Dějiny scénografie 4

Předmět není vypsán Nerozvrhuje se

Kód Zakončení Kredity Rozsah Jazyk výuky Semestr
203DSD4 zkouška 2 2 hodiny SEMINÁŘŮ týdně (45 minut), 29 až 39 hodin domácí příprava česky letní

Garant předmětu

Jméno vyučujícího (jména vyučujících)

Obsah

Semináře nad jednotlivými pracemi teoretiků výtvarného a dramatického umění, přípravy přečtených pasáží na každý seminář, ústní rozbor a nácvik argumentace. V případě neúčasti na semináři samostatná písemná reflexe rozebíraného textu (3 normostrany napsaného textu). Cílem je nejenom reprodukovat význam přečteného textu, ale zadaný text vysvětlit či obhájit vlastními slovy. Autoři textů jsou vybráni tak, aby se jejich umělecká argumentace zásadně odlišovala, aby se studenti mohli seznámit s rozdílnými druhy textů, odlišnou logikou uvažování a rozdílnými prioritami umělecké tvorby. První část literatury je věnována obecné teorii výtvarného umění, druhá část se soustřeďuje na teorii scénografie.

Výsledky učení

Studenti mají pochopit vybrané historické texty z teorie výtvarného umění s důrazem na souvislost s výtvarnými složkami dramatického díla. Všechny texty se studenti naučí reflektovat, obhajovat a využívat ve svém ústním (nebo písemném) projevu. Cílem je především osvojení si přesného pojmosloví, formulace konkrétních myšlenek a stručného, přesného pojmenování důvodů, postojů a výsledků vlastní tvorby. Semináře směřují ke schopnosti mluvené obhajoby vlastních projektů. Schopnost kultivované argumentace směřuje k objasnění vlastních postupů a využitých uměleckých principů. Nejde jen o formulace související s praktickou složkou dramatického díla, ale rovněž o jeho myšlenkový, filosofický a etický základ.

Předpoklady a další požadavky

Cyklus přednášek 203DS1,2,3

Literatura

Diderot Denis: O umění, Odeon 1983

Gombrich Ernst Hans: Umění a iluze, Odeon 1985

Panofski Erwin: Význam ve výtvarném umění, Odeon 1981

Francastel Pierre: Figura a místo, Odeon 1984

Umberto Eco: Dějiny krásy, 2005

Umberto Eco: Dějiny ošklivosti, 2007

Craig Edward Gordon: O divadelním umění, Divadelní ústav 2007

Zich Otakar: Estetika dramatického umění, Praha 1931

Hilar Karel Hugo: O divadle, Divadelní ústav 2002

Frejka Jiří: Divadlo je vesmír, Divadelní ústav 2004

Vacková Růžena: Výtvarný projev v dramatickém umění, Praha 1948

Jindra Vladimír: Scénografické principy I., II., DAMU 1984

Hodnoticí metody a kritéria

75% účast na seminářích, samostatná tvorba seminární práce a její prezentace (cca 10 stran textu), závěrečná zkouška formou ústní.

Další informace

Pro tento předmět se rozvrh nepřipravuje

Předmět je součástí následujících studijních plánů