Technika pohybu 2
Předmět není vypsán Nerozvrhuje se
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
200TEP2 | zkouška | 2 | 2 hodiny výuky týdně (45 minut), 29 až 39 hodin domácí příprava | česky | letní |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Katedra
Předmět zajišťuje Předměty a studijní plány zajišťované fakultou
Obsah
Technika pohybu seznamuje studenty se správnou technikou tělesného cvičení prostřednictvím dodržování zákonitostí anatomických předpokladů pohybového aparátu lidského těla.
- Základní cvičení
základní znalosti techniky Merce Cunninghama a J. Limóna- zahřívací cvičení na posílení a zcitlivění těla, jako výrazového prostředku
- základní cvičení na ovládání těla, izolatin movement, successional movement,
nacvičujeme kratší pohybové variace v prostoru ve stoji na miste
- pohyb do prostoru s nácvikem prostorove orientace
- případně vlastní tvorba krátkých pohybových variací.
Kombinace taneční techniky Limon-Cunningham
Zimní semestr:
vyučuji základní cvičení a jednoduché taneční variace na místě, které procvičují tuto taneční techniku s důrazem na střídání svalového napětí a uvolnění a na správné dýchání. Procvičujeme jednotlivé časti těla odděleně. Vytvářím a vyučuji cvičení pro správné držení těla soustředíme se na na pohyb chodidel, postavení kyčlí v paralelní a vytočené pozici, práce trupu a páteře, vedení paží sucsesional arms. využívání váhy hlavy, trupu pánve (viz e-learning taneční katedry HAMU - principy Limon technique )
Letní semestr:
Vyučuji složitější pohybové vazby a zapojuji pohyb jednotlivých částí těla do celkového pohybu celého těla v koordinaci a používáme váhu hlavy, paží, trupu, pánve nebo nohou s využitím gravitace v pohybu do prostoru na základě Limon Technique.
Cunningham technika je založena na přesné formě pohybu a přesné práce s tělem.
Zimní semestr:
Vyučuji základní cvičení postupně od rozcvičení páteře, chodidel, nohou i paží v ustálených cvičeních M. Cunninghama a J. Limóna a jednoduchý pohyb do prostoru .
Letní semestr:
Vyučuji složitější a delší pohybové vazby na místě v i pohybu do prostoru, zařazuji malé a velké skoky (leaps, skipps)
Vyučuji v jedné lekci obě techniky záměrně proto, že se vzájemně dobře doplňují.
Limon technika vyučuje tzv. tanečnost-tělo jakoby v pohybu dýchá střídáním svalového napětí a uvolnění na základě principů požívaných v této technice-viz e-learning taneční katedry HAMU. Cunningham technika klade nároky na držení těla, přesnou formu postavení těla a jeho částí v prostoru pro lepší uvědomění si pohybu tanečníka, vychovává svaly potřebné pro zdravý a správný pohyb a tanec, zapojuje myšlení a rozvíjí pohybovou inteligenci.
Výsledky učení
A.
Cílem je zvládnutí základních poznatků řemesla, tedy osvojení si pevných základů techniky, fyzické kondice, teoretických znalostí a v neposlední řadě i etiky profese.
Výuka je zaměřena na rozvíjení osobitého talentu a stylu, který je herci blízký a který může využít napříč uměleckými obory a žánry.
B.
Lekce moderního tance pro začátečníky zahrnuje seznámení se se základy tanečních technik tanečního pedagoga a choreografa José Limóna a Merce Cunninghama.
Předpoklady a další požadavky
1.talentové předpoklady - složení talentové zkoušky z hereckých předpokladů na umělecké škole
2.pohybové a zdravotní dispozice
3.základní orientace v divadelním a kulturním dění
Literatura
Monika Rebcová: disertační práce HAMU Technika M. Graham a Jose Limóna 1989
E-learnin taneční katedry HAMU: Moderní taneční technika M. Graham a J. Limóna
http://moodle.amu.cz/course/view.php?id=312
Craig, Edward Gordon: O divadelním umění, Praha 2006.
Český taneční slovník, tanec, balet, pantomima, Praha 2001.
Fialka, Ladislav: Pantomima, Vybrané statě (skripta), Praha 1988.
Gschwend Hanspeter: Dimitri, Le Clown en moi, Suisse 2004.
Hyvnar, Jan:Herec v moderním divadle, Praha 2000.
Lecoq, Jacques; Lallias, Jean-Claude; Carasso, Jean-Gabriel: The Moving Body: Teaching Creativ Theatre, New York 2001.
Mistrík, Miloš: Herecké techniky 20. storočia, Bratislava 2003, SAV.
Petišková, Ladislava: Česká pantomima a její tradice, Dramatické umění, 1981 č.12.
Sochor, Martin: Výchova k herectví a mimickému divadlu, disertační práce HAMU 2009.
Hodnoticí metody a kritéria
A.
Udělení zápočtu a zkoušek na základě:
- splnění zadaných úkolů v daném semestru v odpovídajícím rozsahu a kvalitě
- aktivita na cvičeních a v individuální přípravě
- prezentace
Během semestru se očekává aktivní účast na výuce, zdokonalování se v probraných technikách, samostatná příprava na zadaných úkolech, profesionální odpovědnost ke kolektivu v případě přípravy úkolů ve skupinové tvorbě, intelektuální aktivita vedoucí k tříbení autorského myšlení a hledání individuálních možností v autorském projevu na základě syntézy vyučovaných žánrů.
B.
1)100% docházka na seminář 2 h týdně i na týdenní workshop pořádaný ve zkouškovém období
2)Absolvování klauzur na konci semestru pro získání ohodnocení ve formě zkoušky.
Poznámka
Bez údaje.
Další informace
Pro tento předmět se rozvrh nepřipravuje