Experimentální herecká tvorba 1
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
202EXH1 | zápočet | 3 | 4 hodiny výuky týdně (45 minut), 39 až 54 hodin domácí příprava | česky | zimní |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Katedra
Předmět zajišťuje Katedra autorské tvorby a pedagogiky
Obsah
Jde o kurz vycházející z principů dialogického jednání, kde se kondice studentů získaná skrze dialogické jednání využívá pro rozvoj hravosti, imaginace, komunikativnosti, soustředění a celkově k posílení hereckých a mimetických schopností. Velký akcent je kladen na originalitu a osobitost každého studenta. Jak při hereckých cvičeních, tak při práci na konkrétním tvaru či dramatických textech nám jde o vnitřní představivost protagonisty, která mu dopomůže dosáhnout autentického a přesvědčivého jednání. Podstatou kurzu je postupná kontinuita, kdy se díky drobným cvičením, která jsou primárně zaměřena na tělovou paměť, práci s hlasem v prostoru a vnitřní imaginaci, upevňuje herecká kondice, aby byla v závěru prověřena v rámci komplikovanějšího tvaru. Experimentální herecká příprava rovněž počítá s „nálezy“ ostatních psychosomatických disciplín KATaP (řeč, hlas, pohyb), které se kompletně propojují právě v rámci herecké disciplíny.
V pokročilé fázi kurzu se přistupuje i k „terénním“ pokusům, kdy studenti aplikují zkušenosti nabyté při cvičeních na učebně v rámci běžného života. Díky tomu tříbí dovednost ustát i nekomfortní podmínky a pohotovost v jednání, které je vytržené z laboratorního prostředí učebny.
Osnova:
- dramaturgická příprava,
- analýza osobních a osobnostních témat a jejich zpracování,
- aktivní analýza situací,
- skladba a příprava klausurního představení.
Výsledky učení
Cílem dvousemestrálního kurzu je v návaznosti na studia herecké propedeutiky na základě dialogického jednání a herecké tvorby:
- Rozvinout citlivost studenta k tělovému impulsu, rozvinout jeho improvizační, charakterizační a prezentační schopnost.
- Uvědomit studenta o možnostech hereckého projevu (zacílenosti, konkrétnosti, skladebnosti, komunikativnosti projevu).
- Uvědomit jej o procesu zkoušení role tak, aby dokázal vědomě a samostatně na své roli pracovat v souhře s ostatními.
Rozvíjené schopnosti:
- Veřejná samota a soustředění.
- Napodobení a osobnostní výraz.
- Vyzařování.
- Individuální a kolektivní improvizace.
- Cesta k prezentaci a cesta k roli.
- Text jako východisko k postavě.
- Charakterizace a její možnosti.
- Sebevýpověď a její hranice.
- Práce na jevištní prezentaci.
Předpoklady a další požadavky
Alespoň 1 rok studia na KATaP. Absolvování herecké propedeutiky na základě dialogického jednání. Abslovování (popř. souběžné studium) herecké tvorby.
Literatura
Brook P. Prázdný prostor
Barba E. a Savarese N. Slovník divadelní antropologie
Čechov, M. O herecké technice
Donnellann, D. Herec a jeho cíl
Jouvet, L.: Nepřevtělený herec
Rutte, M.: O umění hereckém
Stanislavskij, K.S. Moje výchova k herectví
Tairov, A.: Odpoutané divadlo
Vostrý, J.: Předpoklady herectví
přehledově základní sv. i česká dramatická literatura.
Inspirací pro cvičení v rámci předmětu jsou texty Ivana Vyskočila, skripta Josefa Karlíka a habilitace doc. Jaroslavy Pokorné.
Hodnoticí metody a kritéria
Během semestru se vyžaduje samostatná četba, průběžná příprava dílčích zadání, samostatné zkoušení rozpracovaných situací.
Důležitou součásti jsou časté písemné reflexe studentů pomáhající k zvědomování a upřesňování principů objevených v rámci cvičení a zkoušení.
Dalším podstatným faktorem kurzu není pouze připravování studentů k případnému vystupování na jevišti, ale také pochopení samotného fenoménu herectví. V souladu s tím mají studenti za povinnost sledovat na ploše semestru jeden konkrétní jimi zvolený herecký výkon v rámci libovolné inscenace, na jejíchž jednotlivých představeních si všímají rozdílů vznikajících v závislosti na proměnných okolnostech (místo konaní, čas konání, složení
publika atd.).
Celkové hodnocení se skládá z 50 % z hodnocení aktivity na cvičeních, 30 % z autorského vkladu a 20 % umělecké kvalitě výkonu na klasurním představení.
Další informace
Předmět lze absolvovat opakovaně
Rozvrh na zimní semestr 2024/2025:
06:00–08:0008:00–10:0010:00–12:0012:00–14:0014:00–16:0016:00–18:0018:00–20:0020:00–22:0022:00–24:00
|
|
---|---|
Po |
|
Út |
|
St |
|
Čt |
|
Pá |
|
Datum | Den | Čas | Vyučující | Místo | Poznámky | Č. paralelky |
---|---|---|---|---|---|---|
Čt | 15:00–18:00 | Jaroslava POKORNÁ Jan VEČEŘA |
Učebna Karlova 26, Praha 1 |
paralelka 1 |
Rozvrh na letní semestr 2024/2025:
Rozvrh zatím není připraven
Předmět je součástí následujících studijních plánů
- Herectví se zaměřením na autorskou tvorbu a pedagogiku (B.A.) (Volitelné předměty)
- Herectví se zaměřením na autorskou tvorbu a pedagogiku - 2leté (M.A.) (Volitelné předměty)
- HATP - Autorské herectví (M.A.) (Volitelné předměty)
- HATP - Autorská tvorba a psychosomatika (M.A.) (Volitelné předměty)
- Herectví se zaměřením na autorskou tvorbu a pedagogiku (B.A.) (Volitelné předměty)