Vývojové tendence západního divadla v moderní kultuře 1
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
201VTZ1 | zápočet | 2 | 3 hodiny výuky týdně (45 minut), 23 až 33 hodin domácí příprava | česky | zimní |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Katedra
Předmět zajišťuje Katedra činoherního divadla
Obsah
Předmět Vývojové tendence západního divadla v moderní kultuře 1 se odvíjí od tematických okruhů jednotlivých oborů ke státní zkoušce z teorie a dějin dramatického umění. Výchozím materiálem jsou především úryvky video záznamů zahraničních inscenací promítané během výuky, doplněné o odpovídající teoreticko-kritické texty studované v hodinách.
- Úvod
„Divadlo: instituce, budova, prostor, soubor, provoz, způsob komunikace, příp. vyjadřování a/či umění“
- Mimeze: (dramatické, příp. scénické) umění jako obraz a výraz
Jak mohou Aristotelovy a Diderotovy úvahy obohatit vnímání současné umělecké tvorby?
- Dramatické umění v tradici západní (okcidentální) a východní (orientální) kultury
Orientální inspirace u Antonina Artauda, Living Theatre a Ariane Mnouchkine
- Dramatičnost a divadelnost (scéničnost)
Divadelní bezprostřednost podle Petera Brooka: improvizace jako řemeslo a/i jako umění
- Drama, dramatičnost, dramatické v ‘civilním’ životě, ve výchově a v umění
Herectví vs.(?) performance: Marina Abramović a Romeo Castellucci
- Techné a enthusiasmos: předpoklady a specifika tvořivého procesu v dramatickém umění a jeho imaginativní a intelektuální momenty, intuice a řemeslo; konvence jako podmínka a překážka tvorby
Divadlo Thomase Ostermeiera: návrat realismu?
- Hraní („scénování“) v životě a herecké (scénické, potažmo dramatické) umění
Tvůrčí metoda Thomase Ostermeiera
- Archaické (tradiční), moderní a současné (postmoderní): doby, postoje, umění
Klasické texty na současných evropských jevištích: Antoine Vitez (3x Elektra), Stéphane Braunschweig (Vojcek) a Michael Thalheimer (Emilia Galotti)
- Druhy a žánry dramatického (scénického) umění ve spojitosti s jeho složkami a obvyklými, příp. možnými způsoby jejich uspořádání
Křížení uměleckých disciplín na jevišti: příklad tvorby Roberta Wilsona
- Vztah jeviště a hlediště v zrcadle (realizovaných i možných) proměn divadelního prostoru
Ke scénografické rozmanitosti současné divadelní tvorby: od kukátka k environmentálnímu divadlu
Výsledky učení
Cílem předmětu je nejen doprovázet studenty*ky v přípravě na státní zkoušku, obohacovat jejich znalosti a zprostředkovat jim určitý obraz moderního západního divadelního umění v příslušných souvislostech, ale zároveň – a snad především – podněcovat a rozvíjet jejich kriticko-analytické schopnosti pomocí rozborů a problematizování konkrétních příkladů z praxe, ideálně pak schopnosti samostatné reflexe vlastních tvůrčích zkušeností.
Předpoklady a další požadavky
Literatura
Povinná literatura:
Vývojové tendence západního divadla v moderní kultuře, antologie textů k semináři, přel. a uspořádala J. Goriaux, Praha 2021.
Doporučená literatura:
ARISTOTELES, Poetika, všechna vydání, např. Praha 1993.
ARTAUD, Antonin: Divadlo a jeho dvojenec, Praha 1994.
BROOK, Peter: Prázdný prostor, Praha 1988.
DIDEROT, Denis: „Rozmluvy o Nemanželském synovi“, in (týž) Diderot o divadle, Praha 1950.
GOFFMANN, Erving: Všichni hrajeme divadlo, Praha 1999.
GORIAUX, Jitka: Divadlo Thomase Ostermeiera, Praha 2014.
GORIAUX, Jitka: „Pedagogicko-tvorivá metoda Thomasa Ostermeiera“, in Slovenské divadlo 68, 2020/1.
HONZL, Jindřich: K novému významu umění, Praha 1956.
OSTERMEIER, Thomas, BOENISCH, Peter M.: The Theatre of Thomas Ostermeier, London and New York, 2016.
SCHECHNER, Richard: „6 Axioms for Environmental Theatre“, TDR/The Drama Review 12/3, 1968.
VOSTRÝ, Jaroslav: Scénování v době všeobecné scénovanosti, Praha 2012.
VOSTRÝ, Jaroslav: Scénování a umění, Praha 2020.
Hodnoticí metody a kritéria
Aktivní účast na seminářích (docházka min. 70 %), vypracování seminární práce (osobní úvahy vycházející z jednoho z témat ke státní zkoušce, v níž studenti*ky reflektují vlastní tvůrčí, divácké a/či čtenářské zkušenosti a kde zároveň odkazují na alespoň dvě díla z doporučené literatury, min. 5 NS).
Další informace
Předmět lze absolvovat opakovaně
Předmět je součástí nabídky volitelných předmětů fakulty
Rozvrh na zimní semestr 2024/2025:
06:00–08:0008:00–10:0010:00–12:0012:00–14:0014:00–16:0016:00–18:0018:00–20:0020:00–22:0022:00–24:00
|
|
---|---|
Po |
|
Út |
|
St |
|
Čt |
|
Pá |
|
Datum | Den | Čas | Vyučující | Místo | Poznámky | Č. paralelky |
---|---|---|---|---|---|---|
Po | 11:00–13:15 | Jitka GORIAUX | Zasedací místnost Karlova 26, Praha 1 |
paralelka 1 |
Rozvrh na letní semestr 2024/2025:
Rozvrh zatím není připraven
Předmět je součástí následujících studijních plánů
- Dramaturgie činoherního divadla (M.A.) (Povinné předměty)
- Dramaturgie činoherního divadla (M.A.) (Povinné předměty)
- Herectví činoherního divadla (M.A.) (Povinné předměty)
- Režie činoherního divadla (M.A.) (Povinné předměty)
- Režie činoherního divadla (M.A.) (Povinné předměty)
- Scénografie - film a televize (M.A.) (Povinné předměty)
- Scénografie - kostým a maska (M.A.) (Povinné předměty)
- Scénografie - Divadelní scénografie (M.A.) (Povinné předměty)
- Scénografie - Filmová scénografie (M.A.) (Povinné předměty)
- Scénografie - Kostým a maska (M.A.) (Povinné předměty)
- Scénografie (M.A.) (Povinné předměty)