://www.digitalconcerthall.com/en/home
Recenzní rubriky významných hudebních časopisů (Gramophone, Diapason apod.)
Hodnoticí metody a kritéria
Udělení atestace podmiňuje vystoupení studenta na semináři s referátem o celkové délce minimálně 70 minut (včetně poslechu ukázek) a jeho aktivní účast v diskusi o svém vystoupení i o dalších referátech. Doporučená forma referátu je analýza a recenze zvukového díla z hlediska zaměření předmětu, popř. dramaturgické zdůvodnění zařazení či nezařazení posuzovaného díla např. do rozhlasového vysílání z hlediska koncepce zvukového ztvárnění. Nedílnou součástí referátu jsou vhodně zvolené zvukové ukázky.
Povinná účast studenta na seminářích min. 60 %.
Poznámka
není
Rozvrh na zimní semestr 2024/2025:
06:00–08:0008:00–10:0010:00–12:0012:00–14:0014:00–16:0016:00–18:0018:00–20:0020:00–22:0022:00–24:00
|
|
---|---|
Po |
|
Út |
|
St |
|
Čt |
|
Pá |
|
Datum | Den | Čas | Vyučující | Místo | Poznámky | Č. paralelky |
---|---|---|---|---|---|---|
Pá | 09:00–10:30 | Aleš DVOŘÁK | Učebna Zvukové studio Lichenštejnský palác |
paralelka 1 |
Rozvrh na letní semestr 2024/2025:
Rozvrh zatím není připraven
Předmět je součástí následujících studijních plánů
- Zvuková tvorba a hudební režie - Zvuková tvorba (Mg) od 2022/23 (Povinné předměty)